Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"04b30712-1bb9-4e83-a122-bb41bd82b1fc","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Meglátszik a Szerencsejáték Zrt. 2024-es teljesítményén, hogy tavaly nyáron foci-Európa-bajnokság és olimpia is volt.","shortLead":"Meglátszik a Szerencsejáték Zrt. 2024-es teljesítményén, hogy tavaly nyáron foci-Európa-bajnokság és olimpia is volt.","id":"20250529_Szerencsejatek-Zrt-ceges-beszamolo-Nagy-Marton-100-milliard-forint-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04b30712-1bb9-4e83-a122-bb41bd82b1fc.jpg","index":0,"item":"89644673-8ffe-46c6-9cd0-e3b77ac8fb17","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Szerencsejatek-Zrt-ceges-beszamolo-Nagy-Marton-100-milliard-forint-osztalek","timestamp":"2025. május. 29. 15:29","title":"Annyi pénzt szerencsejátékoztunk el tavaly, hogy Nagy Márton 100 milliárd forint osztalék kifizetését rendelte el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b08d34-965b-4da2-8cad-4a7eff8c9ab7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Veszélyben vannak az Asus routerei, miután egy új, AyySSHush nevű botnet megjelent, és célba vette őket – kisebb számban, de a Cisco, a D-Link és a Linksys termékei is érintettek. ","shortLead":"Veszélyben vannak az Asus routerei, miután egy új, AyySSHush nevű botnet megjelent, és célba vette őket – kisebb...","id":"20250529_asus-routerek-botnet-fertozes-ayysshush-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b08d34-965b-4da2-8cad-4a7eff8c9ab7.jpg","index":0,"item":"417f49fa-9589-4eaf-a7fc-1ae262a385e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_asus-routerek-botnet-fertozes-ayysshush-tamadas","timestamp":"2025. május. 29. 16:03","title":"Támadás indult az Asus wifi routerei ellen, Magyarországon népszerű típusok is érintettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke a frissen életbe lépett lex Magyartól nem tart, de Orbánékból mindent kinéz. Magyar Péter a Telexnek adott interjúban üzent a Karmelitába: 318 nap van hátra a választásig. Úgy látja, „a hatalom fél és retteg”, és azt is megmagyarázta, miért nem áll bele az ellehetetlenítési törvény elleni tiltakozásba. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke a frissen életbe lépett lex Magyartól nem tart, de Orbánékból mindent kinéz. Magyar Péter...","id":"20250529_Magyar-Peter-Ha-engem-bilincsben-elvisznek-ugy-jarok-el-mint-Kossuth-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c.jpg","index":0,"item":"16f3f73b-d277-4e88-a7f7-168c26f7222f","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Magyar-Peter-Ha-engem-bilincsben-elvisznek-ugy-jarok-el-mint-Kossuth-Lajos-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 11:23","title":"Magyar Péter: Ha engem bilincsben elvisznek, úgy járok el, mint Kossuth Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","shortLead":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","id":"20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3.jpg","index":0,"item":"0c5877ed-7754-40d5-919a-cd041c44722f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","timestamp":"2025. május. 29. 12:18","title":"Ez a 30 legveszélyesebb baleseti gócpont Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges kínai invázióval szemben.","shortLead":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges...","id":"20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754.jpg","index":0,"item":"e2c4c3d9-be71-47d0-be21-92a8f43f3ed2","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","timestamp":"2025. május. 29. 13:19","title":"Az USA ötszáz katonai kiképzőt vezényelt Tajvanra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5a0383f-7ecd-4188-b232-3618656e79ee","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Ítélőtábla döntése alapján a négy tanár nemhogy kártérítést nem kap, hanem nekik kell az ötmilliós perköltséget kifizetni.","shortLead":"A Fővárosi Ítélőtábla döntése alapján a négy tanár nemhogy kártérítést nem kap, hanem nekik kell az ötmilliós...","id":"20250529_A-Kuriahoz-fordul-negy-kirugott-kolcseys-tanar-miutan-masodfokon-elvesztettek-a-peruket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5a0383f-7ecd-4188-b232-3618656e79ee.jpg","index":0,"item":"b9d0ca8c-1464-47b5-bb6c-40fe0fd49fb7","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_A-Kuriahoz-fordul-negy-kirugott-kolcseys-tanar-miutan-masodfokon-elvesztettek-a-peruket","timestamp":"2025. május. 29. 11:55","title":"A Kúriához fordul négy kirúgott kölcseys tanár, miután másodfokon elvesztették a perüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ea13e05-8a7b-4afb-8cf7-fe3d3a40e91f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jó hír volt a befektetők szerint, hogy az amerikai vámháborút részben felfüggesztették.","shortLead":"Jó hír volt a befektetők szerint, hogy az amerikai vámháborút részben felfüggesztették.","id":"20250529_tozsde-arfolyam-trump-vamhaboru-vamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ea13e05-8a7b-4afb-8cf7-fe3d3a40e91f.jpg","index":0,"item":"37a10a3e-9799-4640-ba4c-3995239f39a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_tozsde-arfolyam-trump-vamhaboru-vamok","timestamp":"2025. május. 29. 13:32","title":"Európa tőzsdéi erősödtek, a forint gyengült, miután a bíróság elkaszálta Trump vámjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d826fe3-2903-4ea2-bbe8-6a9a2ac9a92b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vivi & Norbi nagyot kaszál a tartalomgyártásból.","shortLead":"Vivi & Norbi nagyot kaszál a tartalomgyártásból.","id":"20250529_Meglodult-2024-ben-a-legnepszerubb-Tiktok-duo-25-szeresere-nott-a-beveteluk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d826fe3-2903-4ea2-bbe8-6a9a2ac9a92b.jpg","index":0,"item":"f56b191b-5d77-489e-b7a0-9651e9fd22af","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Meglodult-2024-ben-a-legnepszerubb-Tiktok-duo-25-szeresere-nott-a-beveteluk","timestamp":"2025. május. 29. 15:17","title":"Meglódult 2024-ben a legnépszerűbb TikTok-duó, 2,5-szeresére nőtt a bevételük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-jegyrendszer miatti veszteség és az alulfinanszírozottság miatt 4,7 milliárd forint volt a BKK vesztesége 2019-ben. A BKV szintén veszteséges volt, ott 3,8 milliárd volt a veszteség. És ez még jó év volt, 2020-ban alaposan keresztbe tesz a járvány és a kormány.
4,7 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2019-es évet a budapesti közösségi közlekedés szervezője és központi cége, a BKK – derül ki a társaság beszámolójából. A veszteség összege példátlanul magas, de egyáltalán az se nagyon fordult még elő, hogy a közlekedési vállalat egyáltalán veszteséges lett volna. Az indoklás szerint „a veszteség alapvetően két tényező következménye: egyrészt a kudarcba fulladt e-jegyrendszer veszteségéből 6,1 milliárd forint 2019-ben került elszámolásra, másrészt a fővárosi közgyűlés a BKK számára csak 10,4 milliárd forint kompenzációt hagyott jóvá”.
Már 10 milliárd forint röpült ki az ablakon
A „kudarcba fulladt e-jegyrendszer” alatt nem a most használatban lévő mobiljegyet értik, hanem a német Scheidt & Bachmann által fejlesztett (egy időben Rigo néven futott) rendszert. Ezt hosszú évek alatt sem sikerült beüzemelni, a BKK végül 2018 novemberében bontott szerződést a kivitelezővel. Tarlós István exfőpolgármester azt állította, ő nem tudott semmiről, a botrány mindenesetre Dabóczi Kálmán BKK-vezérnek az állásába került.
MTI / Szigetváry Zsolt
Ezt követően (és a közelgő önkormányzati választások előtt) döntött úgy a városvezetés, hogy Budapest a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. platformján mobiljegyet vezet be, ami meg is történt. Ez azonban nem igazi e-jegy, hanem csak mobilfelületre költöztetett papírjegy (illetve bérlet, ugyanis többnyire bérlet típusú termékeket lehet az alkalmazásban venni). Az ígéret akkoriban az volt, hogy a mobiljegy továbbfejleszthető igazi e-jeggyé, amely elérhetővé tenné például a használattal arányos számlázást.
Az önkormányzati választások után a BKK új (azóta lecserélt) vezérigazgatója, Varga Ivett arra utalt a hvg.hu-nak adott interjújában, hogy új, saját, igazi e-jegyrendszert akarnak. Amiből egy darabig jó eséllyel nem lesz semmi: közbejött ugyanis a koronavírus-járvány. A fővárosi közösségi közlekedésnek hatalmas bevételkiesést okozott a lezárás, ahogy a fővárosi önkormányzatnak is. Ráadásul a kormány nemhogy segítené az önkormányzatot, forrásokat von el tőle. A budapesti tömegközlekedés állami finanszírozását pedig már évekkel ezelőtt minimálisra csökkentette, és semmiféle hajlandóságot nem mutatott a források növelésére.
A BKK 2019-ben összesen 201 milliárd forint bevételt számolt el. Ezen belül 67,3 milliárd volt a jegy- és bérletértékesítés bevétele, 1,4 milliárddal több, mint a megelőző évben – a növekedést szokás szerint (minthogy áremelés nem volt) „üzletpolitikai intézkedésekkel” magyarázzák, például az első ajtós járatok számának növelésével.
A turistaforgalom bővülésének következtében a napijegy típusú termékek értékesítési volumene 10 százalékkal emelkedett. A BKK évek óta igyekszik az árképzését a turisták irányába terhelni, 2020 ezért is lesz különösen cudar év, a járvány miatt a turizmus ugyanis egy időre teljesen leállt, a korábbi évek szintjét pedig éves átlagban sem fogja megközelíteni. A természetes személyeknek szóló havi bérlet a BKK legsikeresebb bérlete maradt, havi (30 napos) és félhavi (15 napos) bérletekből közel 4,5 milliót adtak el 2019-ben. Ebből származott az összbevétel fele, mintegy 33,4 milliárd forint.
A szociálpolitikai menetdíj-támogatás, amit az állam ad a kedvezményesen utazók miatti bevételkiesés kompenzálására, 14,8 milliárd forint volt, valamivel kevesebb, mint 2018-ban. Pótdíjakból 2,6 milliárd folyt be, valamivel több, mint a megelőző évben.
A BKK bevételei közt a legnagyobb szeletet a fővárosi önkormányzattól kapott 96,4 milliárd forintos támogatás tette ki.
Fülöp Máté
A BKV alulfinanszírozott
A cég összesen 205 milliárd forint kiadásán belül a legnagyobb részt a közvetített szolgáltatások 166 milliárdja tette ki – a BKK ugyanis a főváros megbízásából megrendeli a tömegközlekedési szolgáltatásokat külső cégektől, elsősorban a szintén önkormányzati BKV-tól, kisebb részben a VT Arriva buszos szolgáltatótól, a Volánbusztól, amely szintén szolgáltat a főváros területén, illetve a MÁV-HÉV-től. A HÉV-et még Tarlós István főpolgármestersége alatt szervezték ki a MÁV alá, kompromisszumos megoldás gyanánt: a kormány ugyanis nem akart több támogatást adni a közösségi közlekedésre, de Tarlós lepasszolhatta a HÉV-et, így csökkentek a kiadások.
A BKV-n kívüli buszos szolgáltatók (elsősorban a VT Arriva) 25 milliárd forint szolgáltatási díjat kaptak, a Volán 651 millió forint átalányt, a MÁV–HÉV 1,5 milliárd forint átalányt.
A BKV 132,3 milliárd forint szolgáltatói díjat kapott, de ebben benne van 7,4 milliárd forint alulkompenzációs összeg – a BKV ugyanis alulfinanszírozott, és ugyan tulajdonosa az önkormányzat, de a tulajdonosi jogokat a BKK gyakorolja felette. Így a BKV alulfinanszírozottsága a BKK könyveiben csapódott le.
Máté Péter
A közszolgáltatás vastagon veszteséges volt a BKV-nál
Ezzel együtt a BKV is veszteséges volt 2019-ben, az évet 3,8 milliárd forintos mínuszban zárta. Ráadásul a közszolgáltatási tevékenységen (vagyis a közösségi közlekedési szolgáltatáson) ennél nagyobb, 4,5 milliárdos veszteséget ért el. Amit némileg szépített az egyéb tevékenységek 635 millió forintos nyeresége.
A 156 milliárd forintos összbevétel nagy részét a BKK-tól kapott 132 milliárd forint közszolgáltatási díj tette ki. A bevétel jelenősen, több mint 10 százalékkal nőtt 2018-hoz képest, egyrészt a több közszolgáltatási díj, másrészt a Stadionok irodaház 2018 végi eladása miatt.
Jelentősen nőttek azonban a kiadások, több pénzt vitt el a járművek üzemeltetéséhez szükséges gázolaj és gáz, az áram költsége pedig 4,5-ről 6,1 milliárd forintra nőtt – a fogyasztáscsökkenés ellenére, mert az áremelkedés 40 százalékos volt. Bő egymilliárd forinttal több ment el alkatrészekre. 2019-ben volt esedékes a 4-es, 6-os villamosvonal Combinóinak nagyjavítása, főjavításon estek át az Alstom- és a kisföldalatti metrók, sok pénzt vitt el az alacsonypadlós Volvo csuklós buszok javítása is.
Reviczky Zsolt
A bérköltség közel 10 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző évben, összhangban az általános béremeléssel. A nagyjából stabil, 10,3 ezer fős létszámra 54 milliárd forint ment el.
Már 2018-ban nagy volt a baj
A BKK és a BKV 2019-es veszteségei semmi jót nem vetítenek előre, minthogy az még békeév volt, 2020-ban a járvány brutális bevételkieséssel jár. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes már májusban 20 milliárd forint körüli bevételkiesésről beszélt. A fővárosi önkormányzat pedig egyrészt a járvány miatt (a saját bevételei is csökkennek), másrészt a költségvetési és politikai támadásai miatt aligha lesz abban a helyzetben, hogy pótolja a pénzt.
Túry Gergely
Ez persze nem jelenti (legalábbis rövid távon), hogy veszélyben lenne a közösségi közlekedés működtetése, első körben nyilván az új beruházásokon spórolnak – erről Varga Ivett előző BKK-vezér beszélt is a hvg.hu-nak. Aztán persze következnek a pótlóberuházások (például nem tudnak új buszokat venni az elaggott régiek helyére). És az is biztosra vehető, hogy a 2021-es bértárgyalások nem lesznek egyszerűek.
Közben már a BKV 2018-es üzleti jelentése elég borzasztó képet festett. 2017-hez képest jóval több menetkimaradás volt műszaki ok vagy személyzethiány miatt a BKV trolijainál és a buszainál. Különösen a buszos ágazatban voltak komoly problémák, a személyzet hiánya miatt 800 után 1700-ra emelkedett a kimaradt járatok száma, a műszaki okból fakadóké 26 ezerről 44 ezerre nőtt. A szolgáltatást a BKV-tól megrendelő BKK bónusz-malusz rendszerben honorálja és bünteti a tolerálható menetkimaradási szint tartását, a buszos kimaradások miatt a BKV 214 millió forintot bukott, a trolis kimaradások miatt 25 milliót. Ezt kompenzálta a metró- és a villamoságazat elvártnál jobb teljesítménye, így végül a BKV 95 millió forintos bónusszal zárt. A 2019-es üzleti jelentés még nem nyilvános, a helyzet azonban aligha javult, a bónusz-malusz egyenleg vége 48 millió forintos plusz lett, vagyis jóval rosszabb, mint 2018-ban. És az is biztos, hogy nem javult jelentősen a BKV járműállományának átlagéletkora és állapota sem.