Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az orosz kormány is védővámot vezetett be a kínai importkocsikra, csak ők máshogy nevezték el a sarcot – cserébe az évi 10-20 százalékkal emelkedik.
Az Európai Unió után Oroszország is védővámmal próbálja megfékezni az olcsó kínai autók beáramlását, hiába titulálta a két ország kapcsolatát korábban „határtalannak” Vlagyimir Putyin és Hszi Csin-ping, írja a Financial Times.
Mint ismert, az orosz piacot nagyjából elzárták a nyugati kocsiktól az ukrajnai invázióra válaszul meghozott szankciók, a kialakult űrbe pedig azonnal benyomult Kína. A Kínai Személygépkocsik Szövetsége (CPCA) szerint az Oroszországba irányuló kínai járműexport tavaly már hétszeresen haladta meg a 2022-es szintet. Kínának azért is kapóra jött az orosz piac új helyzete, mert közben a kínai autók külföldi értékesítését dömpingellenes intézkedések nehezítik az EU mellett az USA-ban, Kanadában, Törökországban és Brazíliában is.
Oroszország tavaly több mint 1 millió kínai járművet vásárolt fel, ami a teljes kínai benzinesautó-export mintegy 30 százaléka. A CPCA szerint ezzel az orosz piac 63 százalékát kínai márkák adták ki, a hazai márkák piaci részesedése pedig 29 százalékra csökkent. Az orosz hatóságok viszont januárban elkezdték kiszorítani a szomszédos nagyhatalom termékeit, a legtöbb személygépkocsira 667 ezer rubelre – kb. 7500 dollárra – emelték az úgynevezett „újrahasznosítási díjat”, mely a védővámokhoz hasonlóan működik. A januári emelés a tavaly szeptemberi szint több mint kétszeresére növelte az importterhet, és a díj 2030-ig évi 10-20 százalékkal emelkedik.
Gregor Sebastian, a Rhodium Group autóipari elemzője szerint Oroszországban is megnőtt az aggodalom „az olcsó kínai járművek beáramlása miatt, amelyek aláássák a hazai gyártást”. Szerinte az orosz kormány fokozni akarja a hazai termelést. „Egy darabig úgy érezték, nincs más választásuk, de mostanra felismerték, hogy érvényes alkupozíciójuk van – igen fontos piacot jelentenek a kínai autógyártók számára.”
A kínai importok felfutása a használt és a benzines autókra is érvényes volt, melyeket otthon egyre kevésbé lehet eladni az elektromos járművek népszerűsödésével. A tavaly Oroszországba küldött járművek 97 százaléka benzines volt.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.