szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Két banki elemző is úgy véli, hogy messze még a trendforduló, főként az exportra termelő ágazatok vannak óriási bajban.

Első ránézésre kedvezőnek tűnik, hogy havi szinten növekedett az ipari termelés, ugyanakkor az év végi leállásból újrainduló ipar ennél jóval nagyobb lendületet szokott venni az év elején – értékeli Virovácz Péter, az ING elemzője a KSH által közölt előzetes számokat a magyar ipar januári teljesítményéről.

Éves alapon azonban közel 4 százalékos a visszaesés mértéke, az összképet pedig még borúsabbá teszi, hogy a KSH nagyon erős negatív revíziót hajtott végre a korábbi hónapok adataiban, így a korábban 2 százalékosra becsült decemberi hó/hó visszaesés immáron 3 százalékos. Tehát ehhez képest kell értelmezni a januári korrekciót, ami így tényleg gyengének tekinthető – von mérleget Virovácz.

A 2021. év átlagos havi teljesítményéhez viszonyítva az ipari kibocsátás volumene egyenesen 5,7 százalékos elmaradást mutat. Legutóbb ennyire mélyen az ipari termelés a 2020-as Covid-lezárások miatt volt – jegyzi meg az elemző.

A részletes adatokra még várni kell, de a KSH előzetes adatközlése továbbra is azt jelzi, hogy a két meghatározó ágazat, a járműgyártás és a villamos berendezés gyártása folytatta a mélyrepülést, de csatlakozott hozzájuk januárban az élelmiszeripar is. A fontosabb ágazatok közül egyedül az elektronikai ipar tudott javulást felmutatni.

A fentiek fényében talán aligha meglepőek a friss hírek, miszerint néhány hazai gyártóüzemben hamarosan érdemi leépítések kezdődnek

– teszi hozzá Virovácz.

A friss ipari felmérések, bizalmi indikátorok egyébként összességében egy gyengülő képet festettek az iparról az elmúlt hónapokban. Bár a friss BMI valamelyest javult, egyrészt ezen mutató megbízhatósága továbbra is erősen kérdéses, másrészt a foglalkoztatásra vonatkozó komponens romlott, ami előre jelezheti a készülő leépítéseket – írja az elemző.

Kártyavárként omlott össze az Orbán Viktor által meghirdetett „gazdasági semlegesség”

Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és az akkugyártás. A gazdasági minisztérium vádaskodva mutogat Németországra, pedig a kormány felelőssége, hogy az erőltetett akkuiparosítással nemhogy csökkentette volna, de növelte a nyugati függést. Idén újabb termelőkapacitások létesülnek, pedig a meglévőek is kihasználatlanok.

Mindezek alapján szerinte egyelőre nehezen körvonalazódik a trendforduló az ipar területén. Ugyanakkor a vámháború meglepő módon hozhat némi átmeneti élénkülést. Az európai gyártók ugyanis érdekeltek lehetnek a termelés gyors felfuttatásában és az exportkészletek bővítésében, mielőtt még „Trump meghúzza a ravaszt és élesíti a vámokat az Európai Unióval szemben is”.

Egyelőre ennek hatása januárban nem érződött, de talán a következő egy-két hónapban lehet valami átmeneti élénkülés. Az már más kérdés, hogy a vámok tényleges bevezetésével egy újabb lejtmenet kezdődhet – fejtegeti az ING szakembere.

Mindent egybe véve

az exportra termelő szektorok kilátásai nem igazán javultak az elmúlt időszakban,

és amennyiben tényleg felpörög a vámháború, az negatívan érintheti végül a világkereskedelmet. Itthon egyedi hatásként jelentkezik majd az új kapacitások belépése, ám úgy tűnik, hogy a külső környezet miatt ezek beindulása is egyre kétségesebb. A belpiacra termelő ipari szektorok abban azért bízhatnak, hogy fennmarad a fogyasztás növekedése és kitart a lendület, amit a javuló rendelésállományok sugallanak. Ugyanakkor az exportszektorok túlsúlya miatt ez csak csepp lesz a tengerben és összességében az ipar 2025 egészében is visszahúzhatja a magyar gazdaság teljesítményét – magyarázza az elemző.

Erste-elemző: szenved az e-autók piaca

Nagy János, az Erste elemzője szerint sem kedvezőek rövidtávon a kilátások: az eurózóna és azon belül a német gazdasági szereplők hangulatát mérő indexek döntő többsége egy éve stagnál, csak februárban láttunk már némi elmozdulást pozitív irányba. Ezzel párhuzamosan a Magyarország számára létfontosságú

elektromobilitás folyamata is masszívan lelassult és egyelőre az elkövetkezendő időszakra sem körvonalazódnak a felívelés jelei.

Hozzáteszi: az elmúlt időszakban mind a kontinensen, mind a tengerentúlon a szabályozás is érdemi lazításon megy keresztül, ami számottevően lassíthatja az elektromos átállást.

„Középtávon lehetünk valamelyest bizakodóbbak: a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések – főként a járműiparban, valamint az akkumulátorgyártás terén – a kibocsátás érdemi fellendülését eredményezhetik, nagyobb volumenben az év második felétől kezdődően” – vélekedik Nagy János.

Bár óriási volumenek vannak tervben, a gyenge külső konjunktúra árnyéka – gondolva a jármű- és akkumulátorgyártásból érkező leépítésekre vagy a Toray-beruházás újragondolásának esetére – csak mérsékelt optimizmusra ad okot idén.  A kapacitásbővítések pozitív növekedési kihatása jelen állás szerint főként 2026-tól jelentkezhet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!