Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A briteknél megjelent új vírusmutáció miatt állt le korábban az utas- és az áruforgalom a két ország között.
Újraindulhat szerdától a teherforgalom és korlátozott mértékben az utasforgalom is Nagy-Britannia és Franciaország között, miután a két kormány szerda hajnalra megállapodott ennek feltételeiről. Az egyezmény értelmében Franciaország negatív koronavírus-gyorsteszthez köti a belépés engedélyezését.
A francia hatóságok hétfőn 0 órától állították le a brit oldalról érkező teherforgalmat az Angliában feltűnt új koronavírus-változat gyors terjedése miatt.
A francia tilalom olyan járművekre vonatkozott, amelyekkel emberek – gépkocsivezetők, utazószemélyzet, utasok – is átkeltek volna Franciaországba. Az utazószemélyzet és utasok nélküli teherszerelvények – konténerek és vontató nélküli kamionpótkocsik – átkelését a francia hatóságok engedélyezték. A francia korlátozás előzményeként a brit kormány bejelentette, hogy a vizsgálatok adatai szerint a Nagy-Britannián belül mindenekelőtt Londonban és Délkelet-Angliában terjedő új koronavírus-variáns fertőzőképessége akár 70 százalékkal is meghaladhatja a korábban azonosított változatokét.
A francia zárlat súlyos fennakadást okozott az angliai oldalon a doveri kompkikötőbe és a folkestone-i vasúti terminálhoz tartó forgalomban: a délkeleti part felé vezető M20-as autópályán, illetve az egyik közeli, használaton kívüli repülőtéren kialakított átmeneti parkolóban a Kent megyei tanács adatai szerint kedd estig 2852 kamion torlódott fel.
A brit közlekedési minisztérium azonban szerda hajnalban bejelentette, hogy megállapodás született a brit és francia kormány között a teherforgalom és sürgős esetekben "bizonyos mértékű" utasforgalom újraindításáról. Ennek alapján szerda reggeltől újraindul Nagy-Britanniából Franciaország felé a légi, a vasúti és a tengeri közlekedés, de Franciaországba csak az léphet be Nagy-Britannia felől,
aki 72 óránál nem régebbi negatív koronavírustesztet mutat fel.
A brit szaktárca közleménye szerint ez a francia állampolgárokra és a Franciaországban élő britekre vonatkozik, valamint – állampolgárságuktól függetlenül – a kamionsofőrökre is, akiknek 30 perc alatt eredményt mutató koronavírus-gyorstesztet kell elvégeztetniük. Ennek eredményét a sofőrök SMS-üzenetben kapják meg, és negatív lelet esetén ezt az üzenetet felmutatva, a szűrővizsgálat eredményének időpontjától számított 72 órán belül átkelhetnek Franciaországba. A sofőrök tesztelését a brit állami egészségügyi szolgálat (NHS) és a brit hadsereg szakértői végzik.
Grant Shapps brit közlekedési miniszter a megállapodást bejelentve hangsúlyozta: a brit kormány továbbra is a délkelet-angliai átkelők elkerülését kéri a teherfuvarozó cégektől a kikötői torlódások megszűnéséig. A Brit Kiskereskedelmi Szövetség (BRC) a megállapodás bejelentése előtt nem sokkal kiadott közleményében hangsúlyozta: ha a torlódásban rekedt kamionok 24 órán belül nem tudnak ismét útnak indulni, és így nem tudják felvenni a kontinensről importálandó ételszállítmányokat, karácsony után "problémák támadhatnak" a friss élelmiszerek nagy-britanniai kínálatában.
Dover és a szemközti Calais a világ két legforgalmasabb nemzetközi tengeri kompkikötője; a karácsonyi áruszállítási csúcsidőszakban naponta átlagosan tízezer kamion kel át a két dokk között. A nagy-britanniai szupermarketekben a francia zárlat elrendelésének hírére az elmúlt két napban felvásárlási hullám kezdődött. A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat, a Tesco több termékre, köztük a tojásra, a rizsre, a tisztálkodási és egyéb higiénés árucikkekre átmeneti értékesítési korlátozást vezetett be a folyamatos ellátás biztosítása érdekében. Az intézkedés alapján az érintett termékekből mindenki csak három egységnyit vásárolhat egyszerre.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?