Tetszett a cikk?

Alig néhány héttel Ligeti György tavalyi halála előtt jelentette be Rácz Zoltán, az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője nemes és nagyszabású tervét: a minden évben koncertet rendeznek Ligeti György műveiből a komponista születésnapján. Egészen addig, amíg minden hangot el nem játszottak tőle. Rendezendő a magyar zenei életnek a 20. század egyik legnagyobb zeneszerzőjével szemben felhalmozott tartozását.

Hangverseny Ligeti György műveiből
május 28., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ligeti György
Tiszteletadás hangokkal
© Gramofon
Nehéz írni egy olyan koncertről, amelyen az ember nincs jelen. Máshol van. Ott, ahová a zene viszi. A zeneszerző hangokkal hipnotizálja a hallgatót, aki – ha történetesen ő a kritikus – csak másnap, a fehér képernyőre meredve szembesül azzal, hogy elvarázsolták. Például a Keller kvartett az 1954-ben, még Magyarországon komponált I. vonósnégyessel, amelyről „csak annyit” tudunk elmondani, hogy rendkívül összeszedetten, rendezetten és kidolgozottan szólalt meg; a kvartett tagjai egyenrangú felekként muzsikáltak, a nagyrészt szakmabeli közönség által megtöltött teremben pedig csodálatosan szólt a kis együttes.

Az egész koncert azonban – hol a művek, hol az előadók miatt – nem hatott varázslatként. Afféle érdekességként szólaltak meg Ligeti korai kompozíciói: a huszonéves zeneszerző két kamarazenekari darabja, a Ballada és tánc, illetve a Csellószonáta – utóbbi Déri György érzelmileg hiteles, ám intonáció terén kevésbé igényes előadásában. A Két kánon, valamint a Magány című kórusműveket – megkockáztatom – akár Bartók is írhatta volna. Érdekes volt megtapasztalni, hogyan lesz a jó zeneszerzőből eredeti zeneszerző. Ezt a pillanatot ennek a koncertnek a kontextusában a tizenegy tételből álló Musica ricercata válogatása jelentette. Csalog Gábor a tőle megszokott szellemi koncentrációval, elmélyültséggel és magas technikai színvonalon szólaltatta meg a darabokat, bár zongorahangjából, hangképzéséből néhol hiányzott a tömörség, ráadásul rendkívül zajosan kezelte a pedált.

A koncert második fele az Artikulation című elektronikus kompozícióval kezdődött, üres színpaddal. Furcsa érzés volt utána: tapsoljunk-e vagy ne, és ha igen, akkor kinek? Ezután a kórusra írt Lux aeterna következett. Tartottam tőle, hogy nagy falatnak bizonyul ez a tizenhat szólamú, kemény disszonanciákkal és nehéz belépésekkel teli mű a Bubnó Tamás és Mezei János vezette Budapesti Énekes Iskolának (Schola Cantorum Budapestiensis). Tisztességesen megtanulták és előadták a darabot Rácz Zoltán vezényletével, úgyhogy inkább azt sajnáltam, hogy az ihletnek, a költőiségnek már nem jutott hely interpretációjukban. Pedig nem kellett volna hozzá sok, hogy az atmoszférák Ligeti által elképzelt örök zenéjének halljuk a művet. A semmibe vesző kórusdarab után a semmiből induló Csellóversenyt attacca, azaz egymáshoz kapcsolva adta elő az UMZE. Perényi Miklóstól hallottam már érzékletesebben is ezt a különös kezdetet, de később játéka, nemes csellóhangja elismerésre méltó volt. Ahogyan a koncertet záró Melodien esetében, a szólistákból álló zenekar hangzása itt sem „állt össze”, nem volt olyan egységes, amilyennek egy ideális előadásban elképzeltük.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Műfajteremtő vokalista Pesten

Gyakran csak úgy emlegetik őt: „a Hang”. A csodálat nemcsak a zseniális énekesnek, a műfajteremtő vokalistának szól, hanem a páratlan személyiségű muzsikusnak, komikusnak és karmesternek, a zenei polihisztornak is. Bobby McFerrin ismét Budapesten énekelt: hét év alatt immár negyedszer járt Magyarországon. Előadása most is ünnep volt: a rögtönzés és a muzsika közösségi élményének ünnepe.

Gramofon

Cimbalom szól a süllyedő hajón

A Lukács Miklós Quintet olyan zenekar, amely a modernséget nem bájtokban méri. Mind az öt zenész akusztikus hangszereken játszik – sokak szemében ez ma már valami konzervatív hóbort. Mégis, ez a zenekar, ez a hangzás tíz évvel ezelőtt még nem létezhetett volna. Emlékezetes koncert, és egy új műfaj születése – a Jazzhajó kedvezőtlen környezetében.

Kult

Operatörténeti pillanat Budapesten

Vajda János Karnyóné című új operájának bemutatóját a premierre készülő művészek egyike operatörténeti pillanatnak titulálta. Az elfogultság nyilvánvaló, de a két azonos értékű, különböző szereposztással látott előadás meggyőzött, hogy az állítás több szempontból is igaz. Ezúttal valóban operatörténeti eseményről adhat számot a recenzens.

Gramofon

Behunyt szemmel egész jó

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Gramofon

Vissza a jövő zenéjébe

Három, csaknem azonos időben keletkezett művet játszott a Budapesti Fesztiválzenekar a Művészetek Palotájában. A Fischer Iván dirigálta program híven tudósított a 20. század első évtizedének stiláris sokféleségéről, és arról a ma már elképzelhetetlennek tűnő időszakról, amikor a zeneszerző zsenik egymás sarkára taposva jelentkeztek korszakos mesterművekkel. A művek most egymástól vették el a levegőt: Richard Strausst feledtette Bartók, majd Bartókot Stravinsky.

A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza

A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza

Konferenciát szerveznek a kegyelmi botrány feldolgozására a reformátusok

Konferenciát szerveznek a kegyelmi botrány feldolgozására a reformátusok

Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem

Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem

Mbappé és Szalah is tizenegyest rontott, de így is megverte a Liverpool a Real Madridot

Mbappé és Szalah is tizenegyest rontott, de így is megverte a Liverpool a Real Madridot