Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Elképesztő méreteket ölt a fluktuáció a magyar munkaerőpiacon. Kiderült, hogy a főnökök tehetnek róla.
A HR-Evolution Kft. reprezentatív fluktuációkutatásában arra keresték a választ, mi lehet az oka annak, hogy túl gyakran váltanak munkáltatót a Magyarországon dolgozók. A feldolgozóipari és kiskereskedelmi munkavállalók körében a két éven belüli felmondás leggyakoribb oka (összesen 42, férfiak 49, nők esetében 34 százalék) az volt, hogy nem tartotta be a munkáltató, amit a hirdetésben és az állásinterjún ígért.
A máshol kínált több fizetés és juttatás csak a felmondás második leggyakoribb indokaként (39 százalék) szerepelt. Az embertelen bánásmód miatt a megkérdezettek 35 százaléka hagyta ott a munkahelyét. „Az egyik leggyakoribb probléma, hogy a cégek túlzó ígéretekkel kecsegtetnek az álláshirdetésekben, gyakran még az állásinterjún is. Például a maximálisan elérhető bért kommunikálják, de az elérésének szinte teljesíthetetlen feltételeit már nem” mondta a Világgazdaságnak Csikós Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.
Azok a megkérdezettek, akik legalább két éve dolgoznak egy helyen, 56 százalékban nyilatkoztak úgy, hogy a felmondás első számú oka az embertelen bánásmód és körülmények lennének. 51 százalék több fizetés és vonzóbb juttatás, 44 százalék pedig a rossz munkahelyi légkör miatt menne új munkahelyre.
„A nagyon magas fluktuációért ugyanis szinte minden esetben a felső vezetők, a döntéshozói szint a felelős” – véli Csikós-Nagy Katalin. A kutatás szerint egy munkahely legjelentősebb megtartó ereje a jó munkahelyi légkör. A fizetést és a juttatásokat a válaszadók 34, az erkölcsi elismerést 33, az emberi bánásmódot 31 százalék tartja a legfontosabbnak. Ezek a szempontok a munkavállalói oldal erősödését jelzik, hiszen mikor magas volt a munkanélküliség, sokkal kevésbé volt fontos szempont a szabadidő és az erkölcsi elismerés igénye.
Érdekesség, hogy a megkérdezett kereskedelmi dolgozók közül 43 százalék dolgozott már a termelésben, ahová a magasabb fizetésért ment el. Amennyiben teljesülnek a legfontosabb szempontok – mint a jó hangulat, megfelelő bér, elismerés, emberi bánásmód, csak a válaszadók 8 százaléka menne külföldre dolgozni, akik pedig korábban már dolgoztak külföldön, 90 százalékban nem mennének el újra.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.