szerző:
Bank360.hu
Tetszett a cikk?

A pénzügyi szolgáltatások közül egyre több vehető igénybe online, vagyis anélkül, hogy személyesen el kellene menni az adott bank vagy biztosító fiókjába - az életbiztosításoknál azonban erre nem minden esetben van lehetőség. Miért van ez, és egyáltalán mi tekinthető online ügyintézésnek a pénzügyi szektorban? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Bank360.hu elemzői.

Az online igénybe vehető pénzügyi szolgáltatások köre a koronavírus-járvány előtt folyamatosan bővült, a pandémia hatására pedig felgyorsult a folyamat, és az ügyfelek is nagyobb arányban kezdték el keresni a digitális megoldásokat, immár nemcsak kényelmi, hanem az egészségügyi szempontok miatt is. Ennek köszönhetően egyre több szolgáltatás érhető el az online térben, részben vagy száz százalékig online ügyintézéssel.

Az online ügyintézés lehetősége sokak számára hívószó lehet, viszont sokan szembesülhetnek olyan helyzettel, hogy bizonyos folyamatokat el tudnak indítani online, a szerződés aláírásához vagy más ügyintézéshez viszont még további telefonos, vagy akár személyes egyeztetésre is szükség van - vagyis mégsem teljesen online a folyamat. Ilyen előfordulhat hiteligénylés vagy biztosításkötés közben is.

Sok tennivaló van még addig, hogy minden pénzügyi szolgáltatás esetén működjön a teljesen online folyamat, de egyre több fejlesztés jelenik meg a piacon, melyek felválthatják a személyes ügyintézést a pénzügyek területén. 

Ezek alól részben kivétel marad az életbiztosítás, ami a szolgáltatás sajátosságai miatt nem köthető meg teljesen online, bár több biztosító már lépett ebbe az irányba.

Mivel az életbiztosítás díját az egészségügyi állapot is befolyásolja, a biztosító orvosi vizsgálatot, vagy egyszerűbb esetben egy egészségi állapot felmérését célzó telefonos interjút is kötelezővé tehet - enélkül pedig nem lehet megkötni az életbiztosítást.

Emellett a biztosítók részéről kötelező elvégezni az ügyfélátvilágítást is, ami szintén igényelhet személyes ügyintézést. Vannak már olyan pénzintézetek, ahol ez megoldható online, webkamerán keresztül is, a biztosításra vonatkozó ajánlattal kapcsolatban azonban általában személyesen vagy telefonon történik meg az egyeztetés, melyet követően 2-3 nap is eltelhet, mire véglegesíteni lehet a folyamatot.

Végeredményben a webkamerán keresztül bonyolított egyeztetések, kiegészítve az elektronikus aláírás lehetőségével lehetővé tehetnék az életbiztosítás online megkötését, de jelenleg nem ez az általános modell.

Fontos tudni, hogy az életbiztosításhoz kapcsolható szolgáltatások, például egy balesetbiztosítás viszont megköthető ennél gyorsabban, egy száz százalékban online folyamattal is - azzal a kiegészítéssel, hogy ez csak balesettel összefüggő biztosítási eseményekre nyújt fedezetet, másra nem. Az is előfordulhat, hogy életbiztosítás kötésnél elmarad az orvosi vizsgálat vagy az interjú: ebben az esetben általában fél éves várakozási idő elteltéig csak balesetből eredő halálesetre fizet a biztosító.

Van egyszerűbb és gyorsabb út - mi ez a lehetőség?

Az életbiztosításoknak van egy speciális fajtája, a csoportos életbiztosítás. Ennél a szolgáltatásnál egy biztosítási közösséghez csatlakozik a szerződő fél - ennek a folyamata online ügyintézésnél mindössze néhány percet vesz igénybe, emellett a díja is kedvezőbb lehet, mint egy hagyományos, személyre szabott életbiztosításnak. A csoportos biztosítás hátránya ugyanebben rejlik: a biztosítás feltételei nem egyénre szabhatók, és csak addig terjed ki a biztosítás a biztosítottra, ameddig a csoport tagja.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!