Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira elégedett volt az általa készített csomagolóanyaggal, hogy Chatel.st-Denis-i házát is ezzel szigetelte.","shortLead":"Svájci otthonában meghalt Ake Gustafson, a Tetra Pak kartondobozok feltalálója. A 101 évet élt svéd mérnök annyira...","id":"20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7cdbc2-6c95-49a1-88e2-d33c515566c0.jpg","index":0,"item":"5094c6fb-e0eb-4695-8140-1504cfd8652b","keywords":null,"link":"/elet/20241227_101-evesen-meghalt-a-Tetra-Pak-italoskartonok-feltalaloja","timestamp":"2024. december. 27. 21:05","title":"101 évesen meghalt a Tetra Pak italoskarton feltalálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","shortLead":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","id":"20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd.jpg","index":0,"item":"ae7e7927-7456-4f58-91d8-a3169fe00b9d","keywords":null,"link":"/360/20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","shortLead":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","id":"20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b.jpg","index":0,"item":"1662f22e-2b8e-4608-8a0b-97815437670d","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","timestamp":"2024. december. 27. 17:11","title":"Ködösen indul majd a szombat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fővárosi önkormányzat 27 milliárd forinttal több pénzt adott a BKK-nak, mint 2019-ben, de így is kétmilliárd forint veszteséggel zárt a cég. Amely saját alulfinanszírozottsága miatt nem tudta ellentételezni a BKV 8 milliárdos alulfinanszírozottságát. Tüttő Kata szerint szó sem lehet róla, hogy a HÉV mintájára vagyonelemeket adjanak át az államnak, és új buszos szolgáltatók bevonása sincs terítéken.
Kétmilliárd forint veszteséggel zárta a 2020-as évet a BKK, a fővárosi közlekedésszervező – derül ki a vállalat beszámolójából. Ez a veszteség voltaképpen meglepően kevés, adva, hogy a járvány miatt a cég 25 milliárd forint jegyárbevételt bukott. Mármint a 2019-es 67 milliárdhoz képest, ha nincs a járvány, a 2020-as bevétel minden bizonnyal meghaladta volna a 2019-est.
A BKK üzemi tevékenységeihez kapcsolódó szinte minden bevétel csökkent. Mivel kevesebb volt az utas, az állam 2,8 milliárd forinttal kevesebb szociálpolitikai menetdíj-támogatást adott. Ez a kedvezményesen utazók miatti kiesés ellentételezésére szolgál – egyébként már rég nem fedezi a tényleges kiesést, ezt már Tarlós István volt főpolgármester is többször felpanaszolta. Összességében a belföldi árbevétel 67 milliárd forint volt, 33 milliárddal kevesebb, mint 2019-ben.
Túry Gergely
8 milliárd alulfinanszírozottságot a BKV-nál hagytak
A BKK azért nem került katasztrofális veszteségbe, mert a fővárosi önkormányzat nagyrészt pótolta a kieső bevételt, 27,4 milliárd forinttal többet adott, mint a megelőző évben, 126,9 milliárd forintot. Ezzel együtt a BKK-nál 2 milliárd forint alulfinanszírozottság keletkezett, amit az önkormányzat nem térít meg. A magyarázat szerint a két tétel, a bevételkiesés és a meg nem térített alulfinanszírozottság rakták veszteségbe a céget.
A veszteség azért is lehetett volna nagyobb, mert nem csak a BKK-nál, hanem a BKV-nál is jelentkezett alulfinanszírozás, ráadásul még nagyobb, 8 milliárd forintos. A BKV (amelytől a BKK a tömegközlekedési szolgáltatásokat megrendeli) tulajdonosa nem a BKK, hanem a fővárosi önkormányzat, azonban a tulajdonosi jogokat a BKK gyakorolja. Így a BKK szokta ellentételezni a BKV-nál keletkező alulfinanszírozottságot, a 2019-es év után ez 10 milliárd forint volt. A 2020-as év után azonban
a járványügyi helyzet miatt előállt pénzügyi hiány miatt nem került sor az ellentételezésre.
Ezek után nem meglepő módon a BKV is veszteséggel zárta az évet, a mértéke 6,7 milliárd forint volt. A cég bevétele ugyan több mint kétmilliárd forinttal nőtt tavaly, de ez elenyésző a 2019-ben az előző évhez képest elért 13,5 milliárd forintos bővüléshez képest, és jól mutatja, hogy a járványhelyzet mennyire visszavetette a vállalatot, amelynek a látványosan lecsökkent forgalom ellenére is fenn kellett tartania a szolgáltatást.
A bevétel azért nőtt a járvány ellenére, mert annak nagy része a BKK-tól jön közszolgáltatási díj formájában. A buszok és villamosok járvány alatt is jártak, a beszámoló szerint a közszolgáltatási díjból önmagában 4,2 milliárd forinttal több folyt be, mint egy évvel korábban. A tömegközlekedésben nagy kiesés a jegy- és bérletbevételben volt, ám az a BKK-nál csapódott le.
Ami egyébként már 2019-ben is veszteséges volt, ráadásul nagyon, 4,7 milliárd forinttal. Akkor nagyrészt a kudarcba fulladt e-jegyrendszer elszámolása okozta a mínuszt. A megelőző évek azonban nyereségesen zárultak, így 2,5 milliárd forint volt az eredménytartalékban. Ezt a veszteség elvitte, sőt 2 milliárd mínuszba tette. Erre jön majd még rá a 2020-as veszteség.
A kormány a helyi adókkal kapcsolatos döntését kritizáló plakát a BKK megállókban
Túry Gergely
A kormány nem ad elég pénzt
A fővárosi tömegközlekedés problémái persze nem most kezdődtek, sőt még csak nem is 2019-ben. A rendszer hosszú évek óta alulfinanszírozott, a működésre ugyan van elég forrás, de a szükséges fejlesztésekre már nincs. A hiány könyvelésileg és fizikailag a BKV-nál jelentkezik veszteség, továbbá elöregedett járműpark, rendszeresen lerobbanó buszok, magas üzemeltetési költségek stb. formájában.
A fővárosi önkormányzat a központi költségvetésből 12 milliárd támogatást kap, amit továbbpasszol a BKK-nak. A BKK közvetlenül tízenpár milliárd forint szociálpolitikai menetdíj-támogatást kap, amit az állam a kedvezményesen utazók miatti bevételkiesés kompenzálására ad. Ez összesen 25 milliárd forint körüli összeg, miközben a fővárosi tömegközlekedés 200 milliárd forintba kerül évente (küszködő működéssel, halogatott fejlesztésekkel). A nemzetközileg elfogadott szakmai ökölszabály szerint
az utasoknak, a helyi önkormányzatnak és a központi kormányzatnak harmadolva egészséges állniuk egy város tömegközlekedésének költségeit.
Ezt az arányt a kormány nyilvánvalóan nem teljesíti.
A helyzet majdhogynem független attól, hogyan hívják Budapest főpolgármesterét, a kormány akkor sem adott elég pénzt a budapesti tömegközlekedésre, amikor a várost a fideszes politikus Tarlós István vezette.
Az azonban látványos, hogy az önkormányzatot és a BKK-t érő kommunikációs támadások enyhén szólva felerősödtek, mióta Karácsony Gergely a főpolgármester. Ráadásul a kormány elvonásokkal sújtotta a járvány által bevételeit tekintve amúgy is megtépázott Budapestet. Az indok a közös teherviselés volt – ám a kormány saját magán nem spórolt, sőt azt hangoztatta, hogy a járványválságban épphogy nem megszorításokra van szükség, hanem az állami szerepvállalás fokozására. Persze a kormány az éves hiány és az államadósság növelésével képes túlnyújtózkodni a takaróján, míg az önkormányzatok nem tervezhetnek hiánnyal, hitelt pedig csak kormányzati engedéllyel vehetnek fel.
Karácsony Gergely CAF villamosok átadásán 2020. október 12-én
Vörös Szilárd
A kormány hitelhez se engedi a fővárost
Legutóbb azért érték kritikák a fővárost, mert használt villamosokat venne Frankfurtból újak helyett. Különösen, hogy van még opciója a CAF-fal kötött szerződésben újabb villamosok beszerzésére. A kritikákra Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke az alábbiakat reagálta:
Bár az előző városvezetés idején megígérte, a kormány nem biztosított forrást az új villamosok szállításához.
A főváros saját forrásból nem tudja előállítani az új villamosok megvásárlásához szükséges összeget a folyamatos kormányzati elvonások miatt.
A kormány nem hagyta jóvá az Európai Beruházási Bank kedvező hitelajánlatát, ami lehetővé tette volna az új villamosok megvásárlását.
A kormány azt sem támogatta, hogy az új villamosok az Európai Unió helyreállítási alapjából legyenek finanszírozva, miközben a villamosok meglévő szerződésből történő megvásárlása a leggyorsabb és leghatékonyabb felhasználása lehetett volna az uniós forrásoknak.
A beszerzéssel kapcsolatos sajtótájékoztatón Balogh Samu hangsúlyozta, hogy Budapestnek szándékában áll lehívni az opciót a szerződésből, a hannoveri beszerzés ettől független. Sőt, a CAF-ok a szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, a keskenyebb frankfurti villamosok azonban igen. Vagyis ezeken a vonalakon infrastruktúrafejlesztésre is szükség lenne, hogy fogadni tudják a CAF-okat, amire megint csak nincs pénz.
Mivel a további CAF-ok beszerzésére a fővárosnak jelenleg nincs pénze, az opciót meghosszabbították 2022. májusáig, remélik, addig tudnak élni vele.
Szintén meghosszabbították a Solaris trolik beszerzésére vonatkozó opciót.
Előznének
Túry Gergely
Kiszervezésről szó sem lehet
A nagy kérdés persze, közép- és hosszú távon hogyan lehetne megoldani a fővárosi tömegközlekedés finanszírozását, biztosítani fejlesztési igényeinek fedezetét. Különösen, ha a Fidesz marad kormányon, és folytatódik a szembenállás a városvezetéssel. A finanszírozási helyzetet még Tarlós Istvánnak sem sikerült rendeznie a kormánnyal, ezért passzolta le például a HÉV ágazatot az államnak, vagyis a MÁV-nak.
A kormány jelenleg nagy hangsúlyt fektet az elővárosi közlekedés fejlesztésére és jelentős összegeket szán arra. Nem kizárt, hogy készek lennének újabb darabokat lecsípni a fővárosból újabb vagyonelemek, szolgáltatási egységek átvételével. Ami valóban tehermentesítené a fővárost, ugyanakkor tovább szűkülne szerepe és mozgástere.
Mindenesetre
a városvezetésnek esze ágában sincs újabb vagyonelemeket átadni az államnak
– mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a hvg.hu-nak a járműbeszerzések témájában tartott sajtótájékoztatón. Az államosításokkal ugyanis eddig nem voltak jók a tapasztalatok, jellemzően enyhén szólva nem lett jobb az, amit az állam átvett, kezdve az iskolákkal, a kórházakkal, zárva a sort a hulladékgazdálkodással.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes 2020. február 26-án a Városháza Dísztermében
Túry Gergely
A buszos ágazat fejlesztése kapcsán rendszeresen felmerül, hogy a BKV-n, mint házon belüli szolgáltatón kívül új szereplőket kellene bevonni. Sőt ez nem csak felmerül, Budapesten szolgáltat a BKV mellett az Arrivabus (volt VT Arriva) és a Volánbusz is. Tüttő Kata szerint azonban a jelenlegi városvezetés nem hisz a kiszervezésekben, sokkal inkább a beszervezésben, az integrálásban. Egyébként sem a képesség hiányzik a BKV-nál a szükséges fejlesztések lebonyolítására, a szolgáltatás ellátására, a probléma a forráshiány, vagyis hogy nincs elég pénz. Ezen pedig az sem segítene, ha új szolgáltatókat vonnának be.