Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","id":"20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c.jpg","index":0,"item":"67ce4529-53ad-46a1-aa45-f566fd01ae61","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","timestamp":"2025. június. 04. 06:41","title":"Finom tuningot kapott az itthon legkelendőbb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c016fc6-e8b4-40ee-b95d-c9b2bac756e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Berlinből Milánóba tartó repülő pilótája kényszerleszállást hajtott végre.","shortLead":"A Berlinből Milánóba tartó repülő pilótája kényszerleszállást hajtott végre.","id":"20250605_ryanair-repulo-vihar-turbulencia-kenyszerleszallas-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c016fc6-e8b4-40ee-b95d-c9b2bac756e3.jpg","index":0,"item":"35692dc3-9635-4120-83b8-357b226e1fbf","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_ryanair-repulo-vihar-turbulencia-kenyszerleszallas-serultek","timestamp":"2025. június. 05. 11:42","title":"Kilencen sérültek meg turbulencia miatt a Ryanair egyik járatán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tömegesen kerültek be olyan emberek a szegénységi statisztikába, akiknek a nettó jövedelmük magasabb a bruttónál, méghozzá úgy, hogy az adatbázisban az látszik, hogy a NAV-tól kapnak több pénzt, mint amennyi adót befizettek, és a végén egészen eltérő bruttókból lett fillérre ugyanakkora nettó. Így aztán épp átcsúsztak a szegénységi küszöb fölé.","shortLead":"Tömegesen kerültek be olyan emberek a szegénységi statisztikába, akiknek a nettó jövedelmük magasabb a bruttónál...","id":"20250604_szegenyseg-statisztika-jovedelem-nyugdijasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41.jpg","index":0,"item":"19ce38d8-c64c-4f8b-b093-a83e4be07177","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_szegenyseg-statisztika-jovedelem-nyugdijasok","timestamp":"2025. június. 04. 10:43","title":"Vagy pénzt ad titokban a NAV a magyar nyugdíjasok felének, vagy valami nincs rendben a szegénységi statisztikával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61674c0e-8902-45dd-88be-f63f514413bf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dick Schoof szerint Orbán szövetségesének lépése „felelőtlen és szükségtelen” volt.","shortLead":"Dick Schoof szerint Orbán szövetségesének lépése „felelőtlen és szükségtelen” volt.","id":"20250603_hollandia-kormany-lemondas-dick-schoof-geert-wilders","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61674c0e-8902-45dd-88be-f63f514413bf.jpg","index":0,"item":"0eef937f-db23-4ad8-9643-afb43b1154e8","keywords":null,"link":"/vilag/20250603_hollandia-kormany-lemondas-dick-schoof-geert-wilders","timestamp":"2025. június. 03. 16:45","title":"Bejelentette kormánya lemondását a holland miniszterelnök, miután Wilders felrúgta a koalíciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3686f0-bb89-4d85-a20d-fa9433932bc2","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A BKK szolgáltatója, az ArrivaBus átvette az első példányokat a magyar fővárosba gyártott 82 darabos flottából.","shortLead":"A BKK szolgáltatója, az ArrivaBus átvette az első példányokat a magyar fővárosba gyártott 82 darabos flottából.","id":"20250605_Mikozben-leall-a-tomegkozlekedes-Budapesten-keszulnek-a-BKK-kinai-villanybuszai-Csingtaoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3686f0-bb89-4d85-a20d-fa9433932bc2.jpg","index":0,"item":"4996af57-c68c-4e3b-9d67-72c353dfe72c","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_Mikozben-leall-a-tomegkozlekedes-Budapesten-keszulnek-a-BKK-kinai-villanybuszai-Csingtaoban","timestamp":"2025. június. 05. 07:49","title":"Miközben leáll a tömegközlekedés Budapesten, készülnek a BKK kínai villanybuszai Csingtaóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cbbba42-89a6-4c34-a9b9-f8c0a9e29b6d","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Ez a tízszerese annak, amit a szigetország tavaly adott.","shortLead":"Ez a tízszerese annak, amit a szigetország tavaly adott.","id":"20250604_dronok-tamogatas-ukrajna-nagy-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cbbba42-89a6-4c34-a9b9-f8c0a9e29b6d.jpg","index":0,"item":"764823be-e319-48cb-840d-aef1a265c892","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_dronok-tamogatas-ukrajna-nagy-britannia","timestamp":"2025. június. 04. 17:59","title":"Százezer drónt adnak a britek idén Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5836c4b4-7b2d-40db-9f44-6b9006bb6d30","c_author":"HVG","category":"360","description":"A műanyagok közismerten lassú lebomlása fényében ígéretes egy japán kutatók által létrehozott olyan új műanyag, ami éppen annyira erős, mint jelenlegi alternatívái, viszont igen könnyen lebomlik, méghozzá veszélytelen vegyületekre.","shortLead":"A műanyagok közismerten lassú lebomlása fényében ígéretes egy japán kutatók által létrehozott olyan új műanyag, ami...","id":"20250603_hvg-tartos-muanyag-konnyen-lebomlik-sos-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5836c4b4-7b2d-40db-9f44-6b9006bb6d30.jpg","index":0,"item":"d5577dc7-6df1-4fe1-b40c-cab1749c024b","keywords":null,"link":"/360/20250603_hvg-tartos-muanyag-konnyen-lebomlik-sos-viz","timestamp":"2025. június. 03. 16:00","title":"A most feltalált műanyag ugyanolyan tartós, de ha kell, akkor másnap reggelre lebomlik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5.jpg","index":0,"item":"c7b33d66-a3da-48fd-97e9-54c276094c85","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","timestamp":"2025. június. 04. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Gondolom, gyalog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elektronikus jegyrendszer ha késve is, de lassan megvalósul a fővárosban. A városvezetés azonban számtalan tervet dédelget az okosváros kialakítása jegyében a közösségi teherszállítástól a kéményregiszterig.
Július elsején a Kálvin téren indul a BKK elektronikus jegyrendszerének tesztüzeme – tudta meg a hvg.hu. Lapunknak Szegvári Péter, a főváros önkormányzati főtanácsadója elmondta: a tesztüzemben már az új típusú, e-személyivel is igénybe lehet venni a szolgáltatást. (Hasonló szolgáltatást az év elején a MÁV is bevezetett kísérleti jelleggel, és a Volán-társaságok is dolgoznak ezen.) Persze nemcsak a személyit tudja majd leolvasni a szerkezet, hanem mobilapplikációval is használható lesz az élesben várhatóan 2018-től üzemelő rendszer.
Közlekedési jegyként is működne az e-személyi. Ami egyfelől praktikus, másfelől kockázat: a személyi adatok és a mozgásinformációk összekapcsolhatósága a Nagy Testvért segíti. A fővárosi elektronikus jegyrendszer bevezetése annyit csúszik, hogy talán már nem is lesz. A legújabb elképzelések szerint külön közlekedési kártya helyett a tavalytól igényelhető elektronikus személyi igazolvánnyal utazhatnának a budapesti közösségi közlekedés járműveit használók - tudta meg a HVG.
A bevezetést nem siette el a BKK: már annak is négy éve, hogy a beléptetőkapukat a Corvin negyed metróállomásnál tesztelték, abban az évben, mikor a főváros az EBRD-től kölcsönt is felvett a fejlesztés megvalósítására. A technika ennél gyorsabban halad előre – emelte ki Szegvári Péter, visszaemlékezve arra, hogy akkor még papíralapú jegyben is gondolkoztak, a kiépülő rendszer azonban már nem ilyen lesz.
bkk.hu
A szakemberrel egy bécsi szakmai fórumon beszélgettünk, amelynek a témája az intelligens város volt. Az Európai Beruházási Bank (EIB) által szervezett rendezvényen Szegvári Péter közép-európai városvezetők és az uniós források felhasználását segítő Jaspers-program szakértői között beszélt a budapesti tervekről.
Például arról a PURE-projektről, amely az első magyarországi fejlesztés, amelyet az EIB az uniós gazdaság fellendítését segítő, Juncker-tervként emlegetett program eszközeivel (EFSI) segíthet. Igaz, nem teljes egészében magyar projektről van szó: a PURE-ban három európai város – Budapest mellett Gent és Koppenhága – együtt igyekszik kialakítani tematikus terveket. Budapesten ez jelenti például a Duna-partot, de a barnamezős vagy a szociális rehabilitációs területeknél is egységes koncepció alapján – tehát nem feltétlenül kerületenként – indítanának el fejlesztéseket.
BKK- hajók.
Túry Gergely
Ötletekből nincs hiány: a Duna esetében ilyen például a BKK-hajók integrálása a fővárosi tömegközlekedésbe. A részben már megvalósult fejlesztést pedig egyfajta közösségi szállítással is kiegészítenék például azon áruknál, amelyek a csepeli szabadkikötőn keresztül érkeznek a fővárosba.
Adatbázis a szmog ellen
A tematikus fejlesztés sem új gondolat, és a Smart City koncepciók kidolgozása is már 2014-2015-ben elindult Magyarországon. Igaz, az erről szóló fővárosi koncepciót csak idén januárban fogadta el a fővárosi közgyűlés. Az újításokra leginkább az EU különböző programjaiból számíthatnak pénzre a budapestiek, a „nemzeti borítékból”, vagyis a felzárkózási alapokból alig, mivel a főváros gazdasági fejlettsége miatt ezekre korlátozottan jogosult. Itt jöhet a képbe az EIB által koordinált EFSI, vagy akár olyan közvetlenül Brüsszelből érkező pénzek, mint a Horizon 2020 innovációs támogatásai, vagy éppen a természet- és környezetvédelmi fejlesztéseket támogató LIFE.
Egy kémény füstje Budapesten 2017. január 24-én.
MTI / Mohai Balázs
Ebből valósítanák meg a HungAIRyt, amelyben több magyarországi város mellett Budapest is részt vesz, a közgyűlés erről április végén döntött. A cél az, hogy csökkentsék a levegőben a szmogot előidéző szálló por mennyiségét. Egyelőre két pilot projektről van szó: az egyik a Vérmező park megújítása – ezzel a főváros egyik légcsatornájának tisztítása –, a másik pedig egy fűtési adatbázis összeállítása. A szálló port ugyanis elsősorban a korszerűtlen fűtéssel kötik össze. Az adatgyűjtés nem egyszerű feladat a fővárosban, mivel az ingatlanok 99 százaléka magánkézben van. A mostani projekt tehát egy későbbi korszerűsítési program forrásigényét is felméri.
Ennél előrébb jár már a közvilágítás „intelligens” átalakításának terve. A főváros többségi tulajdonában levő Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. (BDK) számára nyújtott tulajdonosi kölcsönt egy olyan kísérleti fejlesztés megvalósítására költenék, amelynek a keretében hétezer fényforrást nem csupán energiatakarékos fényforrásokkal szerelnek fel, de a lámpaoszlopok is többfunkciósak lesznek. Például forgalmi adatokat regisztrálnak, de akár wifi-hotspotként működnek. A főváros terve egyébként az, hogy az évtized végére valamennyi közterületen elérhető legyen az internet. Ebben az esetben a fejlesztés forrása az lehet, hogy a BDK az energiatakarékos fényforrásokkal évi 2 gigawattórányi áram költségét tudja megtakarítani.
A főváros sem marad ki a kormány által sokat emlegetett e-mobilitási tervekből. Sőt, egyből elektromos személygépkocsikkal indítana autómegosztó szolgáltatást a BKK a Bubi mintájára. Ez a gondolat egyébként nem csak a főváros vezetőinek fejéből pattant ki, hanem a Bubi főszponzora, a Mol is dédelgeti. Szóval Budapest szépnek már szép, de akár okos is lehet.
Támogatás vagy hitel?
A kelet-közép-európai országoknak még az uniós támogatások lehívása is gondot okoz néha, ez is magyarázhatja, hogy ebbe a régióba alig érkezett még az unió beruházási programja, a Juncker-terv pénzeiből – így magyarázta lapunknak Vazil Hudák, a programot koordináló Európai Beruházási Bank alelnöke. A különbség szembetűnő: a források 92 százaléka Nyugat-Európában landolt eddig, Kelet-Közép-Európába csak 8 százalék jutott. Az alelnök szerint a helyzeten az úgynevezett beruházási platform alkalmazása segítheti a településeket: ez egyfajta keretmegállapodás, amelyen belül a városvezetés dönthet arról, végül mire használja fel a lehívható hitelt.
A magyar fővárosnak ilyen megállapodása az EBRD-vel van, ebből finanszírozzák az elektronikus jegyrendszer kialakítását. De az EIB sem ismeretlen Budapesten: részben a bank hiteléből valósult meg a négyes metró és a kettes metró rekonstrukciója is. Úgy tudjuk, most az új budapesti szuperkórház építéséhez is igényelne kölcsönt az EU finanszírozó bankjától a kormány.
A hvg.hu az Európai Parlamenttel együttműködve számol be ebben a fél évben az uniós intézmények tevékenységéről, a közösséget érintő döntésekről, és ezek hatásairól. Az EP a tartalomért nem vállal felelősséget.
A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek a főpolgármester.