Tetszett a cikk?

Harmadszor hangzott el a Művészetek Palotájában Mozart Don Giovannija. Járt itt friss produkciójának koncertszerű változatával a Theater an der Wien. A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar hazai énekesekkel szólaltatta meg a darabot. Most pedig a Vox Artis ügynökség páratlan koncertet ígért, világsztárokkal. Sztárok jöttek, az előadás tényleg páratlan volt – sajnos negatív értelemben.

Mozart: Don Giovanni – koncertszerű előadás
December 11., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ferruccio Furlanetto
A szolga felülmúlta az uraságot
© Gramofon
Don Giovannit hallgatni mindig élmény: zseniális előadásban mennyei, és még közepes színvonalúban is jó dolog. A december 11-ei azonban meglepően keserves volt. A Magyar Állami Operaház Zenekara, amely annyiszor adta tanúbizonyságát, hogy képes eljátszani Mozart muzsikáját, ezúttal amatőr színvonalon, árnyalatlanul szólalt meg. Gikszerek, elkésett belépések okoztak kínos pillanatokat. Pedig Győriványi-Ráth György karmester igen élvezte a játékot. A baj csak az, hogy módfelett koncentrált a saját gyönyörűségére – hogyan játsszunk Mozartot alla Donizetti vagy Verdi? –, és sokkal kevésbé a hallgatóságéra. Az első felvonásban a tempóival rekordot döntött, mintha egy ismeretlen partitúra-változatra lelt volna, amiről azonban elfelejtette értesíteni az énekeseket és a nagyérdeműt.

A sietség nehéz pillanatokat szerzett például Fodor Beatrixnak, aki az országhatáron belül talán a legjobb Donna Anna. Fodor strapabíró énekesnő, határozott zenei egyéniség, akit kontár rendezők sem tudnak megingatni. Most a második felvonás végére elfogyott a levegője, igazán félő volt, hogy nem jut el a fináléig. Meláth Andrea felkérése Donna Elvira szerepére vagy szereposztási tévedés volt és/vagy a kiváló énekesnő félrevezetése. Hajlok rá, hogy az utóbbi: az előadásból az tűnt ki, hogy Mozarthoz most éppen semmi köze. (Ami mégis nehezen hihető egy olyan érzékeny muzsikus esetében, mint ő.) Egy friss produkció létrejötténél a karmesternek nem csupán annyi a felelőssége, hogy a pálcáját kellő időben fölemelje. Nem szopránokat, tenorokat, baritonokat, basszusokat kell összeválogatnia, hanem egy-egy hangfajon belül olyanokat, amelyek színe harmonikus egységet alkot. Nemcsak Meláth orgánumának tónusa, Daniil Shtoda - spinto és karakterszerepekben nyilván jól érvényesülő - hangja sem illett Don Ottavio figurájához.

A legfőbb problémát persze a címszerep okozta. A Vox Artis vezetője „gründolta” a produkciót, aki nem mellesleg énekes. Horváth Ádám sokadik kísérlete, hogy megtalálja a helyét a színpadon. Horváth színházba termett, temperamentumos és kifejező egyéniség, kevéssé behízelgő, szálkás orgánummal, ami természetesen szépíthető egy musical- vagy operettfőszerep erejéig. Don Giovanni figuráját vállalni komoly melléfogás volt. Különösképpen egy olyan hatalmas formátumú Leporello mellett, mint Ferruccio Furlanetto. A mű átalakult: a szolgáról és nem a kárhozott úrról szólt. Furlanetto fölényesen, szórakoztatóan adta Leporellót. Ha indokolt volt, recsegtette óriási vivőerejű hangját, de zeneileg mindig pontosan és stílusosan szólalt meg.

Ceterum censeo… itt kell megjegyeznünk: a hazai hangképzés csődjét egyrészt Furlanetto, másrészt Keszei Bori demonstrálta. A három éve Bécsben dolgozó, egykor ígéretes hanggal bíró énekesnő azóta megtanulta és nagyszerűen használja azt a technikát, ami a bécsi Operaházban elsajátítható, és amit tudnia is kell annak, aki a nemzetközi színtéren érvényesülni akar.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Búcsú a szonátától

Az utolsó három darab előadásával befejeződött Schiff András Beethoven szonáta-sorozata. Hittük, gondolván a művek létrejöttének körülményeire és ismervén az előadó személyes odaadását, végül egy ünnepi est emlékével távozhatunk a koncert végén.

Gramofon

Hűvös spanyol kertek

Kocsis Zoltán ismét színes, figyelemfelkeltő műsorral hívta a közönséget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. Ismervén a nagy formátumú zongoraművész-karmesternek a francia színek iránti affinitását, ezt a spanyol ihletésű koncertet is meg kellett hallgatni. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense így tett.

Gramofon

A hangok dimenzióján kívül

Ránki Dezső nem kísérletező típus, néha azonban mégis kivételes érzékkel választ darabot. Legutóbbi szólóestjén két különleges képességével nyerte el (ismét) a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusának rokonszenvét: egy ínyenc hozzáértésével összeállított műsorával és a hangminőség tekintetében ezúttal is kérlelhetetlen zongorázásával.

Gramofon

Néhány meggyőző ütem

A Budafoki Dohnányi Zenekar puszta léte is maga a csoda, egy közgazdasági nonszensz – és egy pozitív példa Abszurdisztán kies földjén. Mindezt nem azért kell előrebocsátani, hogy mentségeket keressünk az együttes aranyvasárnapi koncertjére, ugyanis december 17-én, a Zeneakadémián semmi magyarázkodásra kényszerítő dolog nem történt. Igaz, értelmeznivalóból is csak kevés akadt.

Gramofon

Az üresség szétfröccsenő szilánkjai

Az idei Intro Fesztivál intrójaként lépett a Trafó színpadára Bugge Wesseltoft Jazzland Community-je. A norvég zongorista-műhanggenerátor csapatára igen sokan voltak kíváncsiak, és furcsa mód nagy részük felettébb boldog volt, hogy élőben láthatja-hallhatja a nu-jazz újabb kísérleti adását. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa viszont kevéssé tudott lelkesedni a produkcióért.

Hatályon kívül helyezi a CEU kiűzését megalapozó jogszabályt egy új törvénymódosítás

Hatályon kívül helyezi a CEU kiűzését megalapozó jogszabályt egy új törvénymódosítás

Meghalt az egyiptomi hajószerencsétlenség szlovákiai áldozata, akit korábban a túlélők közé soroltak

Meghalt az egyiptomi hajószerencsétlenség szlovákiai áldozata, akit korábban a túlélők közé soroltak

Kis lépésekkel lehet biztosan eljutni a lakáscélhoz

Kis lépésekkel lehet biztosan eljutni a lakáscélhoz

Videón, ahogyan pillanatok alatt elönt a víz egy angliai falut

Videón, ahogyan pillanatok alatt elönt a víz egy angliai falut