Tetszett a cikk?

Mozart korát idéző hangszerekkel lépett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára a belga karmester, Philippe Herreweghe által vezetett együttes, s a hallgatót már puszta látványával lenyűgözte ennyi nemes zeneszerszám. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint az előadásból mégis hiányzott az ihlet, a tűz és a szenvedély.

Az Orchestre des Champs-Élysées hangversenye
Mozart három utolsó szimfóniája
karmester: Philippe Herreweghe
május 20., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Philippe Herreweghe
Lenyűgözve?
© Gramofon
Az ébenfa-fuvola, a tárogatóra hasonlító klarinét, a vékonyka fagott, a valódi üstökre felhúzott bőrű dob ugyanúgy csodálatom tárgyát képezte, mint a térd között tartott cselló vagy a kürtösök toldalékcsövei, amelyeket a kellő helyen cserélgettek. Először az üstdobost szúrtam ki magamnak: szimfonikus zenekarban ilyen muzikálisan még senkit nem láttam megnyilvánulni ezen a különös instrumentumon. A zene irányait tökéletesen érzékeltető muzsikus hölgy úgy játszott, mintha nem két hangot, hanem legalábbis gyönyörű dallamokat látott volna maga előtt. Mégis némi ráhangolódásra volt szükségem, hogy megszokjam ezeknek a hangszermúzeumba illő, fura eszközöknek a tompa, kissé zörejes hangját. És – történeti hűség ide vagy oda – nem minden ütemben tűntek ideálisnak: a fuvola mélyebb belépéseit néha nem lehetett hallani, a fagott erőtlenül szólt, a rezek pedig többször vonták magukra a figyelmet egy-két melléfújással.

Bevallom, elkövettem azt a hibát, hogy előzőleg némileg tájékozódtam a zenekar tevékenységéről. Ezért rögtön megtaláltam az okát, miért muzsikáltak olyan szürkén és kifejezéstelenül szinte a teljes hangversenyen: ugyanezt a műsort nem kevesebb, mint tizenötször adták elő májusban. Még belegondolni is szédítő: Budapesten, az európai turné utolsó előtti állomásán, tizenharmadik alkalommal játszották Mozart utolsó három szimfóniáját! Megfáradt és kiégett zenekart hallhattunk. Előadásukból hiányzott az ihlet, a szenvedély, a tűz, az érdeklődés, egyszóval mindaz, ami egy koncertet az itt és most izgalmával tölthet meg. A belga dirigens legtöbbször gyors tempókat vett, ami főleg az Esz-dúr szimfóniában tette motorikussá a lassú tételt. Különösnek találtam, hogy a panaszos g-moll szimfóniában sem használja ki Herreweghe a hangok–frázisok közti szünetek által nyújtott lehetőséget a hallgatóság megigézésére. Nem állt meg a levegő, nem hatott az újdonság erejével a következő ütem.

Egészen különös módon ez a jellegtelenség azonban egy csapásra megszűnt a koncert utolsó számaként elhangzott C-dúr szimfónia zárótételében. A zene szikrázott, vibrált és ezer színben pompázott, s hirtelen azt is megérthettük, miért illették ezt a művet az 1820-as években a Jupiter melléknévvel. Nos, ezt a pár percnyi, zseniálisan megkomponált és felépített, ugyanakkor elképesztő zeneszerzői bűvészmutatványokat is felvonultató, egyszóval isteni muzsikát olyan szeretettel és magávalragadó lendülettel szólaltatta meg a viszonylag fiatal, 1991-ben alapított francia zenekar, hogy nemcsak a szimfóniát, hanem az egész koncertet megkoronázta. Örömöm felhőtlen is maradt volna, ha itt abbahagyják, de nem ez történt. Újból eljátszották a zárótételt – mégpedig a felétől…

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján

Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján

Teljes nukleáris készültség volt Oroszországban az ukrajnai invázió megindításakor – állítja egy orosz dezertőr

Teljes nukleáris készültség volt Oroszországban az ukrajnai invázió megindításakor – állítja egy orosz dezertőr

Olimpiai bajnokok és a MOB kéri az Alkotmánybíróságtól, hogy most ne legyen népszavazás a budapesti olimpiarendezésről

Olimpiai bajnokok és a MOB kéri az Alkotmánybíróságtól, hogy most ne legyen népszavazás a budapesti olimpiarendezésről

Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában

Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában