Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Közzétette a MÁV-csoport az elmúlt tíz év ellenőrzéseinek és hatósági eljárásainak listáját. A leggyakrabban amiatt kellett fizetnie a társaságnak, hogy elmulasztotta tájékoztatni az utasokat, de az is megtörtént, hogy a késés miatt a taxi vagy a szállás költségét állta.
Tíz év alatt 98 alkalom volt, amikor olyan hiba történt a vasúton, amely miatt a MÁV-csoportnak bírságot vagy kártérítést kellett fizetnie. Vagyis bő egyhavonta akadt ilyen probléma. Ez abból a dokumentumból derült ki, amelyet a vasúttársaság honlapjára töltöttek fel, és amelyben azt sorolják, milyen vizsgálatok, ellenőrzések folytak a MÁV-csoportnál 2011 és 2020 között.
Összességében tíz év alatt 50 792 007 forint bírságot és kártérítést kellett befizetnie a társaságnak.
Ennek az összegnek a fele két nagy bírság volt, a 98 tételből ezen túl csak nyolcnak az összege haladta meg az egymillió forintot.
Fontos, hogy a listában csak azok az ügyek szerepelnek, amelyek valamely hatóságig jutottak, azok az összegek, amelyekről megegyezett a cég és a panaszos, ebben nincsenek benne.
A büntetéseket három fő csoportra lehet osztani a szerint, hogy ki bírságolt: 98-ból 93-szor az állami felügyeleti szerv, háromszor az Egyenlő Bánásmód Hatóság, kétszer pedig békéltető tanács javaslatára fizetett a MÁV-Start Zrt.
A kiemelkedő hibák, amelyek miatt hét vagy nyolc számjegyű összeget fizethetett a MÁV-csoport, a következők voltak:
A büntetések legnagyobb részben a hiányos, vagy teljesen elmaradt utastájékoztatás miatt jártak. A listán végiggörgetve 100 és 300 ezer forint közötti tételek sorát látjuk, általában olyan indoklásokkal, hogy a vonaton nem mondták be a megállókat vagy a késést, egy-egy vasútállomáson nem raktak ki menetrendet, kint felejtették a már nem érvényes régi menetrendeket, vagy épp nem működtek a liftek.
Nem látszik egyértelmű logika amögött, hogy mikor járt pénzbüntetés, és mikor csak figyelmeztetés, gyakran esett meg, hogy százezres tételt kellett fizetni ugyanolyan típusú hiányosságok miatt, mint amik máskor nulla forint büntetési tétellel szerepelnek az ellenőrzések mellett. Az viszont egyértelmű, hogy az elmúlt pár évben stratégiát váltott a felügyeleti szerv: míg addig sok esetben csak figyelmeztetés lett az eredmény, és néhány nagyobb bírságot osztottak ki, 2019-2020-ban már sokkal többször jelezték kisebb összegű pénzbírsággal, hogy hiányosságot találtak.
De mit tehet az utas, ha panasza van?
Első körben természetesen a MÁV-csoport ügyfélszolgálatán kell próbálkoznia. Ha végigment ott az eljárás, és nem elégedett az eredménnyel, akkor a lakhelye szerint illetékes megyei békéltető testülethez fordulhat. Végigolvasva az elmúlt tíz év ilyen eljárásainak listáját, a legjobb tanács, amit adhatunk, az:
mindent a lehető legalaposabban dokumentáljon, mindenről, amiről csak lehet, kérjen papírt, készítsen fényképeket, a panasza összes állítását támassza alá.
A lista tele van ugyanis olyan ügyekkel, amelyekben a testület úgy találta, az utas nem támasztotta alá megfelelően a panaszát. Többen futottak bele abba a hibába, hogy bár a vonat késése miatt taxival mentek tovább vagy szállást kellett keresniük, nem őriztek meg minden papírt, így nem kaptak semmit. Ha viszont valaki mindent jól dokumentál, akkor van esélye – ne legyen megtévesztő az, hogy csak kétszer ítélt a testület úgy, hogy a MÁV-nak fizetnie kell, elengedett pótdíjból vagy az ítélet előtt létrejött megegyezésből jóval több volt. A sikeres esetek többségében a tévesen kivetett pótdíjat kellett visszavonni a békéltető eljárás után, néha pedig az éjszakai szállást fizette ki a MÁV, ha valaki egy késés miatt egy idegen városban lekéste a csatlakozását. De olyan is többször megtörtént, hogy az eljárásban a cég és az utas meg tudott egyezni arról, hogy a taxipénzt kifizessék, így nem kellett a testület ítéletére várni.
Nem árt persze, ha utánanéz a panasztevő, mire van joga a békéltető testületnek: amikor egy utas az ajtó záródása közben akart leszállni a vonatról, majd kevesellte, hogy a MÁV-Start csak a balesetbiztosítási szerződése alapján járó összeg maximumáig fizet neki, hiába kérte azt a békéltető testülettől, hogy vizsgálják meg, milyen súlyos lett a sérülése. Ahogy az is megesett, hogy a békéltető testület a MÁV-Startnak adott igazat, és elfogadta azt az érvelést, hogy
ha a rossz téli idő miatt nem tudja valaki folytatni az utazását, az nem a vasút hibája.
A – 2021-től megszüntetett – Egyenlő Bánásmód Hatóság tíz év alatt négy alkalommal ítélt a panaszt tevő utas javára. 2011-ben 300 ezer forintot fizethetett a MÁV-Start Zrt., mert egy kerekesszékes utasnak előre be kellett jelentkeznie telefonon, az állomáson pedig, ahova utazott volna, hiába volt emelő a kerekesszékhez, azt nem működtette senki. Három évvel később 45 747 forintot fizethetett a cég egy utasnak, ennyi többletköltséget okozott ugyanis számára az, hogy Mezőberény és Budapest között oda-vissza nem tudott utazni mozgáskorlátozottként. 2020-ban pedig 150 ezer forint bírságot szabott ki azért, mert a dunakeszi állomáson nem volt akadálymentes a gyalogos-aluljáró.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Már érthető, miért rendeltek 3000 darab új, kínainak tűnő nyomkövetős okosórát a hatóságok, miközben ennek csak alig több mint a harmada van használatban raboknál és bűnügyi felügyelet alatt állóknál. Az eszköz pontossága mellett az is kérdés, van-e jogalap távol tartani azokat, akiket veszélyesnek ítéltek a védett személyekre nézve.