Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","shortLead":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","id":"20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"5ba7ccfd-cbe0-46b1-add7-3a93cfc1ba81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:20","title":"Tippeljen, ki a felelős a magyar ipar sorvadozásáért Nagy Márton szerint!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra pont jó, amire az ellenzéki tábornak másfél évvel a választás előtt szüksége van.","shortLead":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra...","id":"20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1.jpg","index":0,"item":"cf67f93e-4cf0-4475-86d4-47a3f12ecde1","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 14:58","title":"Nem Őszöd, de véletlenül sem lepkefing Magyar Péter hangfelvétele az elemző szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd574cd2-928f-4d99-8684-ccaffef9cbf4","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A rendelet célja „a drogériai termékek árának csökkentése a magyar családok védelme érdekében”. A kormány a háborús veszélyhelyzeti felhatalmazással élve döntött.","shortLead":"A rendelet célja „a drogériai termékek árának csökkentése a magyar családok védelme érdekében”. A kormány a háborús...","id":"20250509_drogeria-arresstop-rendelet-megjelent-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd574cd2-928f-4d99-8684-ccaffef9cbf4.jpg","index":0,"item":"ed46b662-b00d-4cac-a48e-2ad7ebc3bbd0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_drogeria-arresstop-rendelet-megjelent-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 07:34","title":"Este megjelent a rendelet az újabb árréskorlátozásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői, és a többség szerint vagy még el sem értük a gödör alját, vagy beragadtunk oda.","shortLead":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői...","id":"20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece.jpg","index":0,"item":"9e4f2eb6-bd3b-48e6-b468-93a7bbccab37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 10:19","title":"Rosszabbnak látják a cégek a magyar gazdaság helyzetét, mint a járvány alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af02d357-ff8e-42cf-a1fc-94aebd6ec29d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Országos szervezet segítené az örökbefogadásokat, az erre vonatkozó törvénymódosítás már a parlament előtt van – vette észre a Népszava. A részleteket egyelőre nem lehet tudni, így a gyermekvédelmi szakemberek is csak találgatnak.","shortLead":"Országos szervezet segítené az örökbefogadásokat, az erre vonatkozó törvénymódosítás már a parlament előtt van – vette...","id":"20250508_Valtoznak-az-orokbefogadas-szabalyai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af02d357-ff8e-42cf-a1fc-94aebd6ec29d.jpg","index":0,"item":"14bf9844-dfcc-4670-8678-02ccc70b893d","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Valtoznak-az-orokbefogadas-szabalyai","timestamp":"2025. május. 08. 08:06","title":"Változhatnak az örökbefogadás szabályai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","shortLead":"Az ismert politikusok közül Bánki Erik és Deutsch Tamás 3-3, Hoppál Péter 4 millió forintot adott a pártnak. ","id":"20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3978cdb6-7a49-4102-9840-f61675c529cd.jpg","index":0,"item":"2f90a583-dc94-424e-9fed-cc160d65972d","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-tamogatas-befizetok-tagdij","timestamp":"2025. május. 08. 07:53","title":"Volt, aki tízmillió forinttal támogatta a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást gerjesztett, miközben maga villámhárítóként működött.","shortLead":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást...","id":"20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd.jpg","index":0,"item":"c235ee59-dcc5-4ec3-b175-4150afa7b2e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","timestamp":"2025. május. 08. 20:03","title":"Különleges kísérlet eredménye a repülő villámhárító: mindig oda megy a város fölött, ahova éppen kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre teljesen megszakadt a kapcsolat a légiirányítás és a repülőgépek között. Ugyan ez nem tűnik sok időnek, de egy ilyen komplex területen végzetes lehet. Most kiderült, mi zajlott a háttérben.","shortLead":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre...","id":"20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f.jpg","index":0,"item":"0db13fb3-2aff-4e6d-a495-4dff903efcfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","timestamp":"2025. május. 07. 15:47","title":"Se kép, se hang – egy elavult vezeték miatt teljesen összeomlott Amerika egyik legforgalmasabb reptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-jegyrendszer miatti veszteség és az alulfinanszírozottság miatt 4,7 milliárd forint volt a BKK vesztesége 2019-ben. A BKV szintén veszteséges volt, ott 3,8 milliárd volt a veszteség. És ez még jó év volt, 2020-ban alaposan keresztbe tesz a járvány és a kormány.
4,7 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2019-es évet a budapesti közösségi közlekedés szervezője és központi cége, a BKK – derül ki a társaság beszámolójából. A veszteség összege példátlanul magas, de egyáltalán az se nagyon fordult még elő, hogy a közlekedési vállalat egyáltalán veszteséges lett volna. Az indoklás szerint „a veszteség alapvetően két tényező következménye: egyrészt a kudarcba fulladt e-jegyrendszer veszteségéből 6,1 milliárd forint 2019-ben került elszámolásra, másrészt a fővárosi közgyűlés a BKK számára csak 10,4 milliárd forint kompenzációt hagyott jóvá”.
Már 10 milliárd forint röpült ki az ablakon
A „kudarcba fulladt e-jegyrendszer” alatt nem a most használatban lévő mobiljegyet értik, hanem a német Scheidt & Bachmann által fejlesztett (egy időben Rigo néven futott) rendszert. Ezt hosszú évek alatt sem sikerült beüzemelni, a BKK végül 2018 novemberében bontott szerződést a kivitelezővel. Tarlós István exfőpolgármester azt állította, ő nem tudott semmiről, a botrány mindenesetre Dabóczi Kálmán BKK-vezérnek az állásába került.
MTI / Szigetváry Zsolt
Ezt követően (és a közelgő önkormányzati választások előtt) döntött úgy a városvezetés, hogy Budapest a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. platformján mobiljegyet vezet be, ami meg is történt. Ez azonban nem igazi e-jegy, hanem csak mobilfelületre költöztetett papírjegy (illetve bérlet, ugyanis többnyire bérlet típusú termékeket lehet az alkalmazásban venni). Az ígéret akkoriban az volt, hogy a mobiljegy továbbfejleszthető igazi e-jeggyé, amely elérhetővé tenné például a használattal arányos számlázást.
Az önkormányzati választások után a BKK új (azóta lecserélt) vezérigazgatója, Varga Ivett arra utalt a hvg.hu-nak adott interjújában, hogy új, saját, igazi e-jegyrendszert akarnak. Amiből egy darabig jó eséllyel nem lesz semmi: közbejött ugyanis a koronavírus-járvány. A fővárosi közösségi közlekedésnek hatalmas bevételkiesést okozott a lezárás, ahogy a fővárosi önkormányzatnak is. Ráadásul a kormány nemhogy segítené az önkormányzatot, forrásokat von el tőle. A budapesti tömegközlekedés állami finanszírozását pedig már évekkel ezelőtt minimálisra csökkentette, és semmiféle hajlandóságot nem mutatott a források növelésére.
A BKK 2019-ben összesen 201 milliárd forint bevételt számolt el. Ezen belül 67,3 milliárd volt a jegy- és bérletértékesítés bevétele, 1,4 milliárddal több, mint a megelőző évben – a növekedést szokás szerint (minthogy áremelés nem volt) „üzletpolitikai intézkedésekkel” magyarázzák, például az első ajtós járatok számának növelésével.
A turistaforgalom bővülésének következtében a napijegy típusú termékek értékesítési volumene 10 százalékkal emelkedett. A BKK évek óta igyekszik az árképzését a turisták irányába terhelni, 2020 ezért is lesz különösen cudar év, a járvány miatt a turizmus ugyanis egy időre teljesen leállt, a korábbi évek szintjét pedig éves átlagban sem fogja megközelíteni. A természetes személyeknek szóló havi bérlet a BKK legsikeresebb bérlete maradt, havi (30 napos) és félhavi (15 napos) bérletekből közel 4,5 milliót adtak el 2019-ben. Ebből származott az összbevétel fele, mintegy 33,4 milliárd forint.
A szociálpolitikai menetdíj-támogatás, amit az állam ad a kedvezményesen utazók miatti bevételkiesés kompenzálására, 14,8 milliárd forint volt, valamivel kevesebb, mint 2018-ban. Pótdíjakból 2,6 milliárd folyt be, valamivel több, mint a megelőző évben.
A BKK bevételei közt a legnagyobb szeletet a fővárosi önkormányzattól kapott 96,4 milliárd forintos támogatás tette ki.
Fülöp Máté
A BKV alulfinanszírozott
A cég összesen 205 milliárd forint kiadásán belül a legnagyobb részt a közvetített szolgáltatások 166 milliárdja tette ki – a BKK ugyanis a főváros megbízásából megrendeli a tömegközlekedési szolgáltatásokat külső cégektől, elsősorban a szintén önkormányzati BKV-tól, kisebb részben a VT Arriva buszos szolgáltatótól, a Volánbusztól, amely szintén szolgáltat a főváros területén, illetve a MÁV-HÉV-től. A HÉV-et még Tarlós István főpolgármestersége alatt szervezték ki a MÁV alá, kompromisszumos megoldás gyanánt: a kormány ugyanis nem akart több támogatást adni a közösségi közlekedésre, de Tarlós lepasszolhatta a HÉV-et, így csökkentek a kiadások.
A BKV-n kívüli buszos szolgáltatók (elsősorban a VT Arriva) 25 milliárd forint szolgáltatási díjat kaptak, a Volán 651 millió forint átalányt, a MÁV–HÉV 1,5 milliárd forint átalányt.
A BKV 132,3 milliárd forint szolgáltatói díjat kapott, de ebben benne van 7,4 milliárd forint alulkompenzációs összeg – a BKV ugyanis alulfinanszírozott, és ugyan tulajdonosa az önkormányzat, de a tulajdonosi jogokat a BKK gyakorolja felette. Így a BKV alulfinanszírozottsága a BKK könyveiben csapódott le.
Máté Péter
A közszolgáltatás vastagon veszteséges volt a BKV-nál
Ezzel együtt a BKV is veszteséges volt 2019-ben, az évet 3,8 milliárd forintos mínuszban zárta. Ráadásul a közszolgáltatási tevékenységen (vagyis a közösségi közlekedési szolgáltatáson) ennél nagyobb, 4,5 milliárdos veszteséget ért el. Amit némileg szépített az egyéb tevékenységek 635 millió forintos nyeresége.
A 156 milliárd forintos összbevétel nagy részét a BKK-tól kapott 132 milliárd forint közszolgáltatási díj tette ki. A bevétel jelenősen, több mint 10 százalékkal nőtt 2018-hoz képest, egyrészt a több közszolgáltatási díj, másrészt a Stadionok irodaház 2018 végi eladása miatt.
Jelentősen nőttek azonban a kiadások, több pénzt vitt el a járművek üzemeltetéséhez szükséges gázolaj és gáz, az áram költsége pedig 4,5-ről 6,1 milliárd forintra nőtt – a fogyasztáscsökkenés ellenére, mert az áremelkedés 40 százalékos volt. Bő egymilliárd forinttal több ment el alkatrészekre. 2019-ben volt esedékes a 4-es, 6-os villamosvonal Combinóinak nagyjavítása, főjavításon estek át az Alstom- és a kisföldalatti metrók, sok pénzt vitt el az alacsonypadlós Volvo csuklós buszok javítása is.
Reviczky Zsolt
A bérköltség közel 10 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző évben, összhangban az általános béremeléssel. A nagyjából stabil, 10,3 ezer fős létszámra 54 milliárd forint ment el.
Már 2018-ban nagy volt a baj
A BKK és a BKV 2019-es veszteségei semmi jót nem vetítenek előre, minthogy az még békeév volt, 2020-ban a járvány brutális bevételkieséssel jár. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes már májusban 20 milliárd forint körüli bevételkiesésről beszélt. A fővárosi önkormányzat pedig egyrészt a járvány miatt (a saját bevételei is csökkennek), másrészt a költségvetési és politikai támadásai miatt aligha lesz abban a helyzetben, hogy pótolja a pénzt.
Túry Gergely
Ez persze nem jelenti (legalábbis rövid távon), hogy veszélyben lenne a közösségi közlekedés működtetése, első körben nyilván az új beruházásokon spórolnak – erről Varga Ivett előző BKK-vezér beszélt is a hvg.hu-nak. Aztán persze következnek a pótlóberuházások (például nem tudnak új buszokat venni az elaggott régiek helyére). És az is biztosra vehető, hogy a 2021-es bértárgyalások nem lesznek egyszerűek.
Közben már a BKV 2018-es üzleti jelentése elég borzasztó képet festett. 2017-hez képest jóval több menetkimaradás volt műszaki ok vagy személyzethiány miatt a BKV trolijainál és a buszainál. Különösen a buszos ágazatban voltak komoly problémák, a személyzet hiánya miatt 800 után 1700-ra emelkedett a kimaradt járatok száma, a műszaki okból fakadóké 26 ezerről 44 ezerre nőtt. A szolgáltatást a BKV-tól megrendelő BKK bónusz-malusz rendszerben honorálja és bünteti a tolerálható menetkimaradási szint tartását, a buszos kimaradások miatt a BKV 214 millió forintot bukott, a trolis kimaradások miatt 25 milliót. Ezt kompenzálta a metró- és a villamoságazat elvártnál jobb teljesítménye, így végül a BKV 95 millió forintos bónusszal zárt. A 2019-es üzleti jelentés még nem nyilvános, a helyzet azonban aligha javult, a bónusz-malusz egyenleg vége 48 millió forintos plusz lett, vagyis jóval rosszabb, mint 2018-ban. És az is biztos, hogy nem javult jelentősen a BKV járműállományának átlagéletkora és állapota sem.
Egyelőre sok a találgatás, milyen pápa is lesz XIV. Leó, de azért messze nem sötét ló, jó néhány kardinális kérdésben pontosan tudni lehet, hol is áll. Gyorsreakciók a világlapokból.