Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az EU második legkorruptabb országa vagyunk. A korrupció a rendszer része lett, nem mellékhatása – áll a TI jelentésében, amelyből az is kiderül: az EU-forrásból finanszírozott közbeszerzéseknél kiosztott pénz húsz százalékát Mészáros Lőrinc cégei nyerték el. Vannak jó hírek is azért a jelentésben.
Aki 2018-ban azt hitte, hogy ennél korruptabb nem lehet már Magyarország, az tévedett. A Transparency International most mutatta be a 2019-es Korrupcióérzékelési Indexét, és nem lehetünk büszkék az eredményre. Az ország korrupcióval szembeni ellenálló képessége tovább esett,
az EU-ban Romániával holtversenyben a második legveszélyeztetettebb ország vagyunk, nálunk csak Bulgáriában rosszabb a korrupció helyzete.
Globálisan a 180 megvizsgált országból a 70. helyen állunk, ami egy év alatt hat helyezés romlást jelent. A 100-as listán (ahol a 100 a tökéletesen korrupciómentes ország értéke) 44 pontot értünk el, míg 2018-ban 46 ponton álltunk. Romániával, Suriname-mal és a Dél-Afrikai Köztársasággal értünk el azonos pontszámot 2019-ben. Még rosszabb a helyzet, ha nem az egy évvel korábbihoz viszonyítunk: 2012 óta globálisan 24 helyet estünk vissza.
Így készült a jelentés |
A korrupcióérzékelési indexet a TI berlini kutatói készítik, 12 nemzetközi szervezet 13 jelentése alapján gyűjtik össze az adatokat. Ezekben a felmérésekben üzletembereket és szakértőket kérdeznek a korrupciós helyzetről. Az egyes országokról szóló részletes, szöveges jelentést a szervezet helyi szakértői csoportja, nálunk a Transparency International Magyarország készíti el. A teljes jelentés angolul itt érhető el. |
Az elemzés arra jutott:
A korrupció a rendszer része lett, és nem mellékhatása.
A jelentést bemutató Martin József Péter, a TI Magyarország ügyvezető igazgatója arról beszélt: Magyarországon az elmúlt évtizedben a korrupció véglegesen központosítottá vált. Bizonyos csoportoktól az állam törvényi eszközzel elveszi vagy megvásárolja a vagyont, amit más csoportoknak ad oda, ez pedig sokszor törvényesülten történik. „A közpénzszivattyúk révén a jogállami normák megsértésével az adófizetők pénze magánvagyonná lényegül át” – áll a jelentésben.
„A 2010 óta hatalmon lévő elit immár évtizedes uralmának eredményeként Magyarországon a kormányt ellenőrizni hivatott állami intézmények többsége tetszhalott állapotban van” – olvasható a szövegben. Ami pedig az igazságszolgáltatást illeti, pozitívumként említi a jelentés azt, hogy a bíróságok még mindig őrzik az autonómiájukat, és ma már legalább azt nem állíthatjuk, hogy az ügyészség mindig futni hagyja a kormány számára kényes ügyek elkövetőit. Ezen a ponton meg is nevezi a Mengyi- és a Simonka-ügyet, és a Boldog István kollégái elleni eljárást. Csakhogy hiába teszi a vádhatóság egyes esetekben a dolgát,
tétlenségével büntetlenséget biztosít a hatalom számára legérzékenyebb botrányok érintettjeinek.
Ezen a ponton három ügyet említenek:
Az EU-pénzekből tartják fent a korrupt rendszert
A jelentés arra jutott: az EU-pénzek magyarországi felhasználása számos rendszerszintű korrupciós kockázatot hordoz magában. Az állami intézmények pedig ezeket a kockázatokat nemhogy nem szűrik ki, gyakran maguk teremtenek lehetőséget a visszaélésre. Márpedig nagy pénzekről van szó: az állam a korábbi években átlagosan a GDP 6,5 százalékát költötte el közbeszerzéseken, ezek átlagosan felét részben vagy egészben EU-pénzből finanszírozzák.
Ezen a ponton nem lehet nem leírni Mészáros Lőrinc nevét. A jelentés úgy számol: míg 2011 és 2016 között az akkori felcsúti polgármester cégei az összes közbeszerzési pénz kevesebb mint 1 százalékát nyerték el, 2017-re ez az arány felugrott 5,4 százalékra, és 2018-ra is csak 3,7 százalékra esett vissza (módszertani okokból a közbeszerzésekről 2019-es adatok még nincsenek).
Ha viszont csak azokat a közbeszerzéseket nézzük, ahol van EU-pénz is, ott a kiosztott pénz nagyjából 20 százalékát, 426 milliárd forintot nyertek Mészáros vállalatai. Az EU-finanszírozású projekteknél Mészáros cégeinek 46 nyertes közbeszerzésre jutott 1 vesztes 2017-2018-ban.
Ráadásul míg országos átlagban a végső szerződéses ár az előzetesen becsült értéknél átlagosan 6 százalékkal alacsonyabb, a Mészáros-cégeknél 8,6 százalékkal drágul az összeg az első becsléshez képest.
Az is problémát jelent, hogy rendkívül sok közbeszerzésen csak egy ajánlat van: a pályáztatások 42 százalékánál egyáltalán nincs verseny. Ez természetesen nem jelent automatikusan korrupciót, de mindenképp nagy kockázatot hordoz magában.
Akadnak azért pozitívumok is. A bíróságok még autonómok, a gazdaságot sikeresen fehéríti a kormány és a NAV, és a rendőrségi vesztegetések is ritkábban fordulnak elő, mint korábban.
Dánia és Új-Zéland az irigyelt példa |
A jelentés alapján a világ legkevésbé korrupt országa Dánia és Új-Zéland, ők 100 pontból 87-et szereztek. A listán Finnország a harmadik, 86 ponttal, de csak egy ponttal van lemaradva tőlük Svájc, Svédország és az élboly egyetlen nem demokratikus országa, Szingapúr. Az Egyesült Államok 69 ponttal évtizedes mélypontra került. A világ legkorruptabb országai Szíria (13 pont), Dél-Szudán (12) és Szomália (9) lettek. Ami a régiónkat illeti: két ország van csak, amely 2012 és 2019 között rontott a pontszámán, de Szlovénia is csak 1 pontot, míg Magyarország 11-et. |
De lehetnek-e következmények?
A jelentés megemlíti a jogállamiság helyzetével kapcsolatos, 7. cikkely szerinti EU-s eljárást. De nem lehetnek itt nagy illúziók: a TI is megállapítja, hogy gyakorlatilag nulla annak a valószínűsége, hogy tényleges büntetést kapjon Magyarország, illetve a kormány. Azonban az eljárás mégsem jelentéktelen: nyilvánosságra hoz sok olyan tényt a korrupcióról és a jogállamiságról, amely így kerül be a közbeszédbe.
A választók pedig véleményt mondanak: az ország egyharmada már ellenzéki vezetésű településen él 2019 októbere óta. De hogy ez csökkentheti-e a korrupciót, arról a TI úgy vélekedik: annyira meggyengítette a kormány az önkormányzatokat, hogy „az ellenzéki vezetésű településeknek nem lesz egyszerű dolga, ha ki akarnak törni a központi hatalom gyámkodása alól”. De ahhoz, hogy a városvezetések átláthatóan és tisztességesen működjenek, nem kell új hatásköröket szerezni, elég jó szabályokat kidolgozni, és azokat következetesen betartani – írták.
A kormány nem korrupciónak éli meg a korrupciót? |
A korrupció demográfiai károkat is képes okozni, hiszen sok fiatal emiatt is hagyja el az országot – magyarázta Győrffy Dóra egyetemi tanár a jelentés bemutatása utáni beszélgetésen. Ráadásul minél nagyobb a korrupciós kockázat, annál nagyobb a veszélye az orosz vagy a kínai befolyásolási kísérletnek. Azt is hozzátette: a korrupció és a rövid távú gazdasági növekedés között nincs kapcsolat, hosszú távon rombolja a korrupció a gazdasági lehetőségeket. Bíró-Nagy András, a Policy Solutions igazgatója pedig azt emelte ki: a kormányzat nem feltétlen korrupciónak éli meg a történéseket, sokkal inkább annak, hogy végre a jobboldal olyan lehetőségekhez jut, amilyenhez korábban nem. Ligeti Miklós, a TI Magyarország jogi vezetője azt emelte ki: az intézményeknek már nem feladatuk ellenőrizni a kormányt, „van egy bölcs személy, majd ő eldönti, mi a jó, és ha valaki ezt nem így gondolja, majd átírják a hatáskörét”. László Róbert, a Political Capital elemzője pedig arról beszélt, hogy nálunk nem a tankönyvi state capture, azaz az állam foglyul ejtése zajlott: itt nem az oligarchák szerezték meg a hatalmat, hanem a hatalom termelt ki saját oligarchákat. |
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egy kiadós gombamérgezéssel indul François Ozon új filmje, a Ha megérkezik az ősz. A termékeny francia filmrendezővel az öregkori ráncok szépségéről, az Elemi ösztön nem múló vonzerejéről, egy szexi nagymamáról, egy pusztító családi vacsoráról és Nicole Kidman plasztikai beavatkozásairól is beszélgettünk.
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Alapesetben a harcsa félénk állat, azonban ha a fészkét védi vagy fenyegetve érzi magát, támadásba lendül.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.