Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az Európai Unió jelentős környezeti terhelést hárítana el, miközben komoly könnyebbséget adna mindazoknak, akik valamilyen háztartási elektronikai eszközt használnak. A javításhoz való jog keretrendszere nem tökéletes és nem is végleges, de az biztos, hogy eurómilliárdok forognak kockán.
Két évük van az Európai Unió tagállamainak, hogy beépítsék jogrendjükbe a július végén jóváhagyott direktívát, amely előírja az unió polgárai számára a javítás jogát. Régóta ismert probléma, hogy elsősorban a háztartási elektronikai eszközöknél vagy épp mobiltelefonoknál, hogy ha az adott berendezés elromlik, pláne ha mindez a nem túl hosszú garanciális időn túl történik, akkor a fogyasztó pórul járt, és ennyi volt a történet.
A forgalmazó legfeljebb kisebb vagyonokért nyújt szolgáltatást, tudatosan abba az irányba ösztökélve a felhasználót, hogy “engedje el” a bedöglött eszközét, és helyette vegyen inkább egy újat.
Az Európai Bizottság által elérhető becslések szerint jelenleg évi 35 millió tonna elektronikus hulladék keletkezik az EU-ban, valamint évi 261 millió tonnányi káros anyag kibocsátás keletkezik az elektronika eszközök idő előtti selejtezéséből. Az elektronikus szemét mennyisége nő a leggyorsabb ütemben világviszonylatban is, és mindössze 15-20 százalékra becsülhető az újrahasznosítási arány.
A gazdasági kár is jelentős, a fogyasztók összesen nagyjából évi 12 milliárd eurót veszítenek azzal, hogy meghibásodott készülékeik helyett újat vesznek a javítás helyett.
Az uniós becslések szerint a direktíva sikeres bevezetése egy 15 éves időkeretre vetítve 18,5 millió tonnával csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, 1,8 millió tonnányi nyersanyagot takarít meg, és 3 millió tonnával kevesebb lesz a szemét is. Ugyanezen az időtávon egyúttal 15,6 milliárd eurót spórolhatnak meg az eladók és a gyártók, a legjobban a jelenleg gyakran kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztók járnak, akiknek 176,5 milliárd euróval maradhat így több a zsebükben. Deklarált cél, hogy a javításra koncentrált ipar is gyorsabban fejlődjön, itt 4,8 milliárd euró többletberuházást várnak az új szabályrendszer hatálybalépésétől.
Az uniós direktíva a fogyasztóknak is szól, őket is arra ösztönözve, hogy elromlott háztartási eszközeiket inkább javíttassák, minthogy újat vegyenek, de a legtöbb változás az eladói oldalt érinti, felülírva több olyan gyakorlatot, amit egyoldalúan élvezhettek eddig erőfölényük miatt.
Eleve meghosszabbítja az új szabályrendszer a kötelező jótállást egy évvel, és a gyártóknak akár 5-10 évvel a vásárlás idejét követően is biztosítani kell a javítást szolgáltatásként. A jótállási időszakban a javítást ingyenesen kell biztosítani, közben a fogyasztónak cserekészüléket kell biztosítani, lehetőség szerint szintén felújított készülékek formájában.
A direktíva nagyban korlátozza a gyártók és forgalmazók eddigi gyakorlatát, hogy csak az általuk gyártott alkatrészeket tartják elfogadhatónak, vagy szoftveres úton zárnak ki mások által gyártott alkatrészeket, illetve elutasítják a fogyasztói igényeket, ha az adott berendezést már valaki korábban javította. Az új szabályok ezzel nagyban megnyitják a terepet harmadik feleknek.
Ez a vita az Egyesült Államokban is több problémás szempontot felvet, lévén a háztartási eszközökön, vagy okostelefonokon rendszerint szabadalmi jog által védett szoftverek futnak, ezért is írja elő a gyártó vagy a forgalmazó, hogy csak bizonyos beszállítók végezhetnek javításokat az általa előállított eszközökön.
A mostani uniós irányelv szerint ez az érv nem üti meg az ingerküszöböt. A gyártónak gondoskodniuk kell alkatrészekről, olcsón és észszerű időn belül, noha az utóbbi elvárásokat rugalmasan kezeli egyelőre a direktíva. Érdekesség viszont, hogy a harmadik fél által gyártott komponensek esetén külön kiemeli a 3D nyomtatással előállított darabokat, amikkel le lehet csökkenteni a beavatkozás mértékét, ha az adott meghibásodás egy kisebb alkatrésznek tudható be, és így nem kell például lecserélni egy egész áramköri lapot. Előírás egyben, hogy a gyártó nem tilthatja meg használt alkatrészek használatát a javításhoz.
A javítások népszerűsítése érdekében a tagállamoknak is üzemeltetniük kell majd valamilyen formában tájékoztató, összehasonlító felületeket, hogy az érintett felhasználók megalapozott választásokat tudjanak hozni, megtalálják a hozzájuk legközelebbi javítóműhelyt, használt cikk értékesítő helyeket vagy épp a működésképtelen berendezések felvásárlására specializálódott szolgáltatókat. Ezeken a platformokon szintén fel kell tüntetni, hogy az értékesítők milyen áron és milyen időtávra vállalják a javítási munkálatokat.
Elvárás továbbá a tagállamokkal szemben, hogy saját hatáskörben legalább egy intézkedéssel tegyenek a javítások népszerűsítése érdekében. Ez a bizottsági tájékoztatás szerint lehet egy kuponrendszer, információs kampányok, képzések, vagy a közösségi javítóműhelyek támogatása.
A kérdésben aktív különböző lobbiszervezetek mindenképp üdvözlendőnek tartják a direktíva irányát, de több hiányosságra is panaszkodnak.
A Right to Repair ernyőszervezet, amelynek 100 civil és piaci tagja van 21 országból több problémát is kiemelt. Ilyen a “guminyelvezet”, például nincs definiálva pontosan, hogy mit jelent az „észszerű” időtáv, ami alatt egy elromlott eszközt meg kell javítani, és úgy látják, a szövegezés amúgy is számos kiskaput hagy nyitva.
Szintén problematikusnak tartják, hogy jelenlegi formájában a direktíva túl szűkre szabja azokat a gyártókat és termékköröket, amelyekre a hatálya kiterjed. Ehhez hozzátartozik, hogy az EU illetékesei külön kiemelték, hogy a későbbiekben a direktíva hatályát bővítik, ha szükséges.
Ugyancsak képlékeny egyelőre, hogy a jóváhagyott irányelv szerint létrejön egy európai tartóssági szabványrendszer az unióban, emellett kötelezhetik majd el magukat a piaci szereplők. Az még bizonytalan, hogy mindez mit jelent és mit tartalmaz pontosan.
A javított vagy felújított eszközöknek már eddig is jelentős piaca volt, legyen szó használt mosógépekről, javított laptopokról, emellett az egyik legnagyobb hazai mobilszolgáltató is kínál felújított készülékeket a kínálatában.
Sok gyártó azonban nem túl lelkes a kötelező javítás miatt, lévén számár könnyebb és gyakran kifizetődőbb, ha a vevő a bedöglött eszköze helyett vesz egy újat, a régit pedig “nemes egyszerűséggel” kidobja.
Visszatérő érv, hogy az eddig bevett, a fogyasztók javításhoz való jogát erősen korlátozó gyakorlat tulajdonképp az ő érdekükben van érvényben. Miután a modern eszközökön gyakran speciális szoftverek futnak, az azokat nem ismerő, illetéktelen személyek károkat okozhatnak a berendezésekben, adott esetben biztonsági kockázatoknak tehetik ki a felhasználót, ha elkezdenek “buherálni”.
A javításpártiaknak erre persze megvan a megoldásuk: a gyártó tegye elérhetővé a szükséges dokumentációt. A szabadalmaztatott termékeik teljeskörű nyilvánossá tételétől azonban a cégek aligha lennének elragadtatva.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.