Tetszett a cikk?

A Budafoki Dohnányi Zenekar puszta léte is maga a csoda, egy közgazdasági nonszensz – és egy pozitív példa Abszurdisztán kies földjén. Mindezt nem azért kell előrebocsátani, hogy mentségeket keressünk az együttes aranyvasárnapi koncertjére, ugyanis december 17-én, a Zeneakadémián semmi magyarázkodásra kényszerítő dolog nem történt. Igaz, értelmeznivalóból is csak kevés akadt.

A Budafoki Dohnányi Zenekar koncertje
December 17., Zeneakadémia

Richard Strauss
Egy bajor Itáliában
© Gramofon
A hangversenyen két - 19. század végi - kompozíció, Brahms utolsó nagyzenekari darabja, az a-moll kettősverseny és Richard Strauss első (négytételes szimfóniának álcázott) szimfonikus költeménye, az Aus Italien (Itáliából) hangzott el. Brahms kompozíciója érezhetően nem okoz gondot az együttesnek, feszültségmentesen, izgatottság nélkül játssza mindenki a szólamát, valamennyi hangot tisztességgel eljátszanak, ám sajnos a tisztességen nemigen lép túl egyik szólam sem. Általában túl sok az egyforma hang, a motívumoknak, a dallamoknak nincs belső dinamikája. Ezen az estén különösen sok fantáziátlan szólómegmozdulást produkáltak a fafúvósok és gyakran észrevehetetlenül elbújtak a vonósok hangzásában. A koncerten a két szólista (a hegedűn játszó Oláh Vilmos és a fiatal orosz csellista, Daniel Bron) sem igyekezett különleges ötletekkel vagy meghökkentő megoldásokkal kivívni a figyelmet, mintha az ő játékukat is csak a tisztes helytállás jellemezte volna. Ám ez is elég volt ahhoz, hogy megállapítsa az ember: mindketten elsőrangú hangszeres művészek; Oláh már kiforrottabb, a huszonöt éves Bron pedig nagyreményű muzsikus. Ráadásul a két művész nagyon szerényen és alázatosan látta el feladatát, így megérdemelték a közönség szimpátiáját.

Az est karmestere, az olasz Francesco La Vecchia már a kettősversenyben is sokat elárult habitusáról. Vecchia határozott elképzelésekkel rendelkezik a játszott mű nagy vonalairól, a részletekben nemigen merül el, tipikus vendégkarmesteri attitűddel vezényel. E koncert alapján meg merem kockáztatni, hogy Vecchia saját zenekarát (Orchestra sinfonica di Roma) is hasonló szellemben készíti fel. Emiatt – igaz, igen erős kontúrokkal megrajzolt – vázlatnak tűnik interpretációja. Pillanatnyi hatásra törekszik, nem sokat morfondíroz, nem is morfondíroztat. Az itáliai élményeket szimfonikus fantáziába oltó Richard Strauss darab nagyobb izgalmat keltett a zenekarban, több figyelemre méltó egyéni megoldásra és több hibára is lehetőséget kaptak a muzsikusok. A hibák többsége a dirigens és a zenekar megdöccenő kommunikációjából adódhatott, bár én úgy láttam, hogy Vecchia igen világosan vezényelt. Ennek ellenére bizonyos részletek nehézkesen, vagy egyáltalán nem akartak elindulni, nem tudtak megszületni. Ilyen volt például mindjárt a darab kezdete. Voltak azonban meggyőző részletek is, a darab harmadik tétele pedig (Am Strande von Sorrent – Sorrento partján) szinte teljes egészében elérte egy magasrendű interpretáció színvonalát. Ez a tétel világosan jelezte Vecchia kvalitásait és a zenekarban szunnyadó potenciált. A negyedik tétel is komoly állításokat tartalmazott. Vecchia nem keresett mentséget Strauss legközönségesebb, legalpáribb partitúrájára, nem próbálta meg kisimítani, meg sem kísérelte tréfával elütni. Olyan vaskosan játszatta a budafoki zenekarral, amilyen vaskosan csak lehet. Nem vagyok híve a nemzeteket érintő inkorrekt megfogalmazásoknak, de ez a zárótétel olyan volt, mint egy mediterrán üdülőhelyre vetődött, termetes bajorokból álló társaság hangoskodása. Sajátos karmesteri gesztus ez a bajor komponista, Richard Strauss felé.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Korrekt kiképzés nu-jazzből

A Budapesti Őszi Fesztivál záróaktusaként lila dalra kelt Viktoria Tolstoy, és hangképeket festett önmagáról. Bár őt kezelték a nagyobb sztárként, az A38 színpadán a – Tolstoyhoz hasonlóan – a német ACT lemezkiadó bizalmát élvező Wolfgang Haffner Band melegítette elő a színpadot húzós nu-jazzével a szőke ciklon számára. Egy a tábor, kettő a stílus.

Gramofon

Hűvös spanyol kertek

Kocsis Zoltán ismét színes, figyelemfelkeltő műsorral hívta a közönséget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. Ismervén a nagy formátumú zongoraművész-karmesternek a francia színek iránti affinitását, ezt a spanyol ihletésű koncertet is meg kellett hallgatni. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense így tett.

Gramofon

Búcsú a szonátától

Az utolsó három darab előadásával befejeződött Schiff András Beethoven szonáta-sorozata. Hittük, gondolván a művek létrejöttének körülményeire és ismervén az előadó személyes odaadását, végül egy ünnepi est emlékével távozhatunk a koncert végén.

Gramofon

A hangok dimenzióján kívül

Ránki Dezső nem kísérletező típus, néha azonban mégis kivételes érzékkel választ darabot. Legutóbbi szólóestjén két különleges képességével nyerte el (ismét) a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusának rokonszenvét: egy ínyenc hozzáértésével összeállított műsorával és a hangminőség tekintetében ezúttal is kérlelhetetlen zongorázásával.

Gramofon

Az üresség szétfröccsenő szilánkjai

Az idei Intro Fesztivál intrójaként lépett a Trafó színpadára Bugge Wesseltoft Jazzland Community-je. A norvég zongorista-műhanggenerátor csapatára igen sokan voltak kíváncsiak, és furcsa mód nagy részük felettébb boldog volt, hogy élőben láthatja-hallhatja a nu-jazz újabb kísérleti adását. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa viszont kevéssé tudott lelkesedni a produkcióért.

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot

Telefonlopási ügy miatt mond le a brit miniszter

Telefonlopási ügy miatt mond le a brit miniszter

A Kutyapárt a tízéves születésnapján jelentette be, hogy egyedül indulnak a 2026-os választáson

A Kutyapárt a tízéves születésnapján jelentette be, hogy egyedül indulnak a 2026-os választáson

Emlékeznek a Házibuli zenéjére? A Kispál és a Borz is felidézi az új dalában

Emlékeznek a Házibuli zenéjére? A Kispál és a Borz is felidézi az új dalában