Tetszett a cikk?

Igazán itt volna az ideje felvenni a hungarikumok közé Dresch Mihály szaxofonjának hangját is. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa a Borbély–Dresch kvartett koncertjén járt a Fonóban, ahol két különleges tehetségű szaxofonos játszott együtt.

Összetéveszthetetlen hang.
Dresch Mihály
© Gramofon
Magára vethetett, aki csak pár perccel este 8 óra után érkezett meg január 20-án, pénteken a Fonó Budai Zeneházba a Borbély–Dresch kvartett koncertjére, mert addigra egy tűt sem lehetett leejteni a koncertteremben, s a ház összes ülőalkalmatossága kevésnek bizonyult az érdeklődők leültetéséhez. Azt nem lehet mondani, hogy azért gyűlt össze ilyen óriási tömeg, mert a két szaxofonos rajongótábora ez alkalommal egyesítette erőit, hiszen rendszerint aki az egyik Misit kedveli, az a másik játékát is közel érzi magához. Föl is merült már többekben rég, hogy Borbély Mihály és Dresch Mihály egy időben, egy színpadon beszélhetne hangszerével a hallgatóságnak arról, mit jelent számukra a Kárpát-medence zenei kincsei letéteményesének lenni, s egyben a jazz formavilágát és az improvizálás közben megtapasztalható szabadságot is átélni. Ennek a találkozásnak számukra 2005 őszén jött el az ideje, ekkor, múlt szeptemberben adták első közös koncertjüket a Fonóban, már akkor is szép számú közönség előtt.

Kiegészítve egymást.
Borbély Mihány
© Gramofon
A koncert – és egyben élő lemezfelvétel – január 20-án folytatódott, ami nemcsak azért volt örvendetes, mert még többen hallhatták a két fúvós produkcióját, hanem azért is, mert ekkorra ők is közelebb kerültek egymáshoz, nagyobb biztonsággal, felszabadultabban, még több örömmel zenéltek. Ahogy szeptemberben, úgy a mostani alkalommal is Horváth Balázs játszott nagybőgőn és Baló István dobolt, ami garanciát jelentett arra, hogy a ritmusszekció – különösen Baló – mindkét szólistával kiválóan megérti egymást; ugyanis ők ketten játszanak a Borbély Műhely elnevezésű formációban, míg Dresch saját kvartettjében Baló mellett Szandai Mátyás bőgős és Lukács Miklós cimbalmos, illetve Kovács Ferenc hegedűs, trombitás a partnere. A két Mihály a Baló által szolgáltatottnál ideálisabb alapokra aligha építkezhetett volna közös muzsikálásában, s Horváth Balázs is nagy odaadással és alázattal kísért, szárnyalásuknak így csak saját ihletettségük szabhatott határt. Ritkán szabott.

Az est két részében mindkét főhőstől hallhattunk szerzeményeket, amelyeket a kétszaxofonos felállásra alakítottak (pontosabban Dresch furulyán, tenor- és szopránszaxofonon, Borbély pedig furulyán, alt- és szopránszaxofonon játszott), eredeti hangulatuk, ívük azonban többnyire megmaradt. Egyiküknek sem jelentett gondot a másik kompozícióját megszólaltatni, sőt motívumait saját dialektusában továbbfűzni, hiszen hangulatukban és ihletük forrását tekintve is igen nagy a rokonság a számaik között – Borbély ugyan a Balkán távolabbi

Gramofon és hvg.hu
Új sorozat indult a hvg.hu Kultúra rovatában. A Gramofon című zenei lap munkatársainak kritikai műhelye ír számunkra komolyzenei, illetve jazz koncertekről, eseményekről elemző, orientáló írásokat. Célunk a tájékoztatáson túl egy, a hazai sajtóban talán kissé elhanyagolt műfaj, a zenekritika újbóli meghonosítása.
szögleteiből származó ízeket is vegyít zenéjébe. Az első részben egy harmadik szaxofonos Mihályt, a New Yorkban élő Ráduly Mihályt is képletesen a színpadra invitáltak, amikor tőle is eljátszottak egy nagyobb lélegzetű darabot, a ráadásban pedig a Dresch által kedvelt, de előadásában soha meg nem unható Afro Blue, John Coltrane örökzöldje hangzott el.

Rendkívüli élményt nyújtott e két karakteres szólista közös játéka, s hasonló irányultságuknál csak a két különböző személyiségből fakadó eltéréseknek a zenében való kibontakozása bizonyult izgalmasabbnak. Borbély Mihály rendkívül tiszta soundjával, világos dallamvezetésével, hihetetlen technikai és stílusbeli biztonságával nyűgözte le a közönséget, Dresch Mihályt pedig mintha valamiféle őserő hajtaná, improvizációi lehengerlőek, hol tombolóan nyers, hol megindítóan lágy, és mindig a lét mélyéről szól. Noha a kvartett nem tervezi, hogy rendszeresen koncertezik, lehetséges, hogy a közelebbi jövőben ismét színpadra lépnek. Sok ismeretlen tájat bebarangolhatnak még együtt.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult

Rutin kontra tökéletesség?

Új sorozatot indítunk a hvg.hu Kultúra rovatában. A Gramofon című zenei lap munkatársainak kritikai műhelye ír számunkra komolyzenei, illetve jazz koncertekről elemző, orientáló írásokat. Célunk - a Gramofon gárdájával közösen - a tájékoztatáson túl egy, a hazai sajtóban talán kissé elhanyagolt műfaj, a zenekritika meghonosítása.

Kult

Íme, lássátok: ez az ő váruk

Bartók év lévén, Debrecen után a Szegedi Nemzeti Színház is műsorra tűzte a szerző egyetlen operáját, tavasszal Budapesten újítják föl a darabot, s másutt is számíthatunk koncert és szcenírozott előadásokra. A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a szegedi bemutatót látta.

31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros

31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros

Az ukrán külügyminiszter szerint Putyin bármikor beleegyezhetne a 30 napos tűzszünetbe, de nem ezt teszi

Az ukrán külügyminiszter szerint Putyin bármikor beleegyezhetne a 30 napos tűzszünetbe, de nem ezt teszi

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

Felfüggesztette az amerikai legfelsőbb bíróság a venezuelaiak kitoloncolását

Felfüggesztette az amerikai legfelsőbb bíróság a venezuelaiak kitoloncolását