szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Késés esetén az uniós szabályok szerint 250, 400 és 600 euró közötti kártérítést kaphatunk, a késés mértékétől és a repülőút hosszától függően, kérdés, hogy be tudjuk-e hajtani a légitársaságoktól. Ezen felül jó, ha van utasbiztosításunk, amely az ilyen esetekre is kiterjed.

Az Európai Unió külön légiutasjogokat biztosít a légiforgalmi késések és járattörlések okozta kényelmetlenségek kompenzálására. Kevesebben tudják azonban, hogy pontosan mikor alkalmazandók az uniós szabályozás által biztosított jogaink.

24 órás késések, törölt járatok – Mit követelhet az utas a reptéri káoszban?

“A nyári időszakban mindig megnövekednek a légiutasjogokkal kapcsolatos problémák, ugyanakkor az idei nyár a megszokotthoz képest is több fogyasztói panaszt és csalódást hoz egyelőre, miközben a légitársaságok közül több is megpróbál kibújni egyértelmű felelőssége alól” – írja közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).

Az uniós jogszabályok szerint már a két órát meghaladó járatkésés esetén is jogosultak vagyunk kártérítésre a légitársaságoktól, még ha ezt sokszor nem is könnyű behajtani tőlük, ezért érdemes felkeresni a gyakran súlyos sikerdíjért dolgozó irodákat is. Megérheti emellett olyan utasbiztosítást kötni, amely kiterjed a repülő késésére és a járattörlésre is, ezek ráadásul a légitársaságok kártérítésein felül térítenek, olyan esetben is, amit az EU-s jog kizár, például sztrájk esetén.

Budapesten 110 késést és 12 járattörlést hozott a globális informatikai üzemzavar

A hibát okozó Crowdstrike ügyfelei között szerepel az Egyesült Államok legnagyobb vállalatait tömörítő Fortune500 listán szereplő cégek mintegy fele. Ott 4 473 késést és 1 680 járattörlést kellett eddig elkönyvelni.

Az EU ezen oldalán részletes tájékoztatást kapunk a ránk vonatkozó szabályokról. Eszerint jogosultak vagyunk a kártérítésre

  • ha az EU területén belül utazunk, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot. Az uniós szabályok az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és az oda érkező járatokra is vonatkoznak. Emellett ide kell érteni Guadeloupe-ot, Francia Guyanát, Martinique-ot, Réunion szigetét, Mayotte-ot, Saint-Martint, az Azori-szigeteket, Madeirát és a Kanári-szigeteket is (a Feröer szigeteket azonban nem).
  • ha európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkezünk egy, az Európai Unión kívüli repülőtérről az EU-ba.
  • ha az EU területéről induló, nem uniós országba érkező járattal utazunk, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot.
  • ha a járattal kapcsolatos problémákért nem kaptunk még kártérítést, átfoglalást és segítséget a légitársaságtól az adott nem uniós ország jogszabályai értelmében.

Fontos azonban, hogy 2021. január 1-je óta az utasokat megillető uniós jogok csak azokra az Egyesült Királyságból az EU-ba tartó járatokra érvényesek, amelyeket uniós légi társaság üzemeltet.

Járattörlés vagy a beszállás megtagadása esetén a légitársaságnak fel kell ajánlania azt, hogy

  • más útvonalon (esetleg más légitársasággal) juttatja el az utast az eredeti úti céljára, vagy
  • visszatéríti a jegy árát, és – ha épp átszállásos úton veszünk részt – díjmentesen megszervezi a kiindulási reptérre történő visszaszállítást.

Öt órát meghaladó járatkésés esetén is kérheti az ügyfél a jegyár visszatérítését, ám innentől már az ő dolga, hogy a továbbutazását megszervezze.

Az EU a jelentős késés esetén is kártérítési lehetőséget biztosít az utasoknak. Kártérítésre vagyunk jogosultak

  • legfeljebb 1500 km-es távolság esetén az eredeti időponttól számított két órán túli járatindulás esetén,
  • 1500 és 3000 kilométeres repülőút esetén háromórás reptéri várakozás után,
  • az ennél hosszabb repülési távú járatoknál négy órát meghaladó késés esetén.
  • a kártérítés mértéke a maximum 1500 kilométeres utak esetében 250 euró, az 1500–3000 kilométeres hatótávolságban 400, a 3000 kilométert meghaladó repülés esetén 600 euró.

Ezt ugyanakkor nem kapjuk meg, ha a járattörlés vis maiornak számító okból (pl. rossz időjárás vagy épp sztrájk) miatt történik, illetve ha a törlésről legalább két héttel az indulás előtt tájékoztatnak. Ezekben az esetekben is fizetnek azonban a biztosítók, amennyiben úgy kötjük meg az utasbiztosításunkat.

Káosz a légi közlekedésben: nincs más megoldás, csak felkészülni rá

Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!