szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A három nagyvállalat, a Ford, a General Motors és a Stellantis csillagászati profitot vágott zsebre, miközben a dolgozóknak kevés jutott. A szakszervezet vezetője egy kongresszusi képviselővel együtt nyílt levélben fordult az amerikai közvéleményhez, hogy megindokolja a sztrájkot, amely megbéníthatja az amerikai autóipart, de egyelőre csak egy-egy Ford, General Motors és Stellantis gyárban szüntették be a munkát.

„Ha figyelembe veszik a munkások követeléseit, akkor felvesszük a munkát, ha nem tárgyalnak, akkor viszont kiterjesztjük a sztrájkot” – jelentette ki pénteken Shawn Fain, a szakszervezet elnöke. Az UAW szakszervezetnek 146 ezer tagja dolgozik a három autóóriásnál, közülük egyelőre 12700-an léptek sztrájkba. A szakszervezet nagyon ügyesen választotta ki a három gyárat, ahol sztrájkba kezdtek, mert mindhárom helyen olyan járműveket gyártanak, amelyek igen kelendőek a piacon.

Most először fordul elő az amerikai történelemben, hogy mindhárom nagy autógyárban egyszerre kezdenek sztrájkot. Mik az alapvető követelések? 40%-os órabéremelés, 32 órás munkahét, visszatérés a hagyományos nyugdíjrendszerhez, inflációs pótlék stb.

A sztrájk annak ellenére megkezdődött, hogy Joe Biden elnök is megpróbált közvetíteni. A cégek csak 20%-os órabéremelést tartanak elfogadhatónak. Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója azt nyilatkozta a CNBC televíziónak, hogy ha elfogadnák a szakszervezet követeléseit, akkor nem tudnának hatékonyan áttérni az elektromos autók gyártására, vagyis a fenntartható fejlődést nem tudnák garantálni.

A szakszervezet vezetője és egy kongresszusi képviselő nyílt levélben fordult a közvéleményhez. 250 ezer milliárd dolláros profitot termelt a három autóóriás az elmúlt tíz évben, miközben 20 év alatt bezártak 65 nagy gyárat az Egyesült Államokban – mutat rá az alapvető ellentétre a nyílt levél. Az elmúlt négy év során a Ford és a General Motors elnök-vezérigazgatói 40%-kal növelték fizetésüket, amely már azelőtt is kirívóan magas volt. Most az autóipar áttér az elektromos járművek gyártására, ez alapvető változás, amelynek során a munkások érdekeit is figyelembe kell venni, különösen, hogy a szövetségi kormány 300 milliárd dollárt oszt szét 2031-ig, hogy támogassa az elektromos autók terjedését az Egyesült Államokban. A dolgozók pedig attól tartanak: ebből a pénzből kevés jut a munkások megélhetésére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!