Tetszett a cikk?

Megnyitotta kapuit a 2007-es Budapesti Tavaszi Fesztivál, és a kapuban ott várt minket Branford Marsalis kvartettje. Soha rosszabb antrét! Koncertjén egy figyelmes ajándékra is futotta a magyar közönség számára: a Szomorú vasárnap mélyen átélt, megindító előadására.

Branford Marsalis Quartet
március 16., Budapest Kongresszusi Központ

Branford Marsalis
Nem kényelmeskedett
© R.M Allnutt
A legidősebb Marsalis-fivér, Branford rendíthetetlenül lépdel előre. Az utóbbi években bizonyos rendszerességgel klasszikus zenei közegben is hallható, technikája szinte perfektté vált, ő maga pedig egyre bölcsebb. Néhány dolog viszont nem változott: a szaxofonos debütáló albuma óta Jeff ’Tain’ Watts a dobosa (majd bolond lesz lecserélni az ezredforduló egyik legremekebb verő- és pedálkezelőjét), 1997 óta bőgőzik nála Eric Revis, s Kenny Kirkland 1998-ban bekövetkezett halála óta Joey Calderazzo bűvöli a zongorabillentyűket.

Marsalis szüntelenül fogalmazza társaival azt a fejezetet, amely a nagy jazztörténet-könyvben a post-bop után jön. A műfajt alapjaiban megrengető újdonságot viszont azért sem ígér, mert a tradíciót mérhetetlenül tiszteli – a jazzét és az egyetemes zenekultúráét általában –, és mert már tudja, hogy az igazság odabent van.

A Marsalis Quartet legkiemelkedőbb értéke a négy belső igazság olyan fokú összecsengése, hogy az már-már természetfeletti minőséget mutat. Ha profánabb példát akarnék hozni: nem csodálkoznék, ha a zenészek feleségei féltékenységet éreznének, amikor meghallják, hogy férjük szavak nélkül is mennyire tökéletesen megérteti magát három zenészcimborájával. Ha elgondolom, hogy régebbi koncertbeszámolókban hányszor szóltam lelkendező elismeréssel a muzsikusok összeszokottságáról, reakciókészségéről, a többiek játékára irányuló figyelméről, attól tartok, sokszor túlozhattam, amíg még nem tapasztaltam a Marsalis Quartetben megvalósuló kollektív mágiát. Mindezt annak ellenére érezte a közönség, hogy a BKK koncerthelyszínnek teljesen alkalmatlan, fizikai méretei, akusztikai jellemzői könyörtelenül eltávolítják a produkciót a befogadótól.

A zenekar egy korábbi lemezről ismert Marsalis-darabbal kezdte az estét (a zenekarvezető gyakran utal rá, hogy alkotásai nem egyszer robbanó petárdák, hanem élő és újraéleszthető tüzek), s a többi közt felcsendült Jeff ’Tain’ Watts The Impalerje is: ekkor még inkább a jól elkülönülő téma-szólók-téma szerkezetet követték. Majd megérkeztek a Braggtown igen komoly falatnak bizonyuló, kollektív, szabad improvizációval teli darabjai. Komoly falat hallgatónak és – vélnénk – előadónak egyaránt, a négyes viszont hátborzongató természetességgel játszotta emberpróbáló opusait. Jeff Watts mintha hipnózis alatt állt volna, egy pontot fixírozott a végtelenben, a feje nem is mozdult, miközben felfoghatatlan polimetriákat ütött. Ha megtetszett neki kollégáinak egy-egy motívuma, fülig szaladt a szája, akár egy gyereknek, s rögtön válaszolt is. Calderazzo hol Monk, hol Tyner, hol – a talán néhány évtized múlva e nevekkel egyenrangúként csengő – Calderazzo módjára beszélt a zongorával, támlás székén hanyagul hátradőlve. Revis játéka megsínylette a legalsó hangregiszter komplett hiányát, de biztos hátországot adó tiszta basszusmenetei így is élvezhetőek voltak. Marsalis pedig eleganciáját mindvégig megőrizve fújta mennyezetrepesztő futamait tenoron és szopránon egyaránt.

A koncert legvarázslatosabb szakasza egyrészt egy figyelmes ajándék volt a magyar közönség számára: a Szomorú vasárnap mélyen átélt, megindító előadása, másrészt annak a Purcell-darabnak (O Solitude) az átirata, amely a Braggtownon is hallható a kvartett interpretációjában. Marsalis tiszta, erőteljes, kontrollált, épp a megfelelő mértékben és gyönyörűen egyenletesen vibrált hangja tökéletesen emelte ki a kompozíció drámaiságát. Seress Rezső és Henry Purcell is meghatódott volna, s érezte volna, hogy ugyanaz az ihlető szellem szállta meg a négy 21. századi muzsikust, mint annak idején őket. Mi pedig mindnyájuknak hálásak voltunk.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Banánhéj-flamenco

Maria Serrano – ahogy méltatni szolták: a flamenco voodoo-királynője – személyében végre egy olyan művésznőt köszönthettünk Budapesten, aki igazán rászolgál a kulturális nagykövet címre. Arra a titulusra, amit – legyünk őszinték – olykor elhamarkodottan biggyesztünk rá egy-egy előadóművészre. Ám minden színpad rejteget banánhéjakat – ezt bizonyította a Millenárison rendezett koncert.

Gramofon

Dallamok erőből

Courtney Pine belép egy harmincemeletes ház liftjébe, megnyomja a 33-as gombot, majd kiszáll a harmincnyolcadikon. Valahogy így igyekszik kitágítani azokat a határokat, amelyeket az általa megszólaltatott stílusok, a társak és saját maga pillanatnyi képességei vagy a befogadó közeg jelenthetnek számára. Kevés kell hozzá, hogy mágusnak gondoljuk őt.

Gramofon

Strauss-panoráma, avagy koncert csukott szemmel

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss hatalmas életművéből adott nagyszabású keresztmetszet-hangversenyt. A kivitelezés gondossága magasrendű zenei élményt adott, a kiválasztott darabok megközelítése, értelmezése azonban zárójeles megjegyzésekre bíztatta a kritikust.

Gramofon

Szerb rezesek tündöklése és bukása

Marjan Krstic esete tipikus: az ember hiú reményeket fűz egy kissé megkopott kultuszú műfaj új előadójához. Tíz évvel ezelőtt Boban Markovic, a Kocani Orkestar vagy a román Fanfare Ciocarlia által képviselt zene a balkáni kultúra húzóágazatát jelentette. Marjan Krstic bandájáról más jut az eszünkbe. Pillanatkép a szerb színesfém exportkilátásairól.

Gramofon

Nem hamburger: komolyzene

A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.

Az uniós polgárok közel fele szerint már nem az Egyesült Államok a legfőbb szövetséges

Az uniós polgárok közel fele szerint már nem az Egyesült Államok a legfőbb szövetséges

Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó

Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó

Lovas Rozi: Forgattam nagyjátékfilmet nulla forint gázsiért is. Úgy fogom fel, ez a mi lázadásunk

Lovas Rozi: Forgattam nagyjátékfilmet nulla forint gázsiért is. Úgy fogom fel, ez a mi lázadásunk

Gulyás Gergely: Jegybankügyben érdemes lesz hallgatni Orbán Viktor pénteki rádióinterjúját – ez történt a kormányinfón

Gulyás Gergely: Jegybankügyben érdemes lesz hallgatni Orbán Viktor pénteki rádióinterjúját – ez történt a kormányinfón