Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"237c390c-e7b9-43ce-a74e-edd1e6e39cef","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A titkos bevetés még szeptemberben történt, most hoztak nyilvánosságra róla felvételeket.","shortLead":"A titkos bevetés még szeptemberben történt, most hoztak nyilvánosságra róla felvételeket.","id":"20250102_izraeli-kommandosok-sziriai-raketagyar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/237c390c-e7b9-43ce-a74e-edd1e6e39cef.jpg","index":0,"item":"182b2cea-2887-48b3-8f39-85995a6e24fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_izraeli-kommandosok-sziriai-raketagyar-video","timestamp":"2025. január. 02. 21:40","title":"Izraeli kommandósok megsemmisítettek egy szíriai rakétagyárat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","shortLead":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","id":"20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4.jpg","index":0,"item":"76ba130f-c13b-4126-b08b-0a4acb57992f","keywords":null,"link":"/kultura/20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","timestamp":"2025. január. 02. 11:50","title":"„A tó hűt! A bor fűt!” – megjelent a Fishing on Orfű idei himnusza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4693626b-d175-4e8e-9023-4de5eac30257","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Teslát ugyanattól a társaságtól vették bérbe, mint a New Orleans-i gázolásos merénylethez használtat. A hatóságok vizsgálják, hogy lehet-e összefüggés a két eset között. ","shortLead":"A Teslát ugyanattól a társaságtól vették bérbe, mint a New Orleans-i gázolásos merénylethez használtat. A hatóságok...","id":"20250102_tesla-cybertruck-trump-hotel-las-vegas-robbanas-tuzijatek-rendorseg-fbi-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4693626b-d175-4e8e-9023-4de5eac30257.jpg","index":0,"item":"b17988e3-1b44-4e61-8816-3d2db2c77a6c","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_tesla-cybertruck-trump-hotel-las-vegas-robbanas-tuzijatek-rendorseg-fbi-nyomozas","timestamp":"2025. január. 02. 06:37","title":"Tűzijátékok és gáztartályok voltak a vegasi Trump Hotel előtt felrobbant Cybertruckban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b129d6c-d524-4e34-93d4-2ec0f03fc026","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Tanáronként 200 ezer és legalább 1 millió forint közé tehető az az összeg, amelyet nem kaptak meg a pedagógusok.","shortLead":"Tanáronként 200 ezer és legalább 1 millió forint közé tehető az az összeg, amelyet nem kaptak meg a pedagógusok.","id":"20250102_Sikkasztas-Bekescsabai-Tankerulet-tanarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b129d6c-d524-4e34-93d4-2ec0f03fc026.jpg","index":0,"item":"b3296e64-aa08-4972-a5cf-b7b98064b787","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_Sikkasztas-Bekescsabai-Tankerulet-tanarok","timestamp":"2025. január. 02. 15:25","title":"Sikkasztás gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a Békéscsabai Tankerületi Központban, több millióval rövidíthették meg a tanárokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"Domokos László","category":"gazdasag","description":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél, és a negyedik legalacsonyabb februári érték 1995 óta – adta hírül a Magyar Logisztikai, Beszerzés és Készletezési Társaság (MLBKT).","shortLead":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél...","id":"20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"d3815515-fc56-451f-9ba4-a8e115760a9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","timestamp":"2025. január. 02. 09:00","title":"Újabb erős jel érkezett arról, hogy aligha pattan fel gyorsan a magyar gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","shortLead":"A tűzoltók sikeresen eloltották a lángokat. ","id":"20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"0c04f490-b553-4b94-9dfd-326d2aaca9c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Budapest-tuz-kigyulladt-lakas-menekites-tuzolto","timestamp":"2025. január. 02. 14:12","title":"Három embert kellett kimenekíteni egy budapesti lakásból, miután kigyulladt a karácsonyfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a13ac0a5-0425-4a5b-938b-9e2ab3dbb06c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Gyászol az Osmond Brothers. ","shortLead":"Gyászol az Osmond Brothers. ","id":"20250103_Meghalt-Wayne-Osmond","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a13ac0a5-0425-4a5b-938b-9e2ab3dbb06c.jpg","index":0,"item":"b16250ee-36e6-468a-8f57-194d84964537","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_Meghalt-Wayne-Osmond","timestamp":"2025. január. 03. 11:59","title":"Meghalt Wayne Osmond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","shortLead":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","id":"20250102_boston-festmeny-andy-vajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782.jpg","index":0,"item":"59202c7d-68ae-41d9-b669-82da69c301a7","keywords":null,"link":"/elet/20250102_boston-festmeny-andy-vajna","timestamp":"2025. január. 02. 11:33","title":"Andy Vajnát látták bele a netezők egy lomtalanításról előkerült festménybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kamucégek, akrobatamutatványok 80-nál, ponyvát kihasító migránsok – sorra tűnnek el vagy sérülnek meg a szállítmányok Európa útjain. Megnéztük, hogyan próbálnak védekezni ellene.
Leleményes nép a magyar. És a szlovák is. Mostanában új trükk jelent meg a fuvarozásban, amelyet e két ország vállalkozó szellemű csalói fejlesztettek tökélyre. A megoldás lényege, hogy megvesznek egy kisebb, csőd szélén álló fuvarozótársaságot, majd a nevében azonnal elkezdenek szállításokat vállalni, lehetőleg értékes rakományra, főként műszaki cikkre. Nem kell felfedniük a kilétüket, hiszen a különböző online rendszerekben a megvett cég meglévő jogosítványaival, annak nevében leadhatják a nyomott árajánlataikat.
A kamionok azonban nem érnek célba, a rakomány tonnaszámra tűnik el, mire az ügyfelek észbe kapnak, és kiderítik, hogy ez a fuvaros cég már csak nevében egyezik azzal, amelyikben addig megbíztak. De ekkor már késő: a társaság mögött a csalók nem foghatók meg, papíron egy hajléktalan a tulajdonos, és az áru elveszett.
Cirkuszi mutatványok az éj leple alatt
A nemzetközi kereskedelemben biztonsági szempontból a fuvarozás a leggyengébb láncszem. Amíg az áru úton van, addig van a legnagyobb veszélyben. És nemcsak akkor, amikor a kamionos kimegy a mosdóba a benzinkúton, vagy megáll a parkolóban a pihenőre, hanem – az alábbi videó tanúsága szerint – még akkor is, amikor 80-nal megy az autópályán:
A rablók éjszaka támadnak, és rendszerint tudják, milyen áru van a raktérben. A sofőr először csak bosszankodni kezd, mert lassan hajt előtte egy autó, ám mire gyanút fog, a pótkocsi hátsó ajtaja már nyitva van, és az árut pakolják is ki. Előfordul, hogy a műszaki cikkeket egyszerűen ledobálják az út mellé, és a csoport mögött érkező negyedik autó szedi össze a zsákmányt (a korszerű csomagolásnak köszönhetően egy laptop vagy egy mobiltelefon általában sértetlen marad).
Itt egy élesben felvett eset, amely Romániában történt egy teherautóval, de bármikor előfordulhat Nyugat-Európa útjain, kamionokkal is:
Ez ellen gyakran úgy próbálnak védekezni, hogy a raktér hátsó 15 százalékát WC-papír tekercsekkel rakják tele. Ilyenkor a rabló elbizonytalanodik, nem tudja, hogy rossz kamiont nyitott-e fel, vagy csak átvágják, és érdemes beljebb hatolnia a pótkocsiban. Az egész azonban esetleges: vagy bejön ez a csel, vagy nem.
A főleg Angliába igyekvő migránsáradat (ezúttal kivételesen eltekintve a szociális-társadalmi és politikai problémáktól) is alaposan növeli a fuvarozás biztonsági kockázatát. A minap megvert magyar kamionos esete (vagy ez a videó, amelyen éppen egy menekült mászik ki a pótkocsiból a ponyvát leamortizálva) is mutatja, hogy a fuvarokat célszerű úgy tervezni, hogy Calais és a hasonló veszélyes helyek előtt 100-150 kilométerre a sofőrnek már semmiképpen se kelljen megállnia. Ez a gyakorlatban azonban nem egyszerű, mert a vezetési és pihenőidők szabályaihoz, illetve a felrakodás és lerakodás tervezett időpontjához igazodni kell.
Bőszen jegyzetelik a rendszámokat
A nagy értékű szállítmányoknál is szükség szokott lenni hasonló óvintézkedésekre, mert el kell elérni, hogy az áru ne álljon huzamosabb ideig bizonyos zónákban. A szervezett rablóbandák ugyanis sokszor elég pontos információval bírnak a szállítmány útjáról. Legendás például az a történet, hogy pár évvel ezelőtt az egyik nagy magyar mobiltelefon-összeszerelő üzem kijárata előtt éjjel-nappal állt egy-egy olyan személyautó, amelyben a benne ülők bőszen jegyzetelték a pótkocsik rendszámát és a gyárból való indulás időpontját. Az ilyen fuvarok úti célja ugyanis jó eséllyel kitalálható, és mivel a sofőrök vezetési idejét szigorú szabályok rögzítik, azt is jól ki lehet számolni, hogy körülbelül hol kell majd a szerelvénynek megállnia/éjszakáznia. Ilyen módon a nagy nyugat-európai ipartelepek előtti utolsó pihenési zónák is fokozottan veszélyesekké váltak.
A nagy szállítmányozó cégeknek muszáj befektetniük abba, hogy ezeket a kockázatokat kezelni tudják. A DHL Freight például egyenesen a rendőrségtől szerződtetett szakembert arra, hogy találjon ki valami megoldást a biztonság növelésére. Debreczeni Zoltán, a cég biztonsági és infrastruktúra igazgatója külön csapatot épített a társaságon belül, amelynek tagjai logisztikai és biztonsági képzést is kaptak. Ők a központban napi 24 órában elemeznek minden olyan információt, amely bármilyen hatással lehet a rájuk bízott kamionok útjára. Nem csak a forgalmi információkat nézik, hanem rengeteg egyéb forrást is, például a rendőrségi jelentéseket, de még azt is figyelemmel kísérik, hogy hol lesznek Európa-szerte tömegrendezvények, demonstrációk, tiltakozó akciók, felvonulások.
Munkában a DHL Freight biztonsági központja
Fülöp Máté
Ennek az egységnek külön aktualizált térképe van arról, hogy hol vannak olyan parkolók, ahol éppen akkor biztonságosabb a megállás, és hova nem szabad beengedniük a szállítmányt. Az útvonaltervezésbe is beleszólhatnak, hogy az éppen aktuálisan veszélyesek minősített szakaszokon a kamionnak ne kelljen megállnia.
Megfizetjük a biztonság árát
Az európai közúti kockázatok növekedése tehát részben így csapódik le az üzleti életben: megjelent egy olyan szolgáltatás, amelyet pluszban kell (vagy lehet) venni a szállítmányokhoz. „A göngyölegeket éjjel-nappal követni ugyan nem feltétlenül érdemes, a nagy értékű rakományoknál azonban egyre többen kérik tőlünk, hogy a kamionnak olyan útvonalat és menetrendet találjunk, amely biztonságban célba juttatja” – mondja Debreczeni Zoltán.
Debreczeni Zoltán, DHL Freight Magyarország
Fülöp Máté
Hiába van biztosítás a rakományon, ha például eltűnik egy kamionnyi autóalkatrész, akkor a gyár, amelyben felhasználták volna, bajba kerül, mert megakad a termelés. Ilyenkor nem csak a szállító cég megítélése romlik, hanem még a gyártóé is, a megrendelőt ugyanis ma már egyáltalán nem érdekli, hogy a fuvar miért nem érkezett meg. Csak azt érzékeli, hogy a beszállító nem tudta időre odavinni, amit ígért.
A Magyarország szempontjából nagyon fontos autóipari beszállítók például rendszeresen igénylik azt, hogy az áru beérkezésének időpontját egészen pontosan meg lehessen mondani. Ehhez pedig most már nem elég, ha a sofőr beüti a navigációba a célpontot, és a diszpécserével közli a várható érkezésének időpontját. Egy autógyárat ugyanis nem elégít ki az, ha a GPS minden újratervezésénél új várható érkezési időpontot közölnek vele. Sőt, ettől még inkább úgy fogja érezni, hogy a fuvaroscég nem tudja kontrollálni a kamion mozgását. „Azt kell elérnünk, hogy az előre megállapodott időpontban a kamion mindenképpen sértetlenül odaérjen a célállomásra, de a hagyományos módszerekkel ez ma már nem megy” – mondja Debreczeni Zoltán.
Fülöp Máté
Az állandó, emberi segítséggel támogatott szoros nyomkövetés azonban nem olcsó mulatság, és van olyan cég, amely ezt már nem hajlandó megfizetni. A piac törvényei itt sem mások. Főleg a Kelet-Európából induló fuvaroknál fordul elő, hogy a feladó kiszámolja: megérheti a kockáztatás, vagyis az, hogy 1000 kamionból egy esetleg eltűnik, mert az még mindig kisebb veszteség, mintha mind az 1000 kamionra meg kellene venni a napi 24 órás felügyeletet.