Tetszett a cikk?

Az utolsó három darab előadásával befejeződött Schiff András Beethoven szonáta-sorozata. Hittük, gondolván a művek létrejöttének körülményeire és ismervén az előadó személyes odaadását, végül egy ünnepi est emlékével távozhatunk a koncert végén.

Schiff András Beethoven-estje
November 17., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Schiff András
Egy éve szünetet kért volna?
© Gramofon
Akik elfogadták Schiff hívását, hogy adják át magukat a három utolsó szonátának, szálljanak Beethovennel pokolra, és érezzék át a fölmagasztosulás pillanatait, kissé csalódottak voltak, akárcsak az előadó. Noha a Művészetek Palotája előcsarnokában és a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben többször is elhangzik a figyelmeztetés: „kérjük, kapcsolja ki mobiltelefonját”, most is jó erősen megszólalt koncert közben egy zajos szerkezet.

Egy évvel ezelőtt Schiff talán fölállt volna, és otthagy bennünket, talán egy időre szünetet kér, amíg a köhögő kórus megszánja a tökéletes műélvezetre vágyókat, és kimegy a teremből… Most maradt, és szünet nélkül eljátszotta a három szonátát, a tapsokat udvariasan megköszönte, ráadás nélkül fejezte be hangversenyét, és érezhető rezignációval zárta le sorozatát. Igaz, a c-moll szonáta éteri hangjai után már nem lehetséges, nem várható másik istenhozzád. Amint Thomas Mann Doktor Faustusának orgonistája megjegyzi: az 1822-es keltezésű op. 111-es „…búcsúzás, éppoly nagy, mint maga a darab: búcsú a szonátától.”

Liszt szerint Beethoven munkássága három szóval leírható: ifjú, férfi, Isten. Hétköznapokon ez az Isten a süketséggel háborúban álló hérosz volt. Dokumentumok szerint (ezt Schiff is hangsúlyozza a programfüzetben) az 1820-as ’21-es és ’22-es keltezésű E-dúr, Asz-dúr és c-moll szonátán Beethoven párhuzamosan dolgozott, erre mutat a témakezelés hasonlósága például az Asz-dúr és a c-moll szonáta nyitótételénél. A belső összefüggéseket Schiff előadása teljesen világossá tette. Az E-dúr és az Asz-dúr szonátát kvázi egy műként, egy lendülettel és egy hangszeren, Bösendorfer-zongorán játszotta le. A harmadik, a c-moll szonáta megszólaltatásához ült át a másik instrumentumhoz. Talán hogy az összetartozás demonstrációja mellett mégiscsak elkülönítse, vagy még tágabb összefüggésbe helyezze a darabot. Hiszen a c-moll hangnemű szonáta sűrű drámaisága, majd fölragyogó apoteózisa fölidézi saját c-moll zongoraversenyének és Mozart K. 491-es versenyművének emelkedettségét. A kéttételes legutolsó szonátával – feltételezzük – Schiff összefoglalta mindazt, amit a teljes sorozatról gondolt, hiszen hosszú, fárasztó zarándokút végére ért. De mintha most kezdődne minden: és így is van, a befejező akkordok nem zárnak le semmit. A váratlan csendben, amíg fölcsattant az első taps, ha az isteni létből nem is, talán a héroszi elhivatottság megváltó szükségességéből jó néhányan mégis megértettünk valamit.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A hangok dimenzióján kívül

Ránki Dezső nem kísérletező típus, néha azonban mégis kivételes érzékkel választ darabot. Legutóbbi szólóestjén két különleges képességével nyerte el (ismét) a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusának rokonszenvét: egy ínyenc hozzáértésével összeállított műsorával és a hangminőség tekintetében ezúttal is kérlelhetetlen zongorázásával.

Gramofon

Korrekt kiképzés nu-jazzből

A Budapesti Őszi Fesztivál záróaktusaként lila dalra kelt Viktoria Tolstoy, és hangképeket festett önmagáról. Bár őt kezelték a nagyobb sztárként, az A38 színpadán a – Tolstoyhoz hasonlóan – a német ACT lemezkiadó bizalmát élvező Wolfgang Haffner Band melegítette elő a színpadot húzós nu-jazzével a szőke ciklon számára. Egy a tábor, kettő a stílus.

Gramofon

Hűvös spanyol kertek

Kocsis Zoltán ismét színes, figyelemfelkeltő műsorral hívta a közönséget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. Ismervén a nagy formátumú zongoraművész-karmesternek a francia színek iránti affinitását, ezt a spanyol ihletésű koncertet is meg kellett hallgatni. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense így tett.

Gramofon

Természetes ritmusösztön

Az utóbbi időben egyre több, nemzetközi színtéren koncertező művésztől hallani, hogy a hangverseny nem elsősorban szórakoztató műfaj. A hazai koncertműsorokat elnézve ezt még nehéz elképzelni nálunk - igaz, az utóbbi időben lényegesen nőtt azoknak a hangaversenyeknek a száma, ahol a hallgató kicsit több fáradsággal nagyobb élményre tehetett szert. Ezeknek a progresszív alkalmaknak egyik fő „felelőse” az Amadinda Ütőegyüttes.

Gramofon

Az üresség szétfröccsenő szilánkjai

Az idei Intro Fesztivál intrójaként lépett a Trafó színpadára Bugge Wesseltoft Jazzland Community-je. A norvég zongorista-műhanggenerátor csapatára igen sokan voltak kíváncsiak, és furcsa mód nagy részük felettébb boldog volt, hogy élőben láthatja-hallhatja a nu-jazz újabb kísérleti adását. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa viszont kevéssé tudott lelkesedni a produkcióért.

Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt

Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt

Zelenszkij Szaúd-Arábiában tárgyal a békéről, de nem marad sokáig

Zelenszkij Szaúd-Arábiában tárgyal a békéről, de nem marad sokáig

Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa

Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa

Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter

Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter