Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A horvát EU-elnökség terve szerint rövid távú járatokon csak 5, hosszú távú utakon pedig csak 12 órás késés esetén járna kompenzáció a légiutasoknak.
Radikálisan változtatna a légi utasok jogairól szóló uniós rendeleten a horvát EU-elnökség – tudta meg a Politico.
A jelenlegi szabályozás szerint ha egy repülőjárat több mint három órát késik, az uniós állampolgárok kártérítést kérhettek a légitársaságtól. (A pontos feltételeket ezen a linken lehet megnézni.) A horvátok most azt javasolják, hogy jelentősen emeljenek a háromórás határon.
Az EU-n kívüli, hosszú távú járatok utasait érintené a legjobban a változás,
az eddigi négy óra helyett csak 12 óra feletti késés felett lennének jogosultak kompenzációra.
Nem járnának sokkal jobban a rövid távú járatokra jegyet foglalók sem, nekik az eddigi három óra helyett ötórás késés után járna pénz, a középtávú járatokon pedig kilenc órára emelnék ugyanezt a határt.
Az új szabályozásba egy ennél is érdekesebb korlátozás is bekerülne: a javaslat szerint nem járna kártérítés azoknak az utasoknak, akik 1 millió utasnál kisebb forgalmú, vagy az EU „legszélső területének” repülőtérre (vagy onnan) utaznak. Ilyen lehet például az Azori-szigetek. Ezen kívül akkor sem fizetnének, ha a repülőtér államilag támogatott járatokat is fogad, bár nem teljesen világos, hogy ezalatt pontosan mit értenek.
Az új rendelet abban megegyezik majd a régivel, hogy nem jár kompenzáció, ha a késés vagy járattörlés rendkívüli körülmények, például a viharos időjárás miatt történik.
A horvát elnökség azzal indokolja a módosítást, hogy a jelenlegi szabályozás túl nagy anyagi terhet ró a légitársaságokra. A fogyasztóvédők viszont azt kifogásolják, hogy miközben az utasok 60 százaléka így sem kap kompenzációt, amikor késik a gép, ezért szerintük inkább az ő jogaikat kellene tiszteletben tartani ahelyett, hogy még rosszabb helyzetbe hozzák őket.
„A légitársaságok már régóta lobbiznak a módosításért, mert a kártérítés összege sokszor meghaladja a jegy árát” – mondta a hvg.hu-nak Körtvélyes Tivadar, az Airportal.hu főszerkesztő-helyettese.
A rövid távú járatok késése esetén most 250 eurót, a hosszú távúaknál pedig akár 600 eurót is kell fizetniük.
A társaságok ezért korábban azt javasolták, hogy ha késnek, akkor visszafizetik a jegy árát, de nem többet.
„Ehhez képest ez most egy merőben más megközelítés, mert a kompenzációs összegeket meghagyja, de a lehetősége minimálisra redukálódik” – tette hozzá.
A részletek egy része a szakember szerint azért sem érthető, mert 12 órát egy tengerentúli járat a legritkább esetben késik. Ha ilyen történne, akkor inkább törlik, mert felborítja az egész menetrendet. Azzal pedig nem fognak piaci keresletet teremteni a távoli repülőterekre, ha az oda, vagy onnan utazók nem kaphatnak kártérítést, pont ellenkezőleg.
A horvát EU-elnökség mindenesetre azt szeretné, ha már az év végére elkészülne az új rendelet.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Börtönbe zárták Oroszországban, megkínozták Fehéroroszországban, farkasszemet nézett Putyinnal, de a saját démonaival nem sikerült megküzdenie.
Néhány szón, gesztuson múlt, hogy 1990-ben sikerült megfékezni Marosvásárhelyen a halálos áldozatokat követelő román-magyar összecsapásokat, és nem borította el egész Erdélyt az erőszak.
Batházi Tamás szerint Wladár Sándornak szexuális viszonya volt a húsz éve elhunyt, hírhedten keménykezű Széchy Tamással.
A volt igazságügyi miniszter elmúlt másfél éve került fókuszba.
Szamosvölgyi Péter gyáva senkinek nevezte az őt kritizáló hozzászólót.