szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Nem érvényesítették az alkatrészek és a rezsióradíj emelkedését a biztosítók a casco-szerződésekben. Így is 1,7 százalékkal drágult tavaly a díj. Átlagosan 208 300 forintért kötöttek ilyet az autósok, de vajon hányszorosa lehet ennek egy Ferrari cascója?

1,7 százalékkal drágultak a teljes körű casco-szerződések tavaly – állapította meg az Insura.hu. A biztosításközvetítő szerint a szerződések átlagos díja 208 300 forint volt tavaly, míg 2023-ban 204 900 volt. Az Insura vezérigazgatója, Kozma Gábor szerint a biztosítók alig alig érvényesítették díjaikban az alkatrészárak, illetve a rezsióradíjak emelkedését. 

Tavaly ráadásul 13 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, vagyis az új kötések között valamivel nagyobb volt a magasabb díjon megkötött szerződések aránya.

Sokkal drágábbak az új szerződések

Az új autók átlagos éves casco-díja 2023-ban 247 900 forint volt, ami 76 százalékkal magasabb, mint az évfordulós szerződésváltók 140 700 forintos éves átlagos díja. 

Azok az ügyfelek, akik használt autó vásárlásakor kötöttek új biztosítást, átlagosan 220 ezer forintos díjat fizettek. 

Az online megkötött casco szerződések átlagos díja a teljes állomány átlagdíjánál 22 százalékkal volt alacsonyabb (162 100 Ft), aminek két fő oka van: egyrészt ebben a körben szélesebb a kedvezmények köre, másrészt az online kötött casco mellé arányaiban kevesebben választanak kiegészítő biztosításokat. 

Az Insura megállapítja, hogy az átlagoktól az egyedi díjak jelentős mértékben eltérhetnek, náluk 

a legmagasabb éves díjat egy Ferrari üzemben tartója fizette tavaly: 3,2 millió forintot. 

A casco szerződések mellé a szerződők harmada köt kiegészítő biztosítást, a leggyakoribb ilyen kiegészítő fedezet 2024-ben is az üvegkár-önrészbiztosítás volt, ami az összes ilyen szerződés 25 százalékát adta. Népszerű az avulásmentes térítés (11 százalék), az autóban található értékes elektroakusztikus berendezések lopás- vagy más kárát fedező szolgáltatás (8 százalék) és a hibás tankolás biztosítása (7 százaléka) is. Ezeken felül defekt- és baleset-biztosítást, illetve assistance szolgáltatásokat választottak az ügyfelek. 

Csekken már szinte senki nem fizet 

Egy év alatt is jelentősen, 8-ról 5 százalékra tovább esett a csekkes befizetések részaránya. Ez a kártyás fizetési formák elterjedtsége mellett a csekk elhagyásával járó díjkedvezményeknek is köszönhető. Szintén a díjkedvezmény eredményezte, hogy több mint minden második szerződést kötő egy összegben fizette be az éves díjat (51 százalék), második helyen a negyedéves gyakorisággal fizetők aránya volt (36 százalék).

Többen kötnek idősebb kocsikra, de a többség még mindig casco nélkül fut

A KSH adatai szerint a hazai autóállomány átlagos életkora 2024 közepére elérte a 16 évet. A tavaly kötött casco biztosítások 22 százalékát 8 évnél idősebb járművekre kötötték, ami ez az arány 2023-ban 17 százalék volt. 

Összességben ugyanakkor nem nő a cascóval védett kocsik száma, 

a forgalomban lévő személyautóknak mindössze ötödére kötnek cascót, 

idézik a vezérigazgatót, aki emlékeztet, hogy a lopáskárokra, a saját hibából bekövetkező töréskárokra, illetve az egyre gyakoribb elemi károkra (vihar, jégverés, áradás, stb.) kizárólag a casco nyújt fedezetet. 

Borítóképünk illusztráció.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!