Csoda, hogy túlélték – akik nagyot szívtak a fonódó villamossal
Az utcán hónapokig gyűlő, a patkányoknak vonzó szeméthegyek, a látássérülteket inkább az utcán kiszolgáló optikus, napokig betérő vásárló nélkül, alkalmazottját elküldő ruhaboltos – ezeket hagyta maga után a többi között a budai fonódó villamos építése. A villamosok szombaton indulnak, a vállalkozások küzdelmet indítottak a kártalanításért.
Szombaton begördülnek az első villamoskocsik a Bécsi út még 2014-ben lezárt szakaszára, nemcsak az utasok, de az autósok és a környéken lakók nagy örömére, hiszen a bő egy éves forgalmi dugóknak és a felfordulásnak inthetnek búcsút ezzel. Azonban kevésbé őszinte azon vállalkozók öröme, akiket a tönk szélére juttatott a közlekedés megreformálásával járó, elhúzódó építkezés.
Patkányoknak ideális terep született
Több mint egy éve, 2014 decemberében volt egy eligazítás, amelyről én is csak egy másik üzlet tulajdonosától értesültem. A BKK-tól (Budapesti Közlekedési Központ – a szerk.) két ember nagy vonalakban felvázolta, hogyan segítik a beruházással járó nehézségeket, de ebből semmi nem valósult meg. Én magam jártam utána, mi legyen a szeméttel, miután már halomban állt a szétbombázott utcában
– meséli bő egy évvel később is még feldúltan a budai fonódó villamos útvonala mentén fekvő egyik üzlet, a Bécsi út mellett, a Kolosy tértől nem messze levő Wiener Optika tulajdonosa. Az autók elől lezárták a Bécsi utat, így – mesélik környékbeliek – a kukásautó sem járt, a szemét hónapokig gyűlt halomba. Halmosi Edinát a panaszával is ide-oda küldözgették. Először a Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt.-nél (FKF) érdeklődött, ahol azt mondták, a kivitelező dolga a tájékoztatás, így a BKK-hoz fordult, ahonnan az építő céghez, a Strabaghoz irányították. „Itt azt ígérték, hogy végigjárják az érintetteket, és mindenkit tájékoztatnak róla, hogy egy utcával feljebb kell cipelni a szemetet, onnan viszi el a hulladékkezelő társaság.”
Mindez azonban további idegesítő bonyodalmat szült.
Halmosiék így egy utcával feljebb, a Kecske utcába húzták fel a kukákat, de a szelektív hulladékot innen sem vitték el – később derült csak ki, hogy ezt még egy utcával feljebb, a Seregély utcából viszik csak el.
"Azonban a Strabagtól az ígérettel szemben senki nem jelentkezett, sem nálunk, sem másnál, így a többség az információ hiányában továbbra is az utcán növekvő szeméthalmot hizlalta, amelyen a nyári kánikula beköszöntével megjelentek a patkányok is. Gondolhatja, ez mennyire vásárlócsalogató, azon túl, hogy közegészségügyi szempontból is aggályos.” Mindeközben a szemétdíjat rendszeresen fizették, ezért az optika tulajdonosa 18 havi szemétszállítási díjnak megfelelő kártérítést követel az BKK-től.
A szeméthegyen túl
A szeméthalom azonban csak egy, talán a legenyhébb a bosszantó dolgok közül, amelyeket a villamospálya építése miatt a környező üzletek tulajdonosai kénytelenek voltak eltűrni.
Az útlezárás miatt az áruszállítás is akadozott, ugyanis az autóval távolabb kellett leparkolni, majd gyalog megközelíteni a legtöbb boltot.
Csakhogy arról, hogy éppen honnan lehet bejutni, semmilyen formában nem lehetett informálódni. A decemberi tájékoztatón azt ígérték, hogy molinókon függesztik majd ki az éppen aktuális megközelítési útvonalat, de ezekből semmit nem láttunk, ezért aztán nem egyszer előfordult, hogy a beszállító egyszerűen megunta, hogy az egyébként is terhelt forgalmú környéken keresse a bejutás lehetőségét, és nem kaptunk utánpótlást. Azt pedig nyilván nem kell hangsúlyozni, hogy a vevők még kevésbé voltak hajlamosak efféle erőfeszítéseket tenni, ha egyáltalán vették a bátorságot, hogy ezt a felfordulást megközelítsék
– meséli Halmosi.
Az építkezés egyik szakaszában például egy billegő pallón kellett átkelniük a vásárlóknak – és az ott lakóknak is –, ahol az egyik optikába igyekvő vevő el is esett, és kezét törte, így nem jutott el a szemüvegpróbára, sőt, azóta sem látták az üzletben. Az optikusbolt egyébként partneri kapcsolatot ápol a Vakok Intézetével is, akik nem meglepő módon szintén nem vették az akadályt, így a tulajdonos járt ki hozzájuk az utca túloldalára. „És akkor a babakocsisokról még nem is beszéltem. Az épületben lakó idős, kerekes székes bácsit pedig gyakorlatilag egyéves szobafogságra kárhoztatták.”
„Lehetetlen állapot” – summázza véleményét egy másik vállalkozó, Tóth Zsuzsanna, a TZS Divatház tulajdonosa, a forgalmát firtató kérdésünkre. Mivel az üzlete is csak gyalogosan volt megközelíthető, vevői pedig jellemzően autóval közlekednek, ezért még törzsvásárlói közül is többen lemorzsolódtak. Így a legtöbb nap úgy telik el, hogy egy lélek sem tér be az üzletbe.
Pedig korábban még egy alkalmazottat is foglalkoztatott, de mivel forgalma megcsappant, el kellett küldenie a beosztottat. Most minden nap ő maga ül bent, és ahogy fogalmaz: várja a csodát. Az is megfordult a fejében, hogy kiadja vagy eladja az üzletet, de ilyen körülmények között szerinte képtelenség lenne rá bérlőt vagy vevőt találni. Ugyan az autókat pár hete már beengedték a Bécsi útra, de Tóth Zsuzsanna szerint a legjobb esetben is fél évre lesz szükség, hogy elérje az építkezés előtti forgalmát, vagyis a fonódó villamoshoz köthető beruházás két évre tette parkolópályára üzletét, amely egyébként egyetlen bevételi forrása.
Nehéz gépeket kell hurcibálni a szomszéd lépcsőházon keresztül
Az optikus mellett működő asztalos kevésbé érezte meg forgalmán az elzártságot, mert hozzá nem az utcáról térnek be, visszatérő megrendelői vannak, akikhez ő megy a helyszínre. Azt azonban sérelmezi, hogy mivel nehéz ablakokkal, ajtókkal és a megmunkálásukhoz szükséges gépekkel dolgoznak, a szomszéd lépcsőházon keresztül át kellett cipekedniük a fenti Kecske utcába.
Talán az egyetlen, aki jól járt: Marci a pék |
A Bécsi út –Nagyszombat utca kereszteződésénél üzemelő „Marci a pék” az általunk megkeresett üzletek közül az egyetlen, amely forgalmának növekedéséről számolt be. A buszmegálló áthelyezésével pont az üzlet elé került az ideiglenes megálló, így munkába menet, a buszról leszállók egyből a pékségbe léphettek, hogy megvegyék reggelijüket. „Nem számoltunk utána, hogy hány százalékkal nőtt a forgalom, de érezhetően megugrott, rengeteg új arc jelent meg, akik azóta is visszajárnak” – számol be a tulajdonos, aki azért hozzáteszi, hogy kellemetlenségből azért kijárt nekik is bőven. Volt, hogy egy félméteres gödör tátongott a bejárat előtt, miközben senkitől, semmilyen tájékoztatást nem kaptak, a náluk reggeliző-kávézó munkásoktól informálódtak, akik azonban alvállalkozónként váltották egymást, így csak részinformációkkal tudtak szolgálni, hogy meddig tart még az áldatlan állapot. A pékségnél azonban nem panaszkodnak, ha az ideiglenes buszmegálló meg is szűnik, az elégedett vevők visszajárnak majd. |
Ráadásul a helyzet a rend visszatértével sem fog változni, mert amíg korábban lehetett parkolni az út szélén, a most elhelyezett oszlopok ezt nem teszik lehetővé, és mivel az utat is beszűkítették, ideiglenesen sem lehet megállni, hiszen bármikor jöhet a villamos, ami nem tudja kikerülni az ott veszteglő autót.
Az út túloldalán egy fokkal jobb volt a helyzet. A Dereglye utca és a Bécsi út sarkán található Zazzi cukrászda például szerencsés volt, mert az építkezés túlnyomó részében végig megközelíthető maradt a Lajos utca felől. Ám ez a hely fent említett vállalkozásokkal ellentétben újoncnak számít a terepen, mindössze 3 éve költözött ide Solymárról, a nagyobb forgalom reményében, így kevésbé alapozhatott a törzsvevőkre. „Úgy gondoltuk, hogy egy nyüzsgőbb, belvárosi helyszínen sikeresebbek lehetünk” – indokolja a három évvel ezelőtti költözés okát Varga Margit tulajdonos. Ám az elmúlt tíz hónapban hétvégenként fele annyi látogatója volt a cukrászdának, mint a nyitás utáni időszakban, mert vásárlói jellemzően a környékbeli dolgozók, akik ilyenkor otthon maradnak. Ezt nem függ össze az építkezéssel, csakhogy a hétköznapokon is 30 százalékos volt a visszaesés. A tulajdonos leginkább – sok sorstársához hasonlóan – a kommunikáció szinte teljes hiányát sérelmezi. Azt is, hogy most, amikor már megindult a forgalom – a villamosközlekedést leszámítva – az önkormányzat semmilyen kampányt vagy hírverést nem csinál azért, hogy tudatosítsa az emberekben: már elérhető a környék, és érdemes ide jönni.
A másik sarkon a jóval nagyobb Stereo Chef be is zárt, és csak az építkezés végeztével, szeptemberre tervezte újranyitni kapuit. Ám mivel a munka az év végéig húzódott, még mindig lehúzva tartja a rolót, és ki tudja, kinyit-e még. A vendéglátóhelyet próbáltuk elérni, de az online fellelhető telefonszámai ki vannak kapcsolva.
A hangosan panaszkodókat az adóhatóság tette rendbe
Máshol is csapást jelentett a vállalkozókra a beruházás. A Margit híd budai hídfőjénél, a 17-es villamos egykori végállomásához vezető Vidra utcában üzemelő Kung Fu Akadémiát is elérhetetlenné tették, legalábbis autóval.
Az utcát teljes egészében lezárták, míg a környező utcákat a tumultus jellemezte, így sok szülő döntött úgy, hogy inkább megkíméli magát ettől, és máshova hordja a gyerekét sportolni
– mondja Kapecska Attila a sportegyesület egyik alapítója, aki hozzáteszi, hogy csoportok szűntek meg, miután az elmúlt évben a gyerekek 20-25 százalékát vesztették el. A felnőtt csoportokban is érezhető volt lemorzsolódás, de korántsem olyan mértékű, mint a gyerekében esetében. A 30 éves egyesületet ez ugyan nem küldte padlóra, de mivel azt a tagdíjakból tartják fenn, így érzékenyen érintette őket a veszteség.
Talán náluk is kellemetlenebb helyzetbe került a Margit híd lábánál található Híd bistro, amelyet gyakorlatilag körbeástak, és volt olyan időszak, amikor teljesen megközelíthetetlenné tették. A környékbeliektől állítják, ez ügyben meg is kereste őket egy tévécsatorna, ahol el is panaszolták lehetetlen helyzetüket, a riportot követően pedig hirtelen megjelentek az adóhatóság munkatársai a vendéglátóegységben. Kerestük a bisztró tulajdonosait, de eddig nem sikerült elérni őket, így lehet, hogy ez is csak a városi legendák egyike.
Küzdelem a kártalanításért
A Wiener Optika tulajdonosa tavaly nyár elején levélben fordult ebben az ügyben az önkormányzathoz, ahonnan a BKK-hoz irányították őket. A önkormányzati vállalat szeptemberben válaszolt levelükre, és a hónap végéig kérték türelmüket – amikorra első körben a beruházás befejezését ígérték, és megadták a strabagos illetékes elérhetőségét. A szeptemberi befejezés azonban csúszott, decemberre lett kész a pálya, azóta próbajáratok futottak rajta a 2016 január közepi indulás előtt.
Az optika tulajdonosánál decemberben el is szakadt a cérna, amikor még mindig javában folytak a munkálatok, sőt, a járda kövezése miatt 3 hétre a gyalogosok elől is elkordonozták az üzlet bejáratát. „Volt olyan reggel, amikor mi sem tudtuk megközelíteni a boltot, a munkásoktól kellett segítséget kérni a bejutáshoz, miközben ígéretet kaptunk arra, hogy ilyen esetekben előre értesítenek minket” – mondja Halmosi, akinek így a legforgalmasabbnak számító hónapban egyharmadára esett vissza a bevétele. Ekkor döntött úgy, hogy a szeptember 30-ától kezdődő időszakra benyújtja kártérítési igényét a BKK-hoz. Azóta nincs fejlemény az ügyében.
Ő szólóban lépett a kártalanítást kérők útjára, más üzletek összefogtak, őket a szintén a Bécsi úton működő szórakozóhely, a Symbol tulajdonosa fogta össze. Arról, hogy sikerült-e bánatpénzhez jutniuk, szerettük volna megkérdezni a csapatot képviselő Symbol-tulajdonost, azonban hiába hagytunk többször is üzenetet, megkeresésünkre nem reagált.
A BKK szerint minden rendben zajlott
A BKK-nál is érdeklődtünk arról, miként alakulhatott ki a helyzet, hogy vállalkozók tömegesen panaszkodnak az építkezés miatti áldatlan állapotokra, jelentős forgalomkiesésre. A BKK válaszai alapján úgy tűnik, mindent jól csináltak, minden a lehető legnagyobb rendben zajlott. Azt írják, hogy „a városfejlesztés szükségképpen és elkerülhetetlenül bizonyos mértékű kellemetlenségekkel is együtt jár, még akkor is, ha a budai fonódó megtervezése során maximálisan figyelembe vették a kivitelezési munkák elvégzéséből adódó környezeti terhelés csökkentését.”
Az üzletek hiába panaszkodnak, mert a BKK, állítja, biztosította az üzletekhez való odajutást, bejutást: „… az építési engedély egyértelműen tartalmazza, hogy az érintett ingatlanok közúti és gyalogos megközelítését a munkavégzés időtartama alatt folyamatosan biztosítani kell, még a járdafeltörés ellenére is. Ez alapján az érintett létesítmények, ingatlanok megközelíthetőségét a kivitelező az építkezés időtartama alatt mindvégig lehetővé tette a közlekedők számára.”
„A gépjárműforgalom kizárása a Nagyszombat utca és a Bécsi út között előre tervezett volt, arról szintén több felületen hírt adtunk. E korlátozás nélkül a szűk Bécsi úton nem lehetett volna elvégezni a rekonstrukciós munkákat. A gyalogosforgalom a járdákon mindvégig biztosított volt. A kivitelezés folyamán az előzőleg tervezett, az önkormányzattal, a lakossággal és a hatósággal leegyeztetett és engedélyezett jogerős tervek és engedélyek alapján zajlott az építkezés.”
A bolttulajdonosoknak innen kezdve jó lesz, sugallja a BKK közleménye, hiszen, mint írják, „a villamospálya felújítása során a Kolosy téren déli irányból közlekedő villamosok peronját áthelyezték a kereszteződés másik oldalára, ez pedig várhatóan jelentős többletforgalmat generál majd az érintett vendéglátóipari létesítmények részére. A budai fonódó villamoshálózat elindulásával az eddigi óránkénti 5-6 db járatindulás helyett irányonként 16 db villamos/busz halad majd át ezen az útszakaszon, ez pedig az érintett területek nemcsak utas-, de vendéglátó forgalmát is többszörösére emelheti majd.”
A közlekedési vállalat szerint az informálással sem volt semmi gond. „A BKK eleget tett a budai fonódó villamoshálózat építése által érintett boltok, valamint a környék lakói felé való tájékoztatási kötelezettségeinek. Az építési munkálatok megkezdése előtt széles körű és részletes tájékoztatást adtunk, lakossági fórumot rendeztünk, amelyen ismertettük a beruházás terveit. Ezen felül is több alkalommal tartottunk lakossági/bolttulajdonosi tájékoztató rendezvényeket. Mindemellett szórólapon, a BKK honlapján, rádióadásokban, valamint a kerületi lapokban is információt adtunk az éppen zajló munkákról. A budai fonódó villamoshálózat építésének kivitelezője önként vállalta molinók kihelyezését az érintett boltok megközelíthetőségéről a munkaterületet elhatároló kerítésekre, amennyiben erre az adott vállalkozás igényt tartott. A hulladékszállítás rendjéről történő tájékoztatás ugyanakkor nem a BKK feladata és hatásköre.”
Azt nem árulják el, hogy a kártérítési ügyek miként értek véget: „érkeztek bejelentések, a vonalszakasz építésével kapcsolatos kártérítési igények. Ezeket a BKK minden egyes esetben megvizsgálta, és erről, valamint a vizsgálat eredményéről megfelelő módon írásban tájékoztatta az igények érvényesítőit.”
A csúszás oka pedig a nyári, „rendkívül sok és hosszan tartó hőségriadó”, emiatt „nem lehetett a tervezett időben elvégezni a vízvezeték-kiváltásokat”. A késedelem másik oka az augusztus 17-i, „példátlan károkat okozó felhőszakadás volt, amely a már elkészült villamospályát és az alépítményeit is megrongálta, továbbá a Szépvölgyi út és a Bécsi út kereszteződésében korábban talált üreget olyan mértékben kimélyítette, hogy a kereszteződést több mint egy hónapra le kellett zárni. Erre az időszakra természetesen a közműmunkákkal is meg kellett állni.”
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.