szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Így biztosítanák a folyamatos szállítást a Barátság kőolajvezetéken, de ennek komoly kockázatai is vannak.

A Mol csoport megállapodásokat kötött kőolajszállítókkal és csővezeték-üzemeltetőkkel a kőolaj folyamatos szállításának biztosítására a Barátság kőolajvezetéken Oroszországból, Fehéroroszországon és Ukrajnán keresztül Magyarországra és Szlovákiába – közölte a társaság.

Mint írták, a megállapodásokat követően a Mol csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz-ukrán határon veszi át. Az aktualizált szállítási megállapodások és a kőolaj átvételére vonatkozó új eljárás teljes mértékben megfelelnek az összes vonatkozó szankciónak és rendelkezésnek, beleértve az EU és Ukrajna szankcióit is.

Szabó Gabriel, a Mol csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta: az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek nevezte, mivel lehetővé teszi, hogy a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához.

Ahogy korábban megírtuk, a Mol a tranzittal óriási kockázatot vállal, amelyre megpróbálhat biztosítást kötni, ez azonban nagy többletköltséggel járhat, ráadásul az ukrán kormány közvetlenül gyakorolhat nyomást a vállalatra. Egy esetleges összefeszülést a magyar autósok is megéreznének, hiszen borítékolhatóan nőnének az üzemanyagárak.

Lukoil-ügy: a Mol már az orosz-ukrán határon átvenné a kőolaj tulajdonjogát

Ennek azonban komoly veszélyei vannak. Másik megoldásként az Adria vezetéken érkezhet több olaj, ez azonban jelentős többletköltségekkel járna.

A Barátság csővezeték tranzitdíját Ukrajna tavaly decemberben megemelte – Horvátországgal szemben a Mol vélekedése szerint nem túlzó módon –, de nem ezzel került be a csővezeték legutóbb a hírekbe, hanem azzal, hogy júliusban Kijev leállította a Barátság vezetéken a Lukoil által betáplált olaj továbbítását. Ezzel a magyar kormány szerint veszélyeztetik Magyarország ellátásbiztonságát, ám az Európai Bizottság szerint nem, mert más társaság olaja attól még érkezhet a Barátságon.

A Lukoil-ügy kirobbanásakor egyébként Szijjártó és Gulyás Gergely miniszter azzal riogatott, hogy szeptemberben akár üzemanyaghiány is lehet miatta itthon, ám erre reagálva Hernádi Zsolt azt mondta: nem lesz üzemanyaghiány, és egyébként sem kell aggódni, csak ha már ők is szólnak. Azt is közölte, hogy arra is van forgatókönyve az olajtársaságnak, ha teljesen leállna a Barátság kőolajvezeték Ukrajna felől.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!