Bajban a világ autóipara, de mit kezd ezzel Magyarország?

Bajban a világ autóipara, de mit kezd ezzel Magyarország?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Sztojcsev Iván
Tetszett a cikk?

A kutatás-fejlesztésbe kell most beruházni az autóiparban, Közép-Európa országai pedig a rég jól ismert okból lehetnek sikeresek: alacsonyabbak a fizetések, mint nyugaton - állapította meg a McKinsey riportja.

Átalakul a világ autóipara, Közép- és Kelet-Európa pedig, amelynek gazdaságait nagy részben az autógyárak és az ő beszállítóik hajtják, akkor lehet sikeres, ha az innovációra képes tehetségeket idecsábítja – állapította meg a McKinsey most bemutatott jelentése.

A tanácsadó cég riportja arra jutott: a következő évek legfontosabb változását az önvezető, vagy legalábbis a sofőrt segítő rendszert használó autók terjedése, az elektromos autók népszerűbbé válása, valamint az autómegosztó szolgáltatások fejlődése jelentheti. Ahhoz, hogy évente 13 százalékkal növekedje az autókhoz szoftvereket gyártó cégek teljesítménye, ahogy azt a következő öt évre várják, 6 százalékkal kell növelni a dolgozók számát.

A fő problémát az jelenti, hogy a kutatás-fejlesztésben lemaradunk: míg Németországban az autóipar cégeinek 13,4 százaléka a kutatás-fejlesztéssel foglalkozik, Közép- és Kelet-Európában 1,9 százalékos ez az arány. Nálunk egy picivel jobb a helyzet, itt 2,5 százalékos az arány.

Pedig vannak lehetőségek, hogy jobban álljunk – állapítja meg a riport. Az már kevésbé örömteli, hogy az egyik legfontosabb ezek közül az alacsony bér: a régiónkban az autóiparhoz kapcsolódó kutatás-fejlesztésben 60 százalékát lehet keresni a nyugat-európai béreknek. Az viszont a pozitívumok közé tartozik, hogy a kormányok ezekben az országokban támogatják a fejlesztéseket, az oktatást is dicséri a riport, és az sem mellékes, hogy ezekben az államokban kisebbek a távolságok, mint a nagy nyugati országokban, miközben repülővel Németországot gyorsan el lehet érni.

Így áll most a magyar autóipar

A debreceni BMW-gyár építésének előkészítése már tart, a cég első hét dolgozójával már meg is kötötték a munkaszerződést. Egyelőre még nem olyanokat alkalmaztak, akik az építkezésben vagy az autógyártásban dolgoznának, de ez teljesen logikus: HR-eseket vettek fel, hogy legyen, aki a többieket felveszi.

A Mercedesnél is tervben volt a kecskeméti gyár bővítése. Tavaly tavasszal azonban úgy döntöttek, hogy átmenetileg szüneteltetik a bővítést. A gyár kommunikációs igazgatója akkor azt mondta, természetes, hogy egy piaci cég módosítja a terveit, ez történik náluk is. A vállalatnál az idei év leépítésekkel kezdődött. A Mercedes úgy reagált, hogy tömeges elbocsátás nincs, csak egyedi esetekben bontottak fel szerződéseket, „a döntés az egyes gyártási folyamatok optimalizálása révén elért hatékonyságnövekedéssel függ össze”.

Eközben az egész német autóipar helyzete aggasztó, a Mercedes-tulajdonos Daimler 2018 közepe óta már öt profitfigyelmeztetést adott ki. A vállalat azt tervezi, hogy 2022 végéig egymilliárd euróval fogja vissza a kiadásait, főleg úgy, hogy a Mercedes-Benz gyártását kevesebb dolgozóval oldja meg.

Hozzászólások