Bazi nagy kínai lagzi: ha pénz van, minden van

Legyen a nagy nap rendkívüli, ugyanakkor személyre szabott, s a lehető legjobban hasonlítson a legkedveltebb celebek egybekelési ceremóniájára. Nagyjából ezeknek a kívánalmaknak kell megfelelniük az esküvőszervezőknek Kínában.

  • HVG HVG
Bazi nagy kínai lagzi: ha pénz van, minden van

Van az a pénz, amiért már a lehetetlen teljesítésére is csak egy kicsit kell várni Kínában: tavaly tízmillió esküvőn 71 milliárd dollárnyi jüant – alkalmanként átlagosan közel 2 millió forintot – költöttek az egybekelők. Ma már divatjamúltnak számítanak az egyszerű nyomtatott meghívók, sokkal menőbb a holografikus vetítés, a kreatív videó, a motívumos esküvő. Elmaradhatatlan a lagzi háromdimenziós dekorációja, aki ad magára, az 3D-s nyomtatóval készítteti a művirágokat, az esküvői tortát, sőt az eljegyzési gyűrűket is.

A tehetősebbek még a menyasszony életnagyságú másolatát is legyártatják az új üzleti lehetőségre nagy számban rámozdult vállalkozások egyikével. A legnagyobb kínai e-kereskedő, a Taobao internetes oldalán közel 6 ezer cég ajánl 3D-s nyomtatást – meglehetősen borsos áron. A munka legdrágább része a modellezés és a dizájn, írja a HKTDC hongkongi üzleti portál. Különösen nagy precizitást kíván egy személy élethű megformálása: 80–200 ezer forintnak megfelelő jüant is elkérnek egy, a menyasszonyt ábrázoló, tíz centiméteres figuráért.Hogy teljes legyen a felhajtás, az ünnepi fotózás sem lehet földhözragadt.

A drónőrület az esküvőket is elérte, ma már a rendezvényszervezők sztenderd kínálatában szerepel a szertartás madártávlatból való megörökítése. Élelmes kereskedők már felspécizett esküvői drónokat is kínálnak – több százezer forint az áruk –, szerencsére nem egyszer használatos kivitelben. Az örömteli esemény megörökítésével megbízott fotográfusok pedig nem úszhatják meg, hogy ilyet béreljenek vagy vásároljanak, mert e nélkül ma már üzletileg nem szárnyalhatnak.

AFP / Xinhua / Chen Cheng

A házasságkötéssel kapcsolatos tárgyaktól és szolgáltatásoktól a megrendelők egyre inkább elvárják, hogy azok személyesek és testre szabottak legyenek. A futballért rajongó pároknak például sporttematikájú rendezvényt javasolnak, ahol a díszítőelemek mindegyike a labda és a zöld gyep körül forog. Lehet „Helló Kitty”-miliőt teremteni vagy a népszerű kínai tv-sorozat, a Mi Yue legendája kosztümös történelmi dráma szereplői bőrébe bújni.

A kreatív videók előállításának csak a képzelet meg a pénztárca vastagsága szabhat határt. Valóságos filmetűd komponálható például homokrajzok egymásutánjából: az üvegfelületen homokkal kirajzolt jelenetek elmesélik a pár egymásra találásának történetét. Már az is megoldható, hogy az egybekelők kedvenc filmsztárjainak vagy akár mesefiguráinak számítógéppel előállított „klónjai” mondjanak esküvői köszöntőt, kívánjanak minden jót a fiataloknak. Az pedig már magától értetődik, hogy a boldog eseményre szóló invitálásokat nem postás, hanem az okostelefonra letölthető appok juttatják el a meghívottakhoz. A sok kiadás mellett ez az egyike a lehetséges megtakarításoknak, hiszen nem kell nyomdára, sem bélyegre költeni, ráadásul percre készen lehet tudni, hányan ígérik részvételüket a banketten. Hasonlóan takarékosak a kifejezetten esküvőszervezésre készült internetes alkalmazások. Az egyik legkeresettebb, a Daoxila (hozzávetőleges fordításban: eljő a boldogság) lehetővé teszi az online bankettszervezést. Két tucat kínai városban kínál rendezvénytermeket, ki lehet választani a helyszínt, az ünnepi traktát. Mindezt úgy, hogy az árakat is összehasonlíthatóvá teszi a honlap. Hab az esküvői tortán, hogy a Daoxia közösségi média üzemmódba is kapcsolható. Így a párok kicserélhetik egymással az esemény előtti és utáni tapasztalataikat – már ami a szervezést és lebonyolítást illeti.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Kádár Tamás: Nincs jó válasz

Kádár Tamás: Nincs jó válasz

Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.