Háromrészes koncertsorozat ért véget február 10-én a Zeneakadémia nagytermében. A privát szféráját igen határozottan őrző Klukon Edit-Ránki Dezső zongoraművész házaspár a jó cél érdekében kiléptette a nyilvánosság elé a kisebbik fiút, Fülöpöt - hárman együtt adtak hangversenyt. A kamaszkorból kilépő másik gyerek, Soma is ott volt, szorgalmasan fényképezte a családot.

Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp (zongora) koncertje
„A hangszerek világa"
február 10., Zeneakadémia nagyterem

Klukon Edit és Ránki Dezső
Nem kímélték a közönséget
© Gramofon
Hátha a jó példa ragadós, hátha a kortársra jobban figyelnek a gyerekek – gondolhatták a művészek. Gyereke és családja válogatja. Sajnos a többség nyugtalanul és feszültséggel telve fogadta a műsort. De csak a felnőtt társadalom modortalanságát tükrözték vissza. A budapesti koncertközönség egy része gátlástalanul krákog, bekapcsolva hagyja a mobiltelefonját, és csapkodja a székek ülőkéjét. Mivel azonban Jakobi László bejelentette, hogy koncertirodája a sorozatot jövőre is megrendezi, remélhető, hogy a következő hangversenyekre már valamiféle viselkedéskultúra birtokában ülnek be azok, akik idén itt voltak. Megtanulhatták, hogy az, aki a pódiumon ül – akár tetszik a teljesítménye, akár nem – munkát fektetett a produkcióba, amit illendő figyelemmel viszonozni. Tény persze, hogy a konferálással, Batta András szóbeli kalauzolásával majd’ egy órára növő műsor szünet nélkül ment. A szöveg költői volt, de inkább a serdültebb korosztálynak szóló, és nem a tíz évnél fiatalabbak számára befogadható. Ezt egy váratlanul fölbukkanó kétgyerekes ismerősöm jegyezte meg – hozzáteszem: entellektüel családról van szó.

Ránkiék gyönyörű és okos műsort szerkesztettek. Nem „kímélték” a hallgatóságot, mert bíztak a hangok varázsában, és azt hiszem, nem csalódtak. A nyitószakaszban Klukon Edit és Ránki Dezső Liszt Crux ave benedictáját és Dukay Barnabás két darabját játszotta két zongorán. A szépség áhítatának perceibe vontak be e művek előadásával. A program középső része a tizenkét éves Ránki Fülöpé volt. Johann Sebastian Bach C-dúr kis fúgáját, Bartók Szonatináját és Grieg Lírai darabok című sorozatának három mesés részletét adta elő bámulatos technikával (ez tanulható), és elképesztő kifejezéssel – ez azonban csakis belülről jön. Nem egy lestrapált, úgynevezett csodagyerek ült a zongoránál, hanem valaki, aki örömét leli például a zongorázásban és még annyi minden másban is, ami a világ megismerésével jár – a csillagászattól a matematikáig és a madarak megfigyeléséig.

Robert Schumann három, gyermekeknek komponált darabját Klukon Edit és Ránki Dezső szólaltatta meg, a műsor végére pedig a Gyermekeknek című Bartók-sorozat első és második fejezetéből válogattak. Könnyen fölismerhető népdalokból erednek e remekmívű kompozíciók. A mögöttem ülő gyerek azonban hiába kérdezgette az anyukáját: ez melyik, ez melyik? A mama életéből alighanem kimaradt az éneklés élménye…

2007: kettős Kodály-évforduló. Ebben az esztendőben valószínűleg sokszor elhangzik majd a kérdés: lett-e a zene mindenkié, énekel-e az ifjúság? Mindenhonnan zenének nevezett gépi hanghatások ömlenek ránk, de az igazi muzsika hiányzik az életünkből. Vajon kell-e a következő nemzedékeknek az élő koncert páratlan élménye? A Kodály-évforduló esztendejében be kellene látni, az énekóra nem vesz el időt a korszerű tudnivalóktól, ellenkezőleg: a művészet, a zene hatalmas energiát ad a világ megértéséhez.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A zongorista esete a borús Mozarttal

Debütált a Liszt Ferenc Kamarazenekar a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A koncertre neves vendégszólista, a zongorista Yefim Bronfman kapott meghívást. Sokan hitték azt, hogy elsősorban nem a megbízható zenekar, hanem a zongorista miatt érdemes elmenni a koncertre. Pont fordítva alakult.

Gramofon

A Bélaság dicsérete

Ha valahová, hát Magyarországra, névadó példaképe hazájába már réges-rég el kellett volna látogatnia. A nyolcszoros Grammy-díjas Béla Fleck és zenekara, a The Flecktones végre adott egy bélást vagyis egy duplakoncertet lelkes magyar rajongóinak.

Gramofon

Véres és kegyetlen kozák történet

Az Európa Kulturális Fővárosa címet 2010-ben viselő Pécsett még nem forognak a betonkeverők, azt viszont már most hallom, hogy a majdani programsorozatban fontos szerepre vállalkozó Pannon Filharmonikusok megkezdték az előkészületeket. Az európai színvonalat megcélzó erőfeszítések első gyümölcseit a Művészetek Palotájában ízlelhettük meg.

Gramofon

Bevállalós muzsika

Roberto Abbado és a Saint Paul Chamber Orchestra alaposan „bemérte” a Zeneakadémia akusztikáját. Úgy vélték, hogy a stúdióban beállított előadásmódjuknak nincs különösebb kockázata egy szépen zengő teremben sem. A zenekar hatalmasat szólt. Azonban ennél sokkal több is történt.

Gramofon

Fél bukta: a kettévágott Don Carlos

Nemzetközi szereplőgárdát hívott a Budafoki Dohnányi Zenekar Verdi operája, a Don Carlos előadására. A műsorfüzet címlapján ez állt: félszcenikus előadás. A díszlettervező asszisztensét tehát alighanem kettévágták. Még nagyobb baj, hogy a koncepció – feltételezzük, hogy volt – tört derékba.

Lakner Zoltán a Fülkében: Orbánnak megmutatták, hogy itt van egy fal

Lakner Zoltán a Fülkében: Orbánnak megmutatták, hogy itt van egy fal

Vádat emeltek egy vasutas ellen, aki egymással szemben indított el két vonatot

Vádat emeltek egy vasutas ellen, aki egymással szemben indított el két vonatot

Magyar művészek képei lógtak egy római utca falain

Magyar művészek képei lógtak egy római utca falain

Lázár: Vásárhelyen lezárult egy korszak

Lázár: Vásárhelyen lezárult egy korszak

Az okostelefonok hat legnagyobb veszélye

Az okostelefonok hat legnagyobb veszélye

Anyamedve ölte meg a nyárádmagyarósi jegyzőt

Anyamedve ölte meg a nyárádmagyarósi jegyzőt