Tetszett a cikk?

A világhírű szólisták és zenekarok között két, a 17-18. század zenéjére szakosodott német együttes – Concerto Köln, Akademie für Alte Musik – gazdagította a tavaszi fesztivál programját. Nagy öröm ez a recenzensnek. Nemcsak, mert nem csalódott bennük, hanem azért is, mert professzionális muzsikálásuk több érdekes gondolatot is felvetett.

A Concerto Köln hangversenye
március 22., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Concerto Köln
Nem pusztán látványosság
© Budapesti Fesztiválközpont Kht.
A Concerto Köln és a berlini Akademie für Alte Musik nyolcvanas évekbeli megalakulásakor még a vasfüggöny két oldalán muzsikált, ma viszont már ugyanannak az országnak a zenei arculatát határozzák meg. Ezen kívül is több közös vonás köti össze őket. Történetileg is izgalmas felfedezésekkel tarkított műsoraikban kuriózumnak számító darabokat társítanak közismert művekkel. Tagjaik egyenrangú szólisták, akik hangszerüknek kiemelkedő művészei. Mindkét csapat karmester nélkül játszott, és a magas hőfokú együttzenélés iskolapéldáját mutatták be. Rokonszenves fegyelmezettség jellemezte őket a színpadra lépéstől és a hangolástól kezdve a koncentrált zenélésen keresztül egészen a köszönetnyilvánításig.

A Concerto Köln a hagyományosabb zeneértést és zenélést képviselte, mint a hangszerekkel és a leírt kottával szabadabban bánó berlini együttes. A kölniek nem avatkoztak bele a művekbe – igaz, az általuk játszott szerzők nem is engedtek ekkora teret az improvizációnak. Műsorukban Joseph Martin Kraus két kompozícióját állították Mozart két szimfóniája mellé, s érdekes módon ez nem a jelentéktelen kismester színeiben tüntette fel a halhatatlan salzburgi komponistával azonos évben született, német származása ellenére „a svéd Mozartként” emlegetett, ugyancsak fiatalon elhunyt zeneszerzőt. Kraus zenéjének főleg a moll-hangnemű tételei keltettek feltűnést, a Jupiter-szimfónia előtt megszólaltatott c-moll szimfóniában éppúgy, mint a második félidőben, a g-moll szimfónia előtt játszott Olympia-nyitányban.

A kölniek mintha egy uralkodó előtt muzsikáltak volna. Az érzékeny hangolás külön ceremónia volt: mintha a hangszereket mutatták volna be a hallgatóságnak. A ceremóniamester, Anton Steck pedig szinte bókolva, szertartásosan, egy udvaronc kézmozdulataival köszönte meg együttese élén a tapsot. Ahogyan szólistákhoz illik, ennek a zenekarnak is minden tagja meghajolt. Mindez pusztán szórakoztató külsőség lett volna, ha a nyurga, Velázquez-ábrázatú koncertmester nem hihetetlen energiával vezette volna csapatát. Játékuk nemcsak szépséget, élvezetet, hanem tanulságot is tartogatott számunkra: a két Mozart-szimfóniában minden frázis záróüteme már felütésként szolgált a következő frázishoz, ami által a zene állandóan mozgó–hullámzó folyamatként, cselekményként hatott, s csak a záróakkord tett pontot a végére.

Írhatnánk még a kölniek fuvolásáról, akinek gyöngyöző hangjait hallva az ember azt hinné, üvegből van a hangszere; vagy a mögüle néha-néha előtérbe került klarinét behízelgő, hajlékony hangjáról, ami gondolkodóba ejtett a modern hangszerek tökéletességét illetően. Vagy arról is, hogy a 18. századi hangszerkópiák gyengeségei is felszínre kerültek: a kürtök sokszor lemaradtak a zenekar mögött – mire megszólalt egy-egy hangjuk, a többiek már egy tizedmásodperccel előrébb jártak. Míg a Jupiter-szimfónia hangfogókat előíró lassú tétele puha és különleges hangzásokkal örvendeztetett meg, a már említett klarinét a g-moll szimfónia lassú tételének záróakkordját elcsúfította egy oda nem illő hamis hanggal.

Bár az együttes – Waltraud Meier megbetegedése miatt – módosítani kényszerült műsorát, ezúttal nem bántam, hogy végig az övék volt a főszerep.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kocsis Zoltán csúcsot javít

Kocsis Zoltán ismét megjavította a magasugrás világcsúcsát. Kodály népdalfeldolgozásaiból zenetörténeti jelentőségű, autonóm dalciklust teremtett. A Kállai kettős és a Budavári Te Deum ehhez képest már csak könnyű levezetésnek bizonyult. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a tavaszi fesztivál nyitókoncertjén járt.

Gramofon

Nem hamburger: komolyzene

A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.

Gramofon

Szomorú vasárnap, boldog péntek

Megnyitotta kapuit a 2007-es Budapesti Tavaszi Fesztivál, és a kapuban ott várt minket Branford Marsalis kvartettje. Soha rosszabb antrét! Koncertjén egy figyelmes ajándékra is futotta a magyar közönség számára: a Szomorú vasárnap mélyen átélt, megindító előadására.

Gramofon

Dallamok erőből

Courtney Pine belép egy harmincemeletes ház liftjébe, megnyomja a 33-as gombot, majd kiszáll a harmincnyolcadikon. Valahogy így igyekszik kitágítani azokat a határokat, amelyeket az általa megszólaltatott stílusok, a társak és saját maga pillanatnyi képességei vagy a befogadó közeg jelenthetnek számára. Kevés kell hozzá, hogy mágusnak gondoljuk őt.

Gramofon

Banánhéj-flamenco

Maria Serrano – ahogy méltatni szolták: a flamenco voodoo-királynője – személyében végre egy olyan művésznőt köszönthettünk Budapesten, aki igazán rászolgál a kulturális nagykövet címre. Arra a titulusra, amit – legyünk őszinték – olykor elhamarkodottan biggyesztünk rá egy-egy előadóművészre. Ám minden színpad rejteget banánhéjakat – ezt bizonyította a Millenárison rendezett koncert.

Belátta a kormány, hogy nem működik az eddigi lakáspolitika, a kereslet helyett a kínálatra kerülhet a fókusz

Belátta a kormány, hogy nem működik az eddigi lakáspolitika, a kereslet helyett a kínálatra kerülhet a fókusz

Négy szó, amivel elképesztő károkat lehet okozni: régen minden jobb volt

Négy szó, amivel elképesztő károkat lehet okozni: régen minden jobb volt

Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank

Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen