Tetszett a cikk?

Modern, artisztikusan rendkívül igényes és nagyot szól a Modern Art Orchestra. Így volt ez június 27-én, a Columbus hajón is, amikor ifjú szaxofonosuk, Mester Dániel szerzeményei alkották a műsor nagyobbik felét. Ő pedig kitett magáért.

Modern Art Orchestra
június 27., Columbus hajó

Rendkívül izgalmasan alakultak a légköri jelenségek ezen a szerda estén a Duna fölött. A lemenő nap által megfestett ég kékes rózsaszínje, majd mély türkize és a felhők fodrainak szürke-arany csillanásai mintha a koncert kulisszájaként vonultak volna át fölöttünk. Színes és izgalmas kompozíciók csendültek fel a hajón is, ahol szerencsére az erős alaphangon fecsegő, tányércsörgető turisták zaját könnyedén elnyomta a rezek, fák és dobok hangja. A zenekar nem először tűzte műsorára valamelyik tagjának műveit: korábban, az Aranytíz művelődési házban vagy a Művészetek Palotájában is hallhattuk a szerzői vénával is rendelkező Hárs Viktor, Bacsó Kristóf vagy Oláh Szabolcs számait, nem beszélve a zenekarvezető, Fekete-Kovács Kornél Karácsonyi naplójáról, amely nem csak decemberben érvényes és élvezetes. Kivételes szinergiák működnek a MAO-ban: az „egy mindenkiért, mindenki egyért” elv igazán mély tartalommal telik meg a zenekar berkeiben. Közege inspirálóan hat a muzsikusokra, akiknek lehetőségük adódik, hogy kiteljesítsék kreativitásukat.

Mester Dániel nagy büszkesége a csapatnak és a fiatal jazzgenerációnak. 2006-ban a Magyar Jazz Szövetség által megrendezett jazz-zeneszerző és –hangszerelő versenyen a zeneszerzés kategóriában a Sétálgatás és fütyörészés című darabja harmadik helyezett lett, ráadásul a University of South Florida által kiírt 2007-es, Michael Brecker emlékének ajánlott nemzetközi jazz-hangszerelő versenyen Brecker Naked Soul-jából készített nagyzenekari változatáért különdíjban részesült a harmincon aluliak között. Mindkét munkája gyümölcsét „megízlelhettük” a hajón. Fiatalosan bátor, izgalmas, mégis igen tudatos Dániel szerzői és hangszerelői gondolkodása. Mai hangzásvilág megteremtésére törekszik: gyakori a keményen kopogó drum’n’bass-alap, de a lírához is kiváló érzéke van (Naked Soul). Szereti a szövevényes megoldásokat, a sokrétű „történetmesélést”, de nem esik abba a csapdába, hogy öncélúan indázzanak szerzeményei, amelyek amúgy tele vannak derűvel, meglepetésekkel, finomságokkal. Dániel szólistaként is figyelemre méltó. Saját stílusa ugyan még kiforróban van, de soundja, gördülékeny dallamformálása, invenciógazdagsága a legkiválóbbak közé emeli – nem csak saját generációjában. Nem kis ajándék volt (szerzőnek, hallgatónak egyaránt), hogy a többi szólólehetőséggel Fekete-Kovács Kornél, Oláh Szabolcs, Bacsó Kristóf, Barbinek Gábor és Mohay András élt ezen az estén. Utóbbi megmozdulásai egyszerűen lenyűgözőek.

Még egy adalék annak illusztrálására, hogyan lehet egy nagyzenekar szerkesztett megszólalását játékossággal, spontaneitással vegyíteni. Miközben az est második részében a zenekar éppen Hárs Viktor Cheat című számát játszotta, Fekete-Kovács Kornél egy hirtelen ötlettől vezérelve hátralépett a fa- majd a rézfúvós karhoz, és fülükbe súgva egy-egy mini arranzshoz adott számukra utasítást. Ezt a megfelelő pontokon beintette, ezáltal még inkább színesítvén a hangzást. Ilyen a vérbeli jazz!

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Áldott, szép hisztériák Miskolcon

A művészet fenséges magaslatából sem lehet nem észrevenni, hogy egy feldúlt lelkiállapotú országban élünk, ahol elképesztő dolgok történhetnek meg velünk. Debussy Pelléas és Mélisande-ja, Poulenc Emberi hangja, Bartók Kékszakállúja a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon – talán szándékkal, de akaratlanul is – erre az összefüggésre hívta föl a figyelmet.

Gramofon

Hol a Walhalla mostanában?

Föladta a leckét Fischer Ádám; közönségnek, recenzensnek, zenekarnak, énekeseknek egyaránt. Igaz, magát sem kímélte a Budapesti Wagner-napok négy estéjén. Az energiabefektetés fantasztikus eredményt hozott: A Rajna kincse és A walkür óráira a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem az istenek otthonává magasztosult. Lépjünk be a csarnokba!

Gramofon

Marcus Miller, avagy kritikai érzék a ruhatárban

Vannak előadók, akikkel bármikor biztosra mehet a koncertszervező; legyen bár nyaralási szezon, hóvihar, vagy focivébé. Ilyen művész Marcus Miller is. S vannak országok, ahol a közönség feltétel nélkül képes rajongani olyanokért, akik egyszer a szívébe lopták magukat. Honunkban jellemző ez a viszonyulás. De vajon jó ez?

Gramofon

Egy búvár az orgonamuzsika tengeréből

Amióta megépült a Művészetek Palotájának orgonája, Budapesten reneszánszát éli az orgonakoncert műfaja. A fellépő művészek búvárként hozzák fel a kincseket az orgonamuzsika feneketlen tengeréből, s igyekeznek minél színesebben összeállítani a repertoárt. Ezt tette a mindössze huszonnyolc éves Karosi Bálint is, a "Regisztrálj" című sorozat idei utolsó koncertjén.

Gramofon

Amivel tartozunk Ligetinek

Alig néhány héttel Ligeti György tavalyi halála előtt jelentette be Rácz Zoltán, az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője nemes és nagyszabású tervét: a minden évben koncertet rendeznek Ligeti György műveiből a komponista születésnapján. Egészen addig, amíg minden hangot el nem játszottak tőle. Rendezendő a magyar zenei életnek a 20. század egyik legnagyobb zeneszerzőjével szemben felhalmozott tartozását.

Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz

Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz

Dobszay János: Többségi komplexus

Dobszay János: Többségi komplexus

Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó

Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak