Bezárul a kiskapu a Wise, Revolut előtt is – drágul a vállalkozói bankolás?
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Eredetileg 4% alatt lett volna. 6,5% lett a vége… Maradhat? A költségvetési hiány az átlagember számára egy sokkal kevésbé érthető mutató, mint az infláció, mégis óriási jelentősége van. Ezen írásunkban azt kívánjuk bemutatni, mégis hogyan érinti a mindennapjainkat, ha nem sikerül „elfogadható” keretek között tartani az állam bevételei és kiadásai között tátongó szakadékot.
Amennyiben az állam kiadásai meghaladják a bevételeit, akkor deficit, költségvetési hiány keletkezik. Ezt minden ország esetében a GDP arányában fejezik ki. Az eredeti tervek szerint 2023-ban a magyar kormány 4% alatti deficittel számolt. Ezt a tervet az év végén 5,9%-ra emelte a Pénzügyminisztérium, majd a napokban nyilvánosságra hozott adat alapján 6,5% lett. (Ha más módszertannal számolunk, lásd MNB, akkor 6,8%.)
Nagyon sok a 6,5%?
Igen. Alapvetően 3%-os hiányszintet tekintik a nemzetközi porondon elfogadható, fenntartható deficitnek. Amennyiben a hiány egy, esetleg két évben haladja meg a 3%-ot, még nincs tragédia, ugyanis a költségvetés valószínűleg egy külső sokk helyzetre reagál – a gazdasági szereplők, a lakosság támogatásával - többlet kiadással. A probléma ott kezdődik, ha hosszú éveken keresztül elrugaszkodik a hiány a 3%-os szinttől. Mint ezt az alábbi grafikon is jól mutatja, Magyarország esetében a 2023-as év már a negyedik olyan volt, amikor több mint a duplája volt a deficit a kívánatos szintnek.
Miért és hogyan jelent problémát mindannyiunknak a költségvetés magas hiánya?
Mi vár ránk 2024-ben?
A gazdasági szakemberek között szinte teljes konszenzus van azt illetően, hogy nagyon bizonytalan a magyar költségvetés helyzete. Egyelőre nehezen jelezhető előre, hogyan fogunk ismét eljutni a 3% alatti hiányszinthez. 2024-ben erre nem is igazán számíthatunk, viszont nagyon nem mindegy, hogy 4%, 5%, vagy 6% lesz a költségvetési deficit. Minél magasabb lesz a hiány, annál inkább fognak hatni a fentebb bemutatott negatív tényezők.
Speciális kamatszintek
A magyar gazdaságot egészen „speciális kamatviszonyok” jellemzik. Egyrészt nagyon komoly súlya van a támogatott, így mesterségesen alacsony kamatozású hiteleknek (vállalati oldalon: Széchenyi hitel, lakossági oldalon: CSOK Plusz), másrészt mivel a bankok a náluk elhelyezett betéteken jelentős profitot tudnak elérni, sokkal alacsonyabb kamatot kérnek ügyfeleiktől a nem támogatott hitelek esetében is.
Nem visszük tovább ezt a gondolatmenetet, csupán annyit szeretnénk jelezni, hogy a most megjelent költségvetési hiány miatt sem érdemes alacsonyabb kamatokra várni azoknak, akik hitelfelvételben gondolkodnak…
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Jelentős ingatlanár- és bérletidíj-emelkedés a kkv-k körében népszerű lakásirodák és B-kategóriás irodaházak piacán is.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
A rivális Superman után eljött a Marvel pályamódosításának ideje.
A Fidesz kommunikációs igazgatója mindkét cégnek felrótta, hogy korábban az előadó mellett álltak.