Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az építési miniszter az M30-as autópálya megsüllyedése miatt orrolt meg a Strabagra, és kijelentette, hogy a cég ne számítson állami megbízásokra. Mégis a Strabag dolgozik most a Liszt Ferenc repülőtér bővítésén, az új terminál építésének előkészítésén.
„A Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjanak” – mondta alig fél éve az osztrák építőipari óriáscégről Lázár János építési és közlekedési miniszter, akinek a javaslatára azóta el is fogadta az Országgyűlés a sokak által Strabag-törvénynek is hívott, állami építési beruházásokra vonatkozó módosítást.
Lázár János azután jelentette ki januárban Miskolcon, hogy a Strabag számára nem szívesen látott vállalkozás az állami építési beruházásoknál, hogy a 2021-ben átadott M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti szakasza alig 2,5 év használat után 150 méter hosszan megcsúszott. Tavaly februárban le kellett zárni, amíg a Strabag kijavítja.
A miniszter idén januárban keményen nekiment a Strabagnak: „A károk helyreállítása a Strabag felelőssége. A rosszul végzett munka miatt az út teljes újjáépítése szükséges (…) ez 4-5 milliárd forintjába fog kerülni. Mindenért a Strabag viseli a felelősséget (…) ha őszig nem tudja helyrehozni, akkor már fizetni is fog nekünk” – mondta Lázár, jelezve:
„A Strabag elrontotta a kivitelezést, nyilvánvaló hiba volt a megbízása.”
Erre Lázár februárban rá is erősített. Kijelentette: „Amíg nem hajlandók orvosolni a problémát, addig a Strabaggal semmilyen szerződést nem írok alá, és megtiltom a kivitelezőknek, hogy alvállalkozóként a munkájukat igénybe vegyék.” Hozzátette: „Ha a hibát nem javítja ki, a Strabagnak Magyarországon semmiféle keresnivalója nincs.”
Nem sok jót ígért Lázárnak az említett törvénymódosítás elfogadása előtti kijelentése sem áprilisban. Közölte: „Szigorúbb törvény a magyar kis- és közepes vállalkozások védelmében! Magyarországon az építőiparban túl sok a külföldi! A Strabag, a Colas, a Swietelsky a magyar vállalkozások elől veszi el a munkát! Ez így nem maradhat!”
Ehhez képest az év eleje óta és jelenleg is több nagyszabású magyarországi állami beruházás kivitelezésében vett vagy vesz részt a Strabag. Ilyen például a mohácsi Duna-híd-projekt – itt alvállalkozó –, de dolgozik a Strabag a Zala Zone tesztpályáján és a Déli körvasút építésének II. ütemén, vagyis a Nádorkert-projekten is.
Az pedig friss hír, hogy a Strabag szerepet kapott az egyik legnagyobb állami beruházás, a Liszt Ferenc repülőtér új terminállal bővítésében – illetve egyelőre annak előkészítő munkálataiban. A Magyar Építők cikke szerint a Strabag földgyalukkal dolgozik a terepen, ahol egy 360 méteres támfalat építenek.
A Strabag videója erről:
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Börtönbe zárták Oroszországban, megkínozták Fehéroroszországban, farkasszemet nézett Putyinnal, de a saját démonaival nem sikerült megküzdenie.
A volt igazságügyi miniszter elmúlt másfél éve került fókuszba.