Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A magyarok harmada készül idén külföldre, legtöbbjük a bankkártyáját is viszi magával, sokan okoseszközzel is szívesen fizetnek. A külföldi terep azonban ebből a szempontból is eltérő lehet.
Nem változtatnak fizetési szokásaikon a magyarok, ha külföldre mennek: akik itthon okoseszközzel fizetnek, azt szívesen előveszik ott is – derül ki a Visa nyolc országban készült kutatásából. A Kantarral együttműködésben végzett reprezentatív felmérés szerint az utazók nagyjából ötöde használja a telefonját, okosóráját vagy más okoseszközét, ez nagyjából a negyede annak a 83 százaléknak, aki külföldön is szívesen választja valamelyik elektronikus fizetési megoldást, legyen szó a bankkártyáról, a mobilról vagy másról.
Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős területi vezetője a kutatást ismertetve egy szerdai sajtóbeszélgetésen elmondta: a magyar utazók több mint fele (57%) ugyanazt a fizetési kártyát tervezi használni külföldön, mint otthon. A magyar válaszadók 23 %-a másik kártyára vált. A bankkártyát váltó magyarok 33%-ának multidevizás bankszámlája van – bár a felmérésben erről nincs adat, jó eséllyel a Revolut vagy a Magyarországon szintén népszerű Wise termékeiről van szó. Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúráért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója szerint ez azzal magyarázható, hogy ezek a pénzügyi szolgáltatók kedvezőbb (a középárfolyamhoz közelebbi) devizaárfolyamokat alkalmaznak.
A szakember a külföldi használatokkal kapcsolatban több dologra hívta fel az utazók figyelmét:
Kelemen Tamás, az MBH Bank lakossági termékmenedzsment vezetője ezt azzal egészítette ki:
Nemrég a Bankmonitor podcastjában mi is adtunk jó tanácsokat a külföldi utazásra készülőknek, az adást itt hallgathatja meg:
Hibák és tippek - hogyan költsünk a külföldi nyaralás során? - podcast
Könnyű hibázni, ha külföldre megyünk nyaralni, ez pedig az idegeskedés mellett sok pénzbe is kerülhet. Hogy mindezt el tudja kerülni, érdemes meghallgatni a hvg.hu és a Bankmonitor közös podcastját. Hol elég csak a bankkártya, hova vigyünk mindenképpen készpénzt, megoldás-e a Revolut?
A magyaroknak egyébként a felmérés szerint 32 százaléka készül külföldre, a legnépszerűbb célpontok Horvátország (24 százalék), Olaszország (20 százalék), Ausztria (19 százalék) és Görögország (14 százalék). Az utazni készülő kártyabirtokosok kétharmada foglal online szállást, ennek a költsége teszi ki egyébként az online költés 69 százalékát, 27 százalék a közlekedésre megy el.
2022-ban magyarországi kibocsátású kártyával 30 millió darab fizikai vásárlás történt külföldön. A Visa felmérése szerint legtöbbször élelmiszerboltban vagy étteremben használjuk a kártyát vagy az okoseszközt fizetésre. Egy hétre a megkérdezettek 200-600 euró közötti költéssel számolnak, és jobbára pihenést terveznek, mindössze 13-14 százalékuk készül aktív sportolásra.
Kelemen Tamás az MBH felmérése alapján elmondta: legtöbben saját megtakarításból, vagy az adott havi bevételéből költ nyaralásra, a hazai turizmusnál ehhez a SZÉP-kártya (26 százalék) jön még hozzá, az erre szánt hitel aránya azonban elenyésző (2-3 százalék). Magyarországon átlagosan 5 napos utat terveznek az emberek, külföldön pedig 9 napra készülnek.
A Visa felmérése szerint a határainkon túli vakációt tervezők 44%-a akkor is kitart elképzelései mellett, ha továbbra is magas marad az infláció és a megélhetési költségek. Ugyanakkor 68%-uk kedvezőbb árú szállást keres, és több mint felük (54 százalék) kinttartózkodása lerövidítésén is elgondolkozik.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Kilátogatott még a pályára Anya Taylor-Joy, de a magyar celebek is képviseltették magukat Liptai Claudiától Dobó Katáig.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.