szerző:
HVG
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Átlagosan 40-50 százalékos megtakarítást érhetnek el, akik egy közelmúltban indult magyar startup oldalán rendelnek meg szállítási szolgáltatásokat. A cél az üres rakterek megtöltése, az útvonal optimalizálása és a legjobb ár elérése.

Naponta 200-300 ajánlatkérés kerül fel a fuvar.hu nevű online piactér oldalára. A legtöbben raklapos szállításra és költöztetésre keresnek fuvarozót, de sokan vannak olyanok is, akik csomagot akarnak küldeni. A feladat elvégzésére fordított licittel jelentkezhetnek a regisztrált fuvarozók: csak azok szállhatnak be, akik az eredetinél legalább öt százalékkal alacsonyabb árat ajánlanak; végül a megrendelő dönti el, hogy melyik fuvarosnak ad megbízást.

„A legjobb árat az fogja adni, akinek van üres raktere, és akinek útba esik a lerakási cím”

– mondja Szucsányi-Borza Sebestyén, a fuvar.hu alapítója. „A visszajelzések többsége pozitív, de vannak olyanok is, akik azzal vádolnak bennünket, hogy le akarjuk verni az árakat, vagy hogy csak kémkedni akarunk, ki milyen árat szab meg” – meséli. A honlap tulajdonosainak a létrejött megbízásokból van jövedelmük: sikerdíjat kapnak a megrendelést megszerző szállítótól.

A fuvar.hu elsősorban a mikro-, illetve kisvállalkozókra építi üzleti modelljét, az elszállítandó áru – a költözködést leszámítva – általában nem több néhány száz kilogrammnál. A fuvar.hu terjeszkedni is akar, a terv, hogy megjelenjen Ausztriában.

Az első hetek tapasztalatai alapján kiderült, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá kell tenni a rendszert, a startup a honlap további fejlesztésére készül. A szállítók közül eddig közel 180-an regisztráltak a rendszerbe, ez a fuvarostársadalom töredékét teszi ki. A jelentkezés feltételei nem túl szigorúak: vállalatok mellett egyetlen járművel rendelkező egyéni vállalkozók is beszállhatnak a licitbe. Magyarországon mintegy 37 ezer vállalkozás működik a fuvarozási ágazatban, s a cégek háromnegyede legfeljebb négy embert foglalkoztat.

A fuvar.hu szerint akár 80 százalékos megtakarítás is elérhető a honlap használatával, az átlag 40-50 százalék körül mozog. Hasonló arányok alakultak ki a hasonló észak-amerikai és nyugat-európai vállalkozásoknál is: ott a 75 százalékot tartják a csúcsnak, s az átlag ott is 50 százalék körül van.

Az első Uber-stílusú teherszállítási szolgáltatók egyébként az USA-ban jelentek meg, 2014-ben; a két leghíresebb úttörő a kaliforniai Cargomatic és a Seattle-ben alapított Convoy. Az amerikai tapasztalatok szerint az újítás hosszabb távon a fuvarozó kisvállalatoknak is segít: csökkennek az adminisztrációs költségeik, és kevesebb energiát kell a fuvarszerzésbe ölniük.

A mobiltelefonos applikációkkal a fuvarközvetítők szorultak ki a piacról. „Bármi, ami gyorsabbá, hatékonyabbá és átláthatóbbá teszi a közvetítők tevékenységét, a fuvar mindkét oldalán jelentős költségcsökkenést eredményez” – magyarázta az új módi térnyerését Dan Lewis, a Convoy alapítója és igazgatója. A közvetítők, mondta, sokszor a fuvardíj 45 százalékát is elkérték; ők is számolnak fel díjat, de jóval kevesebbet. A szeptemberben indult magyar honlaphoz hasonlók már működnek a nagyvállalati szférában, ezek általában havidíjas alapon kínálják a szolgáltatásukat.

A cikk a HVG 2017/43. számában jelent meg.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Percekig néztek tétlenül egy fuldokló hajléktalant Miskolcon

Percekig néztek tétlenül egy fuldokló hajléktalant Miskolcon

A Közép-Keleten fogták el a húsvétvasránapi Srí Lanka-i merényletek fő felelősét

A Közép-Keleten fogták el a húsvétvasránapi Srí Lanka-i merényletek fő felelősét

Kaotikus volt a vonatútja a Balatonra? A MÁV nagyon sajnálja

Kaotikus volt a vonatútja a Balatonra? A MÁV nagyon sajnálja

Komolyra fordul a játék: kísértetzenekar segít a Notre-Dame újjáépítésében

Komolyra fordul a játék: kísértetzenekar segít a Notre-Dame újjáépítésében

Egy férfi és egy gyerek holttestét találták meg egy elsüllyedt autóban Nyékládházánál

Egy férfi és egy gyerek holttestét találták meg egy elsüllyedt autóban Nyékládházánál

Később jöhet, de tovább tarthat a dinnyeszezon

Később jöhet, de tovább tarthat a dinnyeszezon