Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Noha hosszú ideig meglehetősen szűkmarkúan bántak Skóciában – és úgy általában: az Egyesült Királyságban – a zöldenergiával, szeptemberben már öt olyan napjuk volt, amikor az összlakossági áramfogyasztásnál többet termeltek. És még csak most kezdenek belejönni…
Skócia bemutatta a "Big Jump"-ot – írja a Cleantechnica a friss WWF-jelentésre hivatkozva. E szerint 2015 szeptemberében a megújuló energiatermelési output az országban minden korábbi elképzelést felülírt annak köszönhetően, hogy a „vénasszonyok nyara” szokatlanul szeles volt.
A szélerőművek összesen 563.835 MWh villamos energiát adtak át az országos hálózatnak. Ez azt jelenti, hogy az átlagos skót háztartási igényeket figyelembe véve szeptemberben az áramfogyasztás 64 százalékát egymagában a szél képes volt biztosítani. Ha csak játék is a számokkal, de mindez a teljes skót villamosenergia-szükségletre vetítve pedig azt jelenti, hogy a lakossági, a közművi, illetve ipari fogyasztói igények 28 százalékát tudta a zöldenergiás termelés "lefedni".
15,5–153 százalék
A skóciai növekedés amúgy nem semmi: egy év alatt képesek voltak 82 százalékot ugrani, ami azzal is járt, hogy a múlt hónapban már öt olyan napjuk is volt, amikor a szél által megtermelhető villamos energiából az erőművek többet adtak le a rendszernek, mint amennyire a teljes lakossági fogyasztói hálózatnak szüksége volt.
Persze, voltak olyan napok is, amikor a szél "alig-alig fújdogált"; a legrosszabb ilyen nap például szeptember 26-a volt, amikor "csupán" 381.152 otthon szükségletére elegendő áramot termeltek a szélgenerátorokkal, és a 4,631 MWh energia "csak" 15,5 százalékos lefedést tett lehetővé. De szeptember 12-én pedig ennek mintegy tízszeresét produkálta a rendszer: a WWF becslései szerint a szélenergia-platformok 44,859 MWh mennyiséget toltak a hálózatra. Ez 3,69 millió otthon villamosenergia-szükségletét fedezi, ami statisztikailag ugyan 153 százalékkal egyenértékű Skóciában, de ennél fontosabb: a teljes skóciai energiaigény 80 százalékát képesek voltak csupán ebből fedezni.
Az Egyesült Királyságban a megújuló energia kereskedelmi szervezeteket vezető RenewableUK megerősítette: Skócia húz a legjobban az egész szigetországban – köszönhetően annak is, hogy a brit szárazföldi szélenergia-projektek közül a már működők 60 százaléka van a skót határokon belül, és minden második új építés is itt zajlik jelenleg, miközben a kiadott új engedélyeknek majdnem háromnegyede kapcsolódik Skóciához.
És hogy mi még a meglepő? Az, hogy az országban mintegy 42 ezer napelemes rendszer működik, plusz további 2557 kis szélprojekt, és még 204 hidro-elektromos rendszerből is megújuló energiát nyernek az 5,2 millió lakosú országrészben. Ebből pedig végeredményben az is következik, hogy Skócia máris átlépte a 2020-ra maga elé tűzött kapacitáslimitet; az 500 MW helyi vagy közösségi tulajdonú megújuló energiával termelő egységgel kapcsolatos elképzeléseit.
Fergus Ewing, skót energiaügyi miniszter szerint a közösségi energiatermelés óriási potenciált jelent, mivel a legtöbben így saját, helyi erőforrásokra támaszkodva arra összpontosítanak, ami helyben a leginkább fontos: az ellátás biztonságára, és hogy legyen egy eszköz a növekvő energiaköltségek kezelésére. Mindez pedig – így a miniszter - végeredményben a helyi gazdasági megújulást ösztönözni.
Eközben Magyarországon
A magyar szélenergia-hasznosítás hasonló mostohagyereknek számít a 2010 óta regnáló Orbán-kormány számára, mint a napenergia-termelés támogatása. Hazánkban jelenleg 329 MW szélerőművi kapacitás termel áramot. Az MSZIT hivatalos adatai szerint most épp közelítünk az 540 millió kWh-s szinthez, és így ebből végül az idén is meglesz majd a 32 ezer család átlagos áramszükségleti mennyisége, de valójában a magyar szélenergia-ipar 2006 óta alig, 2009 óta pedig egyáltalán nem lépett, léphetett előre.
Miközben egy ma már ortodoxnak tekinthető számítási módszerrel hat éve azt számolták ki, hogy a magyarországi szélenergia-potenciál a jelenleg kihasználtnak a hússzorosa, miközben maga a rendszerirányító sem látott már 2009-ben sem technológiai, szabályozhatósági akadályt abban, ha akár egyik napról a másikra 410 MW szélenergia-kapacitást beengednének a rendszerbe, aközben a kormány mindent egy lapra feltéve a Paks II. projekttől várja a magyar energetikai biztonságot – és az olcsó áramot.
Számos alkalommal megírtuk már, hogy mik a fő problémák az egyre inkább légvárnak tűnő projekttel, hogy miért baj az, ha az 10 milliárd eurós orosz hitelből épül, miközben a leendő új magyar atomerőműről kiderült, hogy az műszakilag és technológiailag is kockázatos lehet, és hogy bele van kódolva a tiltott állami támogatás is, s utóbbiból az is következik, hogy a jelenleg 4000 milliárd forintos projektre végül akár további 5000 milliárd forintot is költeni kell. És ezt is, azt is meg kell majd fizetnie "valakinek".
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Időre kell a vécét sikálni, elképzelni nem tudtam, hogy van ilyen – mondta a HVG podcastjában Pukli István egykori gimnáziumigazgató, a magyar oktatás reformjáért harcoló Tanítanék mozgalom egyik arca, aki jelenleg Dániában takarítja mások otthonát.
Kigyulladt egy kioszk, a tűz átterjedt a kis boltokra, ahol egymás után robbantak fel a túlhevült gázpalackok.
Tusványoson Semjén beszélt Majkáról és arról is, mire számít, ha esetleg hatalomra kerülnek Magyar Péterék.
A katasztrófavédelem több tanácsot is adott a várható rossz idő miatt.
Az ízlés és kulturális érték másodlagos, szakmányban öntik újra betonból a várakat, rokoni beruházásoknak sokszor jár a kiemelt gazdasági jelentőség, műemlékvédelmi szempontok nélkül.