Tetszett a cikk?

Gyanakszom, mert a második Mozart Maratonra azok is eljöttek a Millenáris Teátrumba, akik legfeljebb világsztárnak kikiáltott macskajancsik előadásaira szoktak kivonulni. És úgy sóhajtoztak – „ah, milyen nagyszerű volt…” – mintha a néhai hercegné, Diana ravatalánál állnának, csodálva a halottas toalettet. A kampány hál’ isten nem ad hozzá és nem vesz el: a Mozart Maraton másodszor is nagyszerű volt.

Mozart Maraton
Figaro házassága, Cosí fan tutte, Don Giovanni
március 25., Millenáris Teátrum

Kovalik Balázs, rendező
Színkóddal operált
© Gramofon
Eleve jó ötletnek tetszett (és annak is bizonyult) egy három estés sorozat után egy teljes „opera-műélvezeti napot” beiktatni a három, da Ponte-librettóra írt zeneműből. Egy ilyen magasba vezető íven mindenkinek érdemes végighaladni: rendezőnek, szólistáknak, karmesternek, zenekari muzsikusoknak és legfőképp a nézőknek. Akiket ezúttal nem szolgálnak ki avagy nem úgy szolgálnak ki, ahogy szokás, hanem megdolgoztatják a képzelőerőt, a koncentrációt. Emlékezni kell a villanásnyi utalásokra, hogy mindegyik előadásban képesek legyünk értékelni a poénokat. Persze, ha nem esik le mindig a tantusz, az sem nagy baj: a produkciók üdesége, sodró lendülete így is magával ragadja a publikumot.

A rendező, Kovalik Balázs a műsorfüzetben leszögezi: nem tekinti triptichonnak a három da Ponte-szövegű darabot, de nem is tagadja szellemi és morális összetartozásukat. Magunkra ismerni a másik emberben, mint egy tükörben – ez az alapkoncepció, ami nem is egészen új Kovaliknál. A tükröződés az alapvetése A kékszakállú herceg vára általa elképzelt változatának, amely – fájdalom – hiányzik a pesti dalszínház repertoárjából – csak sajnos emiatt kevesebben sóhajtoznak.

Egy színkóddal fűzi össze és különíti el a három operát a rendező. Ragyogó napsárgában és árnyalataiban pompáznak a Figaró házassága szereplői. Délelőtt kezdődik az előadás, tombol a vidámság, a hormonok vad működése kergeti a játszókat. Érezzük: csalás és ámítás minden korábbi csipkés biedemeier pásztor-játék, amelyet Figaró házassága címen adtak. A zene érzékisége persze megtévesztő; „beolvasós” darab ez. Az volt a librettó alapjául szolgáló Beaumarchais-komédia is: a jus primae noctis, az első éjszaka földesúri joga eltörlésének követelése szimbólum. Nem kevesebbről, az egész régi jogrend megváltoztatásáról van szó. A sárga „kollekció” pazarul kezeli a bolond nap, a csalás-kiábrándulás-remény-megbocsátás kaleidoszkópját. Fodor Gabriella tavalyi és idei Grófné-alakítása külön tanulmányt érdemelne. Perfekt a szólamtudása, így a régi, pajkos Rosinából Grófnévá avanzsált, és még mindig vágyakozó nő – gazdagon árnyalt megformálásra bőven marad energiája. Ez a mű foglalkoztatja a legnagyobb apparátust, és ez a produkció nyújtotta számomra a legteljesebb egységet.

A Così fan tutte párjainak alapszíne a fűzöld és a bahamakék. Don Alfonso és Despina érettebb korát, a több élettapasztalatot sötétebb színek fejezik ki. A Così a nők előadása: Wierdl Eszter (Fiordiligi) és Mester Viktória (Dorabella) hangja csodásan harmonizál, az ember akarva-akaratlanul más, összetartozó szoprán-mezzó szerepekben fantáziálja őket. Farkasréti Mária, aki a szürke hétköznapokon hősnőket alakít, remekelt Despina karakterszerepében. Megyesi Zoltán Ferrandója tavaly óta kissé megfakult, és nem vált színesebbé Fátrai János Guglielmója sem.

A napot a Don Giovanni zárta. Két szólamban volt változás. A tavalyi Masetto, Gábor Géza most a Kormányzót játszotta, Masetto pedig Szegedi Csaba volt. A kecskeméti ifjú Háry János (ott ebben a szerepben láttam) jól illeszkedett az összeszokott csapatba. Bretz Gábor Don Giovannija idén még kiforrottabb: jelenkori, nihilista macsó. Az orgánuma pedig egyre tartalmasabb, bársonyosabb. Donna Annaként Fodor Bea méltán aratott nagy, személyes sikert. Hajnóczy Júlia Zerlinája pontos női megfelelője Bretz Giovannijának, zeneileg magabiztosan fölépített, kiváló alakítás.

Kérdés volt tavaly, sokan firtatták idén is, hogy vajh’ mi lesz a produkció sorsa? Nem hiszem, hogy intézményes keretek között túl gyakran lehetne megismételni ezt a verziót. Talán nem is kell, hiszen ez a maraton ünnep. De tény: az ilyesfajta „festákra” nagy szükségünk van, hogy legyen mihez viszonyítani, hogy tudjunk különbséget tenni a bazári cifraság és az értékek egyszerű nemessége között. A többit majd meglátjuk.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Király volt a királyi zene

A világhírű szólisták és zenekarok között két, a 17-18. század zenéjére szakosodott német együttes – Concerto Köln, Akademie für Alte Musik – gazdagította a tavaszi fesztivál programját. Nagy öröm ez a recenzensnek. Nemcsak, mert nem csalódott bennük, hanem azért is, mert professzionális muzsikálásuk több érdekes gondolatot is felvetett.

Gramofon

Kocsis Zoltán csúcsot javít

Kocsis Zoltán ismét megjavította a magasugrás világcsúcsát. Kodály népdalfeldolgozásaiból zenetörténeti jelentőségű, autonóm dalciklust teremtett. A Kállai kettős és a Budavári Te Deum ehhez képest már csak könnyű levezetésnek bizonyult. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a tavaszi fesztivál nyitókoncertjén járt.

Gramofon

Banánhéj-flamenco

Maria Serrano – ahogy méltatni szolták: a flamenco voodoo-királynője – személyében végre egy olyan művésznőt köszönthettünk Budapesten, aki igazán rászolgál a kulturális nagykövet címre. Arra a titulusra, amit – legyünk őszinték – olykor elhamarkodottan biggyesztünk rá egy-egy előadóművészre. Ám minden színpad rejteget banánhéjakat – ezt bizonyította a Millenárison rendezett koncert.

Gramofon

Szomorú vasárnap, boldog péntek

Megnyitotta kapuit a 2007-es Budapesti Tavaszi Fesztivál, és a kapuban ott várt minket Branford Marsalis kvartettje. Soha rosszabb antrét! Koncertjén egy figyelmes ajándékra is futotta a magyar közönség számára: a Szomorú vasárnap mélyen átélt, megindító előadására.

Gramofon

Nem hamburger: komolyzene

A hamburgi Északnémet Rádió Zenekara - Christoph von Dohnányi vezetésével - Mahler I. szimfóniáját felülmúlhatatlannak tetsző tökéllyel játszotta el. A zenekar nem a leghíresebb együtteseket jellemző rutin-csúcsminőséget képviselte. Miközben hozta az elvárható maximumot, egyedi maradt, Mahler-tolmácsolása pedig olyan etalont állított fel, mely adaptálhatatlan és másolhatatlan.

Parászka Boróka: Megelőlegezett gyászjelentés

Parászka Boróka: Megelőlegezett gyászjelentés

Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank

Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank

BKK-bérletre cserélhetik a parkolást a II. kerületi lakosok

BKK-bérletre cserélhetik a parkolást a II. kerületi lakosok

A franciák több mint fele azt szeretné, hogy bukjon meg a kormány

A franciák több mint fele azt szeretné, hogy bukjon meg a kormány