Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A miniszter alapvető csúsztatásokkal kommunikál az „elfogadhatatlan árképzésről”, miközben az ő tervei alapján mindössze 3-4 százalékkal csökkennének a távközlési díjak.
Még épp időben kezdte meg keresztes hadjáratát Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a telekommunikációs cégek árképzése ellen, hiszen 1-2 hónap múlva már nem írhatna olyanokat a Facebookon, hogy „azt látjuk, hogy január-februárban közel 16%-kal emelkedtek a díjak”.
A január-februári 16 százalékos többlet azonban azért van, mert a telkócégek
tavaly ilyenkor még nem lépték meg az inflációkövető díjemelésüket, ami éppen 15-16 százalék volt, és egyébként kis mértékben még alacsonyabb is volt, mint a 2023-as hivatalos infláció.
Nagy Márton így folytatja pénteki bejegyzését: „Azért ez elég magas. Következik a további díjemelés. Áprilistól szeretnének további áremeléseket végrehajtani ezek a szolgáltatók. Ez elfogadhatatlan.”
Az áprilisi díjemelés valójában a 2024-es inflációhoz igazodó díjemelés lesz, a szereplők (Magyar Telekom, Yettel, 4iG) egységesen 3,7 százalékkal fogják emelni az áraikat április 1-jétől.
A nemzetgazdasági miniszter tehát azt akarja elmagyarázni követőinek, hogy idén év elején már emeltek 16 százalékot a cégek, és erre tennének rá még 3,7 százalékot, de éppen az inflációs adatok bázishatását használja ki a hangulatkeltésre, tehát azt, hogy tavaly ilyenkor a cégek még nem építették be a 2023-as adatokat követő emelést az áraikba.
A KSH fogyasztói árakat rögzítő mérése szerint tavaly december és idén január között, azaz egy hónap alatt 9,9 százalékkal nőtt a telefonos és internetes szolgáltatások ára, ekkor azonban áremelés nem történt – vélhetően a csomagok összetétele változhatott meg, amit a statisztikai hivatal alapul vesz számításaihoz. Ezzel kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a KSH-nak, válaszuk esetén cikkünket frissítjük.
Ettől függetlenül Nagy azt akarja elérni, hogy „egy önkéntes árkorlátozás legyen. Ne emelkedjenek tovább az árak”, ennek érdekében 2024 decemberi szinten fagyasztaná be a telekommunikációs díjakat. A cégeknek jövő hét hétfő-keddig adott határidőt, hogy döntsenek az önkéntes csökkentésről, és szerinte „áprilisban valamilyen döntés születhet, ami ármérséklő hatással lehet”. Máskülönben a kormány a piaci szabályozás eszközéhez fog nyúlni.
Na de mit is jelent ez valójában? Pusztán annyit, hogy a szolgáltatók elesnének ettől a 3,7 százalékos díjemeléstől, azonban a tavalyi emelés érvényben maradna, hiszen már háromnegyed éve életben volt akkor. Zajos siker lesz ez, annyi szent.
Nagy Mártonnak azért is kell sietnie, mert jövő kedden érkeznek a márciusi inflációs adatok, a Magyar Telekom és a Vodafone pedig tavaly március 1-jével, a Yettel március 5-ével (a Digi viszont csak május 1-től) emelt az árain, így ezek hatása már be fog épülni az inflációs bázisadatokba is, és napnál világosabban fog látszani, hogy a szolgáltatók árszintje márciusban már nem 16 százalékkal, hanem jóval kevesebbel fogja meghaladni a tavaly márciusit.
Nagy Mártonból kiindulva persze ezt már az intézkedés hatásának és a kormányzat sikerének fogja elkönyvelni. Úgy tűnik, végül nem olvasta el a sokat emlegetett közgazdasági tankönyvet, amelyet Michael O’Leary, a Ryanair vezére ígért neki.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Egybehangzóan ítéli meg a nyugati sajtó az alaszkai csúcstalálkozótt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.