szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

272 milliárd forintra nőtt a Duna Aszfalt bevétele, a nyereségét is növelni tudta.

Negyedével tudta növelni bevételét Szíjj László, az állami építőipari közbeszerzések egyik legnagyobb haszonélvezőjének – és az autópálya-koncessziós cég Mészáros Lőrinc melletti tulajdonosának – fő cége, a 2020-ban részvénytársasággá alakuló Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt. A vállalat

2023-ban 214,6 milliárd forint, tavaly viszont már 271,8 milliárd forint forgalomnak örvendhetett, adózott eredménye pedig 20,9-ről 23 milliárd forintra emelkedett (+10%), ami 8,3 százalékos profitrátát jelent.

A beszámolóból látszik, hogy 2023-ban a profit egy 37 milliárdos üzemi eredményből és egy összességében erősen negatív, -14 milliárdos pénzügyi eredményből tevődött össze, addig tavaly ez utóbbi 6 milliárd forintos pluszt mutatott, az üzemi eredmény viszont „csupán” 19,9 milliárd forintot jelez.

A tulajdonosi határozatból kiderül, hogy Szíjj László az eredmény terhére 5 milliárd forintos osztalék kifizetését szavazta meg magának.

A Duna Aszfalt tavaly jelentősen növelte eladósodottságát: a kötelezettségek 224 milliárd forintot, míg az eszközök értéke 390, 7 milliárd forint volt, ami 57,5 százalékot tesz ki, szemben a 2023-ban mért 46 százalékkal. Szintén romlott az úgynevezett „dinamikus likviditás”, ami az üzemi eredmény és a rövid lejáratú kötelezettségek hányadosaként jön ki. Ez 2023-ban 41,2 százalék volt, tavaly viszont már csak 11,1 százalék, mivel 2024-ben jelentősen csökkent az üzemi tevékenységből származó eredmény.

A vállalat 2020-ban 30 milliárd forintnyi kötvényt bocsátott ki 2029-es lejárattal, ezen kívül az állami Eximbank további 16,5 milliárd forint hitel nyújtott a cégnek, 2032. júliusi lejárattal.

Az anyagjellegű ráfordítások értéke 199,3 milliárd forint volt (2023-ban 156 milliárd), ebből 69,5 milliárd forintot tett ki az anyagköltség, míg az igénybe vett szolgáltatások értéke 119,5 milliárd, az egyéb szolgáltatások értéke 1,1 milliárd forint, az eladott áruk beszerzési értéke 9, 1 milliárd, az eladott (közvetített) szolgáltatások értéke pedig 3 milliárd forint volt. A cég 14 milliárdot fordított bérekre, a járulékok mértéke 1,9 milliárd forint volt.

360 cégvilág Tovább terjeszkedik Romániában (63) Szíjj László 08 HVG 2025
superyachtfan.com

A pénzügyi műveletek eredménye 6 milliárd forint, ami 14 milliárd forintos bevételből és a 8,1 milliárd forintos ráfordításából adódott. Részletesebben: kamatból és kamatjellegű bevételből 779 millió forint, 5,6 milliárd forint befektetett pénzügyi eszközök kamatából, míg 7,7 milliárd forint pénzügyi műveletek egyéb bevételeiből vagy részesedésekből származó bevétel volt.

A pénzügyi kiadások így állnak össze: 1,1 milliárd forint fizetendő kamat, 6,5 milliárd forint részesedések, értékpapírok, bankbetétek értékvesztéséből és 459, 8 millió forint pénzügyi műveletek egyéb ráfordításaiból tevődik össze.

Más Szíjj-cégek is szépen termeltek

Mint arról csütörtökön a HVG beszámolt, a különböző útépítési projektekre létrehozott Duna Aszfalt-leányok sem hoztak szégyent tulajdonosukra: a 2021-ben alapított Duna Aszfalt Építő Zrt. jelenleg az M49-es gyorsforgalmi út, M3-as autópálya és Ököritófülpös között szakasz közútfejlesztési kivitelezési feladatait végzi.

A cég egy év alatt 3,5-szeresére növelte a bevételét, 12,7 milliárdról 41,9 milliárd forintra, míg nyereségét megkétszerezte 3,76 milliárd forintra (ebből 2,5 milliárd üzemi eredmény, további 1,6 milliárd pedig pénzügyi műveletekből származott, 372 milliós adófizetési kötelezettség mellett). Osztalékot a cég nem fizetett.

Egy másik Szíjj-érdekeltség a Duna Aszfalt Projekt Zrt., amely jelenleg az M4-es gyorsforgalmi út, Törökszentmiklós Kisújszállás közötti szakasz közútfejlesztési kivitelezési feladatait végzi, ennek várható befejezésének ideje 2025. december.

A projekt bizonyosan jól jövedelmez, mert egy év alatt megkétszerezte bevételét (27,9-ről 54,9 milliárd forintra), ahogyan a nyereség is szépen emelkedett 2,1 milliárdról 5,4 milliárd forintra (+257%), az összeget az eredménytartalékba helyezték.

Ott van még továbbá Simicska Lajos 2010-2015 között az állami építőipari közbeszerzéseken taroló cége, a Közgép, ami a 2018-as választások után került a NER-elit markába, Szíjj Lászlónál 2020-ban landolt, aki 2024-ben átnevezte a vállalatot Duna NRG-re.

A cég 2023-ban 20,8 milliárd forintos bevételre 750 milliós szerény profit jutott, addig tavaly negyedannyi, 5,5 milliárdos bevételre termeltek 1,85 milliárdos nyereséget, osztalék kifizetésére nem került sor (a vállalatot 70 százalékban közvetlenül Szíjj, 30 százalékban a Duna Aszfalt tulajdonolja).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!