Tetszett a cikk?

A 18. század metafizikaivá váló Istene - a korszak divatos panteista közhelyei dacára - Haydnnál eleven valóság, aki kézen fogja a jóakaratú embereket. Február 12-én, a Vashegyi György vezényletével az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adta elő Haydn kompozíciót. Kritikusunk a Nemzeti Hangversenyteremben járt.

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar koncertje korabeli hangszereken
Haydn: Az évszakok
Km.: Korondi Anna, Szappanos Tibor, Hámori Szabolcs (ének), Gyöngyösi Levente (fortepiano)
Karmester: Vashegyi György

Vashegyi György, karmester.
Csiszoltan szóltak
© Gramofon
Az európai eszme- és zenetörténet kegyelmi pillanatában született meg Haydn utolsó oratóriuma, az Évszakok. Különös és furcsa mű, a zeneszerző a 19. század első évében, 1801-ben fejezte be. Schubert, Weber és a fiatal Wagner hangját jósolja, eszmei gyökerei azonban a 18. század közepéig nyúlnak vissza, Rousseau problémátlan és romlatlan, ösztönösen helyesen cselekvő, egyszerű emberei szólalnak meg benne. Simon, Lukács és Hanna – az oratórium népi figurái – mit sem tudnak a Mozart-hősöket gyötrő kétségekről, s úgy tűnik, hogy maga Haydn sem látja még a születőben lévő modern embert. Azokat a schuberti, weberi és wagneri „hősöket”, akik reménytelenül zuhannak bele végzetükbe. Schubert téli vándora soha nem tér haza, Haydn telének éjszakai utazóját meleg kunyhó és barátságos emberek fogadják; Weber a vadászokat és az egyszerű falusi embereket nosztalgiával idézi meg, Haydn parasztjai valóságos figurák, énekük mentes a nosztalgiától. Wagner Sentája saját tragikus sorsát jósolja meg a fonóban, Haydn Hannája egy furfangos lányról dalol, aki megleckézteti a gazdag uraságot. Ez a lány nem szédül meg egy pillanatra sem, nem úgy, mint Mozart Zerlinája. S a 18. század metafizikaivá váló Istene - a korszak divatos panteista közhelyei dacára - Haydnnál eleven valóság, aki kézen fogja a jóakaratú embereket. Hogy 1801-ben meg lehet-e énekelni ilyennek a Teremtőt, az kérdés, a mű korabeli elsöprő sikere azonban arról tudósít, hogy a nagyközönség szerette volna még ilyennek látni.

Február 12-én, a Nemzeti Hangversenyteremben Vashegyi György vezényletével az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adta elő a kompozíciót. Úgy éreztem, hogy játékukból hiányzott a mű naivitását hitelessé tevő üde hang, és hogy ezzel a néhol komolykodó előadással Haydnt szerették volna megvédeni a 21. század szkeptikus közönségétől. A produkció erőssége, mint oly sokszor, a remek kórus volt. A mindig csiszoltan játszó zenekarból ezúttal ki kell emelnem a fafúvósokat, élükön a szólóoboást: a zsánerjelenetek hangfestéséhez, hangulatához – a hajnalt köszöntő kakastól a sípján muzsikáló pásztorig – döntően járult hozzá. Imponálóan szóltak a natúr rezesek, különösen szép volt az Ősz tétel vadászjelenetének kürt-kvartettje. Az énekes szólisták közül ketten, Szappanos Tibor és Hámori Szabolcs beugróként mentették meg a produkciót. Előadásuk fogyatékosságait (nem volt igazán sok) ennek rovására lehet írni. Korondi Anna biztonsági éneklése nem sok teret adott a karakterek színes kibontásának. Igazodott az előadás alapkoncepciójához, s nem akarta Haydn színes realizmusát nyers és friss színekkel közvetíteni. De ez a pasztelles interpretáció mégsem nélkülözte a fényt. Vashegyiék megindítóan szólaltatták meg például a Nyár tétel napfelkelte-zenéjét vagy a Tél tompuló fényeit.

A zene és a szöveg rácsodálkozások sorozata, nem lehet véletlen, hogy a librettó kulcskifejezése a „nézd!”, „Nézz szét a szellős mezőkön! Nézd az ebet, hogy szimatol a fűben!”, „Nézd, amott a dombon!”. Csupa tágasság, csupa hirtelen képváltás, csupa váratlan odafordulás. Az előadás ebből a tágasságból, a képek villódzó sokféleségéből nagyon keveset adott, mintha hiányzott volna a muzsikusokból a gyermeki kíváncsiság. Mintha nem hinnék, hogy „közeleg már az édes tavasz”.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Magyar jazz, balkáni ízekkel

Igazán itt volna az ideje felvenni a hungarikumok közé Dresch Mihály szaxofonjának hangját is. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa a Borbély–Dresch kvartett koncertjén járt a Fonóban, ahol két különleges tehetségű szaxofonos játszott együtt.

Gramofon

Ötcsillagos előadás

"Amint megpillantottuk hibátlan öltönyeiket, trendi, otrombakockás nyakkendőiket és szándékosan előnytelenre alakított frizurájukat, valahogy érezni lehetett, hogy emlékezetes koncertélményben lesz részünk." - A 5 Corners koncertjén járt kritikusunk, aki szerint igazi jazzt már rég nem csak Amerikában játszanak.

Gramofon

Szegények maradtak a legények

Bartók Béla ihletforrásait és műveit együtt volt hivatott bemutatni a kétrészes, közel kétórás program. Ám a közösségi zene helyett az előadóművészek két bandára oszlottak: a komolyzene képviselői nem hajlandóak közösséget vállalni zenéjük legmélyebb gyökereinek képviselőivel? - Kritikusunk a Művészetek Palotájában járt.

Gramofon

Majdnem merész

"Tudjuk, hogy a zenekar és vezető karmestere, Pál Tamás a vállalkozó kedvű, kísérletező hajlamú, a kockázatoktól nem visszariadó repertoárépítés elkötelezett híve, és ettől budapesti – reprezentatívnak is tekinthető – koncertjükön sem akartak eltérni." A Gramofon munkatársa a Művészetek Palotájában járt. Jobban kezdődött ez az este, mint ahogy véget ért...

Észak-Korea bővíti az üzemet, ahol az Ukrajna ellen használt rakétákat gyártják az oroszoknak

Észak-Korea bővíti az üzemet, ahol az Ukrajna ellen használt rakétákat gyártják az oroszoknak

Rácz András szerint Orbán Balázs disszertációja legalább kilencoldalnyi, hivatkozás nélkül átvett szöveget tartalmaz

Rácz András szerint Orbán Balázs disszertációja legalább kilencoldalnyi, hivatkozás nélkül átvett szöveget tartalmaz

Meghalt a 95 éves dédnagymama, akit egy rendőr sokkolóval ártalmatlanított, most bűnösnek találták az egyenruhást

Meghalt a 95 éves dédnagymama, akit egy rendőr sokkolóval ártalmatlanított, most bűnösnek találták az egyenruhást

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról