Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Jó, hogy megkövetelik a saját erőt, mert így tudatosabban állnak hozzá a pályázók, de negatívum, hogy szociális alapon nincs pozitív megközelítés az új lakossági napelemes és akkumulátoros állami támogatási programban. A Napenergia Pluszt sokan várták, de számos feltételnek meg kell felelni annak, aki pályázna. Kérdés, a korábbi – még ki sem fizetett – pályázat és a tavalyi energiaválságban napelemes beruházásba ugró tömegek után maradtak-e elegen, akik belevágnának.
Pozitívum:
- úgy tűnik gyorsabban fogják lebonyolítani, mint a korábbit,
- van önköltség is benne, vagyis a pályázók részéről nagyobb elköteleződést, tudatosabb tervezést feltételez, mintha csak "ingyen pénzt" kapnának
- a teljesítménykorlát miatt senki nem fog extrém módon túlméretezett rendszert telepíteni,
- felső határt húztak a különböző költségek támogatási arányaira – így a tervezés, engedélyezés legfeljebb 20, az eszközök és anyagok legfeljebb 70, a munkadíj pedig legfeljebb 30 százaléka lehet az összköltségének –,
- kizárják a nyaralókat és a vállalkozások épületeit.
Negatívum:
- a 34 százalékos önerő sok háztartás számára túl magas, sokan nem engedhetik meg maguknak,
- nincs semmilyen szociális alapon történő pozitív megkülönböztetés (akár önerő arányában, akár prioritásban, stb), tehát a jobban rászorulók nem juthatnak előnyhöz (a korábbi pályázat tartalmazott ilyen jellegű előnyöket, de nem sokkal a 2022-es választás előtt eltörölték őket),
- csak a gyorsaság alapján priorizálnak a pályázatok benyújtásánál, vagyis aki gyorsabb, nagyobb eséllyel fog nyerni, ennél fogva
- csak a legjobban értesült, leggazdagabb réteg jut nagy arányban olcsó akkumulátorokhoz, hiszen egy ilyen komplex pályázat előkészítése, megfelelő benyújtása komoly utánanézést, felmérést igényel. Erre - különböző okokból - nem mindenki képes, mert híján van az előnyt jelentő tudásnak, ismereteknek, tájékozottságnak, kapcsolatoknak,
- ismét csak a családi házak, ikerházak, sorházak, kisebb társasházak pályázhatnak.
”Reméljük, lassan jön majd a társasházaknak szóló pályázat is - bár ahhoz még komoly jogszabályi módosításokra is szükség lesz" - mondta a szakértő, aki jelezte azt is, hogy mivel már minden új háztartási méretű napelemes kiserőmű (hmke) bruttó elszámolásba kerül – vagyis a megtermelt áram átvételi és a felhasznált áram vételezési árának különbsége alapján számolnak el –, mindenképp rizikót vállal, aki ilyet telepít. Ennél fogva valóban szükséges a napelem mellé az akkumulátor (ami jelentősen drágítja a rendszert), másrészt még így sem tudjuk, ki mennyire fog jól kijönni ebből éves szinten. Októbertől februárig így is jelentős mínuszra számíthatnak majd a megtermelt energiát tekintve a kisebb rendszerek üzemeltetői.
Míg az adott épület átlagos fogyasztásához képest a téli igény miatt szándékosan kissé túlméretezett rendszereknél nyáron majd problémát okoz, hogy csak nagyon alacsony áron tudnak a hálózatra visszatáplálni az energiafelesleget. Ezt az akkumulátor megléte sem tudja maradéktalanul kiküszöbölni, hiszen a napsütéses évszakban mindenképp túl sok energiát termel majd nyáron a rendszer. Az akkumulátorok viszont a napi kilengéseket jól tudják majd menedzselni.
Magyar László szerint azt csak remélni lehet, hogy nem fognak durván elszállni az árak a benyújtás és a kivitelezés között – mint a korábbi pályázatnál tapasztalni lehetett –, hiszen a pályázónak minden extra költséget saját zsebből kell majd fedeznie. “Ha gyorsabban lezajlik a pályáztatás, és ha az infláció tényleg lecseng egy elfogadható szintre, akkor ezzel nem lesz gond” – mondta.
Kérdés ugyanakkor, hogy mekkora lesz az érdeklődés. Mint arra hasonló pályázatokkal foglalkozó szakemberek felhívták a figyelmünket, azok, akiknek nem lett volna rá saját erejük, már jelentkeztek a korábbi, 100 százalékos támogatású pályázatra, azok, akik rendelkeztek saját forrással, a tavalyi energiaválság idején saját erőből ugrottak bele a beruházása, még a rendkívül kedvező szaldós elszámolási rendszerben, így kérdés, mekkora az a halmaz, aki még ezek után bele akar vágni?
A kiírásban foglaltak alapján nem kevesen lehetnek olyanok, akik kiesnek a pályázók köréből, mivel számos kizáró feltételt is megszabtak. Így például, hogy kizárólag új beruházásokat támogatnak, meglévő rendszerek bővítését, átalakítását és/vagy cseréjét nem, sőt, azokat sem, amik esetleg már félkészek – tehát még azelőtt elkezdték kiépíteni, hogy elindulna a pályázói regisztráció. A pályázók pedig személyenként legfeljebb egy pályázatot nyújthatnak be.
Vannak kitételek az ingatlanra is, ami eleve családi-, iker- vagy sorház lehet, esetleg legfeljebb hatlakásos társasház része, emellett:
- csak lakóingatlan jöhet szóba, ami már most lakott vagy a beruházás megvalósítása után lesz lakott (például most zajlik az építkezés),
- az ingatlannak nem csak a pályázó tulajdonában kell lennie (legalább részben vagy haszonélvezettel bír, esetleg lízingelheti is), hanem
- az kell legyen állandó lakhelye is.
Nem pályázhat, akinek
- van adó- vagy köztartozása,
- az ingatlana valamilyen cég – akár csak egyéni vállalkozás – székhelyeként, telephelyeként szolgál,
- vagy az ingatlanban akár csak résztulajdonnal bír valamilyen vállalkozás, vagy az, aki
- bontott anyagokat akar felhasználni, vagy saját maga állna neki a kivitelezésnek.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Egy akvizíció során a vételár mellett az adózási következményeket is hasznos számba venni a tranzakció tervezésekor.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Öt évtizede Steven Spielberg A cápával megteremtette, két évre rá barátja, George Lucas a Csillagok háborújával megerősítette a nyári bombasiker intézményét. A vakáció idején korábban olyan filmeket mutattak be, amelyektől nem vártak kirobbanó eredményt.
A napokban az orosz közlekedési miniszter is így járt, majd néhány órával később holtan találták meg az autójában.
A világ valaha élt leggazdagabb emberének nevét Nyugat-Afrikán kívül szinte senki nem hallotta, de mi a helyzet a többiekkel?