Feszültség és konfliktus a szervezetben – Hogyan kezelhető?
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A Soros elleni vádaskodás nagyon emlékeztet arra, ahogy Donald Trump a globalizációt, Kínát és a migránsokat teszi felelőssé mindenért, holott nem ők tehetnek a mai gondokról – mondja a Nobel-díjas amerikai közgazdász, Eric Maskin, aki az USA választási rendszerét is megreformálná.
HVG: Ön mechanizmustervezésért kapta a Nobel-díjat, miért mélyedt el az amerikai választási rendszer tanulmányozásában?
Eric Maskin: Voltaképpen a választási rendszer is beletartozik a mechanizmustervezés témakörébe. Tavaly arra kértek, tiszteljem meg Amartya Sen kollégámat és barátomat egy írással; megpróbáltam olyasmit találni, ami kapcsolódik az ő műveihez. Az ugyancsak Nobel-díjas Sen korábban foglalkozott a többségi szabály elvével, igyekeztem az ő kutatásait továbbgondolni. Abból indultam ki, hogy az a jó választási rendszer, amelyik egyértelmű győztest ad, figyelembe vesz minden egyes szavazatot, és amelyik elkerüli, hogy a hasonló jelöltek kiüssék egymást, mert megosztják a híveiket. Mindhárom elvnek egyik választási szabály sem felel meg teljesen, de a többségi szabály áll hozzájuk a legközelebb. Ez érvényesül, ha a szavazó rangsorolja a jelölteket, hogy kit támogat elsősorban, ki nála a második és így tovább. Ha két jelölt van, minden egyértelmű: aki több szavazatot kap, az nyer. De ha több jelölt van, és csak egyre lehet szavazni, nem feltétlenül az az egyértelmű győztes, aki a legtöbb voksot kiérdemelte. Ha a választók rangsorolják a jelölteket, igazságosabb eredmény születik.
HVG: Ez már Donald Trump megválasztása előtt is foglalkoztatta, aki országosan jóval kevesebb szavazatot kapott Hillary Clintonnál?
E. M.: Hogyne. Trump győzelme éppen a jelenlegi választási rendszer hibáit mutatja. Ez a furcsa végeredmény az elektori rendszer miatt alakulhatott ki, mert az egyes államokban – néhány kivételtől eltekintve – a győztes mindent visz. De emlékezzen vissza az előválasztásra! Ez a relatív többség elvére épül. Mindenkinek egyetlen szavazata van, és az a jelölt nyer, aki a legtöbb voksot kapja – akkor is, ha nincs többsége. Ha három jelölt verseng, és az egyik 40 százalékot kap, a második és a harmadik 30-30 százalékot, akkor is az első nyer, holott nem zsebelte be a szavazatok többségét. Pedig lehet, hogy a két vesztes jelölt valamelyike népszerűbb a győztesnél, egy az egyben megverné őt. Csakhogy a hasonló jelöltek között megoszlottak a szavazatok. Ez történt a republikánus előválasztásokon, amikor a párt fő áramlatához tartozó Marco Rubio, Jeb Bush, John Kasich mellett megjelent egy kívülálló, egy extrém jelölt, aki azért nyerhetett, mert a sztenderd republikánus aspiránsok között szóródtak a szavazatok. Egy páros megméretésen a vesztesek közt feltehetőleg akadt volna, aki megveri Donald Trumpot. Ezt a torzítást a többségi szabály kiküszöbölhette volna.
HVG: Magyarországon legutóbb a győztes a voksok 45 százalékával kétharmados parlamenti többséget szerzett. El kellene oroznunk az ön ötletét?
E. M.: Több ország választási rendszerében előfordul, hogy a győztesnek nincs ugyan többsége, mégis a parlamenti helyek jóval nagyobb részét kaparintja meg. Volt példa erre Indiában, Franciaországban és Nagy-Britanniában is. Margaret Thatcher konzervatív pártja 1983-ban a szavazatok negyven százalékával is hatalmas többséget szerzett a brit parlamentben, mert a többiek között megoszlottak a szavazatok. Ez nagyon nem demokratikus, mert a kormányzás lehetőségét a többségnek kellene kiérdemelnie. A relatív többség szabálya mellett azonban gyakran az ellenkezője történik.
HVG: Meg lehet erről győzni az amerikaiakat? Hiszen a változtatáshoz a politikai elit csaknem teljes egyetértésére volna szükség.
E. M.: Más országokról nem beszélnék, de az Egyesült Államokban lehetséges a változtatás. A választási rendszert ugyanis nem országosan állapítják meg, hanem az egyes államok szintjén. Most is vannak különbségek, Maine állam például 2016-ban elhatározta, hogy a szenátorok és a képviselők választása során áttér a jelöltek rangsorolására, ahogy én is javasoltam. Az én államom, Massachusetts is hajlik erre. Ha másutt meglátják, hogy ezekben a kísérleti államokban miképp működik ez a rendszer, áttérhetnek rá.
Eric S. Maskin |
A mechanizmustervezés a közgazdasági elmélet „mérnöki” oldala. Azzal kezdődik, hogy megjelöljük a kívánt eredményt vagy a társadalmi célt, majd megvizsgáljuk, létezik-e megfelelő és megtervezhető intézményi vagy működési megoldás annak eléréséhez – jellemezte szakterületét a Nobel-emlékdíj átvétele után tartott előadásában Eric S. Maskin amerikai közgazdász. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia megosztott díját 2007-ben rajta kívül Leonid Hurwitz és Roger Myerson érdemelte ki, valamennyien ezzel a viszonylag új területtel foglalkoznak. A ma 67 éves Maskin azonban szívesen elkalandozott más irányokba is. 2003-ban például Kornai Jánossal és Gérard Rolanddal azt vizsgálta, miképp értelmezhető piacgazdasági viszonyok között is az a szocializmusban általános jelenség, hogy a vállalatok, cégek, intézmények rendszerint többet költenek, mint amennyi a bevételük, mert számítanak rá, hogy az állam kisegíti őket. Másik írásában pedig azt firtatta, miért nem csökkentette a globalizáció a jövedelmi különbségeket a feltörekvő országokban, megállapítva, hogy „markáns összefüggés van az egyenlőtlenség, valamint a szociális és politikai instabilitás között”. Az utóbbi években közölt tanulmányaiban, blogbejegyzéseiben pedig az amerikai előválasztási és elnökválasztási rendszer igazságtalanságait feltárva azok megváltoztatását szorgalmazta. A múlt héten Maskin a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott nyitó előadást a Kornai János 90. születésnapja alkalmából rendezett nemzetközi tudományos konferencián. |
HVG: A megválasztás módján kívül mi a baj Donald Trumppal?
E. M.: Azzal győzte meg az őt támogató embereket, hogy megígérte, jobbá teszi az életüket. Nem kárhoztatom a választóit, mert a többségüket húsz-harminc éve az út szélén hagyták. Ők azok, főleg a Közép-Nyugaton, akiknek megszűnt az állásuk, a béreik stagnálnak, sőt csökkentek, holott az amerikai gazdaság bővült. Ők valóban kiérdemlik a figyelmet. Trump azonban még nehezebbé tette az életüket, mert az egyetlen ügy, amelyet elnöksége első évében megvalósított, az adócsökkentés volt, ami főleg a gazdagoknak kedvez.
HVG: A mosógépek vagy a napelemek importjára kivetett vám nem nekik szól?
E. M.: Ez hosszú távon árt az országnak. Érthető, hogy sokan félnek a szabadkereskedelemtől, mert nem mindenki nyer vele, néhányan valóban elveszítik az állásukat. De erre nem a korlátozás a jó válasz, hanem a vesztesek kompenzálása. Mert az ország sokat profitál a szabadkereskedelemből. Nézzen csak Kínára! Az elmúlt harminc évben ebből a nagyon szegény országból a szabadkereskedelem révén lett közepes jövedelmű gazdaság.
HVG: Ma a kínai elnök a szabadkereskedelem és a globalizáció fő támogatója, legalábbis szavakban. Az Egyesült Államok elnöke pedig hajlik a protekcionizmusra. Mi történik itt?
E. M.: A kínaiak tudják, mit köszönhetnek a szabadkereskedelemnek, míg nálunk azok, akik elvesztették az állásukat, a piacvédelemben bíznak. Pedig a munkahelyek megszűnése sok esetben nem is a globalizációval, hanem az automatizálással, a robotizációval függ össze. Donald Trump azonban a kínaiakat okolja, és persze a bevándorlókat, akik állítólag elveszik az amerikaiaktól a munkahelyeket. Ezzel rémisztgeti az embereket. Ha pedig eluralkodik a pánik, a választók elfordulnak a hagyományos jelöltektől, hogy kipróbálják azt, aki egészen újat akar. Csakhogy Donald Trump csaló, nem őket segíti. (Az interjú megjelenése óta indított Trump vámháborút a világ ellen, illetve külön is Kína ellen.)
HVG: Látta a plakátokat, amelyek azt hirdetik, hogy Soros György milliókat telepítene be Afrikából és a Közel-Keletről?
E. M.: Láttam, és ezt a vádaskodást nagyon sajnálatosnak tartom. Először is, Soros György nagyon sok jót tett, világszerte hatalmas összegeket fordított oktatásra, képzésre, a szabadkereskedelem előmozdítására. Másrészt a Soros elleni vádaskodás nagyon emlékeztet arra, ahogy Donald Trump a globalizációt, Kínát és a migránsokat teszi felelőssé mindenért. Pedig nem ők tehetnek a mai gondokról.
HVG: Valaminek mégiscsak történnie kellett a világban, hiszen a protekcionizmus, az idegenek elleni gyűlöletkeltés más országokban is erősödik!
E. M.: Ez igaz, vannak valódi feszültségek. Tíz éve rettenetes válságot éltünk át, ami az Egyesült Államokban és Európában mély recesszióba torkollott. Bár kijöttünk belőle, legalábbis statisztikai értelemben, hiszen a hazai össztermék ma nagyobb, mint a válság előtt, de a vagyon és a jövedelem eloszlása nagyon egyenlőtlen. Mégpedig a gazdagok javára; a közepes jövedelmű rétegek, a munkásosztály lemaradt.
HVG: Ez késői felismerés? A gyors növekedés éveiben nagyon kevés közgazdász figyelmeztetett ennek a veszélyeire.
E. M.: A gyors növekedés jó dolog, de arra is ügyelni kell, hogy az országban hogyan oszlik meg a jólét, mennyien és miként részesülnek a növekedés hozadékából. Az elmúlt negyedszázadban a közgazdászok erre nem figyeltek eléggé, nem vették észre, milyen komoly egyenlőtlenség alakult ki. Nem mindenki volt érzéketlen iránta, Hillary Clinton demokrata kihívója, Bernie Sanders például a kevés kivételek egyike. De erre nem a protekcionizmus a válasz. Hanem a szabadkereskedelem fenntartása, amit ki kell egészíteni azzal az erőfeszítéssel, hogy a megtermelt jövedelmet fair módon osszák el. Harminc éve elképzelhetetlen lett volna, hogy egy Donald Trump legyen az Egyesült Államok elnöke. Az ő megválasztása a növekvő egyenlőtlenséggel és a vele járó szociális és politikai instabilitással függ össze. Ha a vagyoni és jövedelmi különbségek mérséklődtek volna, nem Donald Trump lenne az elnök.
HVG: Innen vezet még út visszafelé, a régi értékekhez?
E. M.: Hogyne. Valamit kezdeni kell az egyenlőtlenséggel járó szociális feszültségekkel, de nem úgy, hogy korlátozzuk a szabadkereskedelmet, távol tartjuk a bevándorlókat, hanem jobb oktatással, képzéssel. Meg kell adni a lehetőséget azoknak, akik elveszítették az állásukat, hogy újra s újat tanulhassanak.
HVG: Piaci alapon vagy állami közreműködéssel?
E. M.: A kormánynak részt kell ebben vennie. De ez csak az egyik feladat, mert az adórendszernek is jobban segítenie kell a munkásokat. Régen a gazdagok sokkal több adót fizettek, mint ma, ám az egyes adósávok közti különbségek egyre csökkentek. A jövedelmek adóztatása során nagyobb progresszivitásra van szükség, és talán a vagyon megadóztatásától sem kell visszariadni. De szerintem fontosabb a képzés és a tanítás, már csak azért is, mert a nagyobb jövedelmek megadóztatása erőteljesebb politikai ellenállásba ütközik. Elvenni mindig nehezebb, mint adni. Ám az a realitás, hogy mindkettőre szükség van. Meggyőződésem, hogy egy olyan elnök, aki ezt megteszi, visszavezetheti az országot abba a világba, amely a liberális értékekre és a szabadkereskedelemre épült.
A cikk a HVG 2018/9. számában jelent meg.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Mexikót is hasonló vámokkal sújtja az amerikai elnök.
Egy hollywoodi film forgatókönyvének lapjaira kívánkoznak az izraeli nukleáris fegyver megszerzésének részletei.
A másik azt válaszolta, hogy ő nem tett ilyet.
Apáti Bence mozgalmának éppen volt érkezése ezt legyártani.
A férje brazil, meg ott elismerik a melegházasságot.