Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ca13f154-a44d-4a3e-bd83-21fbbc756d75","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nagyon jó, ha ülőmunka közben fél óránként felállunk, az is jó, ha lift helyett a lépcsőt választjuk, de ez édeskevés ahhoz képest, amennyit minimálisan kellene mozognunk szervezetünk optimális működéséhez. Arról, hogy mire jó az életmódorvoslás, a terület hazai meghonosítóját, Babai Lászlót kérdeztük. A magyar magánegészségügyi szektor egyik legbefolyásosabb szereplője szerint itthon annyian dolgoznak már a magánellátásban, hogy fennáll a veszély: ha valakit elüt a villamos, nem tudják majd hova beszállítani.","shortLead":"Nagyon jó, ha ülőmunka közben fél óránként felállunk, az is jó, ha lift helyett a lépcsőt választjuk, de ez édeskevés...","id":"20250210_babai-laszlo-eletmod-orvos-interju-egeszseges-eletmod-cukorbetegseg-magan-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca13f154-a44d-4a3e-bd83-21fbbc756d75.jpg","index":0,"item":"c1b974e1-fe43-424c-8326-c94873ed47bc","keywords":null,"link":"/360/20250210_babai-laszlo-eletmod-orvos-interju-egeszseges-eletmod-cukorbetegseg-magan-egeszsegugy","timestamp":"2025. február. 10. 19:30","title":"„Ha nem mozgunk, a csontjaink elporladnak, az izmaink leépülnek, és renyhül a bélrendszerünk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abbf9bce-c0e9-4f6e-a121-d8b0185418aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyvéd szerint értelmetlen volt a bevetés, amelyben Kónya Gábor Lajos életét vesztette.","shortLead":"Az ügyvéd szerint értelmetlen volt a bevetés, amelyben Kónya Gábor Lajos életét vesztette.","id":"20250210_esztergom-robbantas-tek-karteritesi-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abbf9bce-c0e9-4f6e-a121-d8b0185418aa.jpg","index":0,"item":"44abdc0f-19f5-4d2f-a55c-c99114c91452","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_esztergom-robbantas-tek-karteritesi-per","timestamp":"2025. február. 10. 07:49","title":"Esztergomi robbantás: kártérítési pert indított a TEK ellen az akcióban elhunyt kommandós családja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"765e596f-f9f5-4bf2-accc-35c4a61a9a34","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Már korábban felmerült, hogy Milák Kristóf párizsi esete miatt módosíthatják a sporttörvényt, most az Index arról ír, hogy akár a sportolók a saját olimpiai életjáradékukat is elveszíthetik, ha nem jelölik meg, ki segítette a felkészülésüket.","shortLead":"Már korábban felmerült, hogy Milák Kristóf párizsi esete miatt módosíthatják a sporttörvényt, most az Index arról ír...","id":"20250209_olimpiai-eletjaradek-edzo-milak-kristof","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/765e596f-f9f5-4bf2-accc-35c4a61a9a34.jpg","index":0,"item":"ed6d910f-48d5-44f8-b6c9-b1de8beaa2d6","keywords":null,"link":"/elet/20250209_olimpiai-eletjaradek-edzo-milak-kristof","timestamp":"2025. február. 09. 15:56","title":"Index: Jön a Lex Milák, a sportoló is bukhatja az olimpiai életjáradékot, ha nem nevez meg edzőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb196640-47cc-40bf-b835-dabffc10cb4a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Túlélt egy újabb bizalmatlansági indítványt a centrista François Bayrou által vezetett francia kormány.","shortLead":"Túlélt egy újabb bizalmatlansági indítványt a centrista François Bayrou által vezetett francia kormány.","id":"20250210_Meg-mindig-talpon-a-francia-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb196640-47cc-40bf-b835-dabffc10cb4a.jpg","index":0,"item":"5b668ad8-e268-4c21-805e-07474e782047","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Meg-mindig-talpon-a-francia-kormany","timestamp":"2025. február. 10. 19:15","title":"Továbbra is talpon a francia kormány, a harmadik bizalmatlansági indítványt is túlélte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba506e79-d43a-408d-bed9-568f8eb8ffc6","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"A szélsőjobboldalt kivéve csak vesztesei voltak a kétnapos szavazási huzavonának a német parlament alsóházában. A történtek hatása még nehezen kiszámítható a február 23-ai szövetségi választásra.","shortLead":"A szélsőjobboldalt kivéve csak vesztesei voltak a kétnapos szavazási huzavonának a német parlament alsóházában...","id":"20250209_tabudontes-berlinben-szethuzo-kozep-diadalmas-jobbszel-ket-szavazas-nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba506e79-d43a-408d-bed9-568f8eb8ffc6.jpg","index":0,"item":"21f39ceb-f5c2-4831-a382-8f2eacc2280d","keywords":null,"link":"/360/20250209_tabudontes-berlinben-szethuzo-kozep-diadalmas-jobbszel-ket-szavazas-nemetorszagban","timestamp":"2025. február. 09. 11:00","title":"Már a CDU egységét is megbontotta a kancellárjelölt Merz, aki az AfD-tabu sebezhetőségét teszteli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69954d4d-ba7b-4307-a4be-2c64b42214d4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hiába lenne uniós elvárás, a hulladékkoncesszió nem támogatja, hogy többutas palackokból lássuk el magunkat innivalóval. Nem csoda, hogy a hazai boltláncok közül többen is dobták az ilyen árukat, pedig jóval fenntarthatóbb lenne.","shortLead":"Hiába lenne uniós elvárás, a hulladékkoncesszió nem támogatja, hogy többutas palackokból lássuk el magunkat...","id":"20250210_pet-palack-palackvisszavaltas-fenntarthatosag-egyutas-tobbutas-palackok-hulladekkoncesszio-mohu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69954d4d-ba7b-4307-a4be-2c64b42214d4.jpg","index":0,"item":"e906bfc3-238e-4a15-924a-14a07a76f4e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_pet-palack-palackvisszavaltas-fenntarthatosag-egyutas-tobbutas-palackok-hulladekkoncesszio-mohu","timestamp":"2025. február. 10. 08:29","title":"Hiába küzdünk a visszaváltó automatákkal, a Mohu sokkal fenntarthatóbban is működtethetné az italospalackok rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel velük a kesztyűt. Elég, ha a két legfontosabb szegmensre, a táplálkozásra és a mozgásra fókuszálunk, és máris kifelé tarthatunk a mély gödörből. ","shortLead":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel...","id":"20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f.jpg","index":0,"item":"0ae8f10b-9a9e-426c-b2d6-5f56bd46e924","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","timestamp":"2025. február. 10. 10:45","title":"Depressziódiétával és fizikai antidepresszánssal a lelkünkért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"92f145e7-1dba-4acc-aa71-d1684537d4d5","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Pedig már vezetett a Galatasaray, az ellenfél azonban levonult a pályáról.","shortLead":"Pedig már vezetett a Galatasaray, az ellenfél azonban levonult a pályáról.","id":"20250209_Sallai-Galatasaray-Adana-Demirspor-Morata-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f145e7-1dba-4acc-aa71-d1684537d4d5.jpg","index":0,"item":"89f26f62-1db2-43a3-9990-ac15a3f995d0","keywords":null,"link":"/sport/20250209_Sallai-Galatasaray-Adana-Demirspor-Morata-ebx","timestamp":"2025. február. 09. 18:49","title":"Sallai visszatért, de botrányosan félbeszakadt a meccsük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Tesla Supercharger hálózata sok vásárlót csábít el már ma is, és az európai vetélytársak pácban lesznek, ha nem találnak ki nagyon gyorsan valamit – írja a brüsszeli Politico.
A 24 éves Jonas Martin döntése a német autóipar rémálmát jelenti: azért választotta a Tesla Model 3 autóját, mert nem akar vacakolni a feltöltő hálózattal, amely használata sokkal bonyolultabb az európai autók esetében. „Két vagy több klubtagsági kártyára lenne szükségem, és különböző alkalmazásokra a feltöltőhelyeken. Ezért választottam a Teslát” – nyilatkozta a fiatal német vagyonkezelő, aki ezzel tőrt döfött a BMW, az Audi és a Mercedes menedzsereinek szívébe. Az elektromos autók regisztrálása ugyanis jól megy – különösen Európa gazdagabb államaiban, de a német autóiparnak egyáltalán nem mindegy, hogy a saját kontinensén legyőzi-e a Tesla, amely Berlin mellett építi fel új gyárát.
Lemarad az infrastruktúra fejlesztése
„Sokkal többet fektet be az autóipar az elektromos autók fejlesztésébe, mint az infrastruktúrába” – mondta a Politicónak az európai autóipar fő lobbistája Brüsszelben. Erik Mark Huitema szerint „a helyzet nagyon veszélyes, mert gyorsan elérhetjük azt a pontot, amikor az autósok rádöbbennek: nincs elég feltöltőhely”.
A vita már nagyon régi: mi legyen előbb, autó vagy töltőhely? Jelenleg az autógyártás messze előbbre jár. Augusztusban Nyugat-Európában több elektromos autót és hibridet (21%) adtak el, mint dízelt (20%). Ez óriási változás, mert öt évvel ezelőtt még az eladott autók felét a dízel járművek tették ki, míg az elektromos és hibrid autók részesedése mindössze 4% volt.
„Az elektromos autók piaca nagyon beindult, és mindjárt tömegessé válik, vagyis egyre nagyobb szükség lesz a töltőállomásokra a lakótelepeken is” – hangsúlyozta a Transport&Environment zöld csoport elektromosjármű-szakértője. Hatszorosára emelkedett az elektromos autók gyártása három év alatt, közben viszont a töltőállomások száma alighogy megduplázódott, és épphogy meghaladja a 200 ezret. Ráadásul a töltőállomások döntő többsége a gazdag országokban van, és más-más cégek üzemeltetik őket. Ez pedig különböző fizetési módokat is jelent.
A kereslet igen dinamikusan nő, azért is, mert az unió is ösztönzi a gyors áttérést a környezetkímélő autózásra. A közlekedés körülbelül az egynegyedét hozza létre a melegházhatásnak, és ez az egyetlen szektor, ahol folyamatosan növekszik a környezet terhelése. Közben viszont az Európai Unió megcélozta a karbonsemlegességet 2050-re.
„Nem lehetünk olyan lassúak, mint a mobiltelefonhálózatok kiépítésével” – érvel a német autófeltöltő hálózatok tervezési főnöke. Johannes Pallasch szerint mindenképp fel kell gyorsítani a folyamatot. Ki is írtak egy tendert 900 gyorstöltőállomásra. Jelenleg 8000 ilyen töltőpont működik Németországban. „Egy hálózat kiépítéséhez nem elég az, ha minden Lidl és Aldi üzletnél van elektromos töltőállomás” – hangsúlyozza Pallasch, hozzátéve: „ha sikerre akarjuk vinni a klímaváltozás elleni küzdelmet, akkor ki kell építenünk az infrastruktúrát, és el kell fogadtatni, hogy az utcákon helye van az elektromos töltőállomásoknak”.
Németországban az állam 5,5 milliárd eurót irányzott elő a hálózat kiépítésére 2024-ig. Andreas Scheuer közlekedési miniszter ezenkívül tárgyalásokat folytat a Teslával, hogy miképp lehetne bekapcsolni az ő Supercharger rendszerüket a német hálózatba.
Az Európai Unió brüsszeli központjában is tisztában vannak azzal, hogy gyorsan használható hálózatra van szükség. Adina Valean uniós biztos elmondta a Politico munkatársának, hogy előírják azt, milyen arányban kell lennie az elektromos autóknak és a feltöltő állomásoknak. Arra törekszenek, hogy a főutakon mindenütt legyenek töltőállomások az elektromos autók számára. 2025-ig egymillió feltöltő állomást akar elérni Brüsszel az Európai Unió területén. Ez ötszöröse a jelenleginek.
Óriási az aránytalanság Nyugat és Kelet között
Az elektromos autók drágák, ezért Európa nyugati felén sokkal gyorsabban terjednek, mint Keleten. A feltöltő állomások száma is óriási aránytalanságot mutat. Egy példa: a kis területű Hollandiában 100 kilométerre 47,5 töltőállomás jut a főutakon. A jóval nagyobb területű Lengyelországban 250 kilométerre egyetlenegy. Így nem csoda, ha Hollandiában 275 ezer elektromos és hibrid autó fut az utakon, míg Lengyelországban mindössze 28 ezer ilyen autó van forgalomban a 24 milliós autós flottából.