Tetszett a cikk?

A közönség feltehetően éretlenebb része is – amelyiket meglepte a Nosferatunak, ennek a korai némafilmnek a koturnusos, túljátszott stílusa – egy idő után hatása alá került, és már alig-alig vihogott. Az orgonánál ülő Wolfgang Mitterer pedig megmutatta, miért kapkodnak érte az európai fesztiválok, színházi és filmrendezők. Nélküle a fiatalok ennyit se tudtak volna befogadni ebből a filmből, a hatásvadászat klasszikusából.

Nosferatu – filmkoncert
Km.: Wolfgang Mitterer (orgona és elektronika)
október 15., Zeneakadémia

Jelenet Murnau filmjéből
A hatásvadászat klasszikusa
© Gramofon
Film lesz vagy koncert? – kérdezte a sorban előttem valaki a Paris qui dort című némafilm élőzenével kísért vetítése előtt, a Budapesti Őszi Fesztivál korábbi filmkoncertjének helyszínén, a Millenárison. Mind a kettő – hangzott az esztétikai alapon is megálló, pontos válasz. A francia Yan Maresznek mindenesetre könnyebb dolga volt, amikor Renè Clair megkapó párizsi álomlátomásához írt zenét, mint Wolfgang Mitterernek a német horrorfilm-klasszikussal, mert a Nosferatu ma nézve sokkal porosabb. Igaz, Maresz a kísérőzenéből elhagyta a kísérőt – önálló kortárs kamarakoncertet hallottunk, ami inkább ellenpontozta és inspirációnak használta a sugarak hatására álomba merülő párizsiakról szóló 1925-ös mesét.

Friedrich Wilhelm Murnau (1888-1931) nyilván tudta, hogy miért akarta megfilmesítési engedély hiányában is leforgatni Bram Stoker Drakuláját, ezt a XIX. század végi könyvsikert. 1921-ben ezzel teremtette meg a horrorfilm, azon belül a vámpírfilm műfaját. Számtalan technikai újítást, filmtörténeti szempontból alapvető megoldást vezetett be, a relatíve kicsinyke produkciós költségvetés ellenére vagy talán épp azért. Nyilván az sem véletlen, hogy filmjének A borzalom szimfóniája (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) címet adta (a neveket és a helyszínt megváltoztatták). Hans Erdmann eredeti filmzenéjét a külön táncelőadással és nagy jelmezbállal kísért premieren teljes zenekar játszotta. A teoretikusként is jegyzett Erdmann zenéjét, mint ahogy a filmet is, azóta „restaurálták”. A Zeneakadémián is a „legújabb” vagyis leghitelesebb változatot láttuk, de nem volt felhőtlen az örömünk, mert a digitális technika egy keveset rakoncátlankodott. Az eredeti film 1967 méter hosszú volt – ez több mint kilencven percnek felel meg. A gondosan dolgozó Murnaunál minden apró részletnek, így a feliratoknak és a film (anyagának kézzel és festékkel történő) kiszínezésének is jelentősége van. A korabeli kísérőzene és ez a fajta színezés ugyanazokat a hangulati és történetbeli pontokat emelte ki.

A német és osztrák díjakkal, európai fesztiválmeghívásokkal elhalmozott osztrák zeneszerző, Wolfgang Mitterer másként közelített a feladathoz, mint Erdmann vagy akár Maresz a saját filmjéhez. Míg a Paris quis dort kíséretét játszó muzsikusok a Millenárison a karmestert figyelték, Mitterer orgonáját szembefordították a vászonnal, hogy lássa a filmet, és ez sok mindent elárul. Már a nyitó főcímnél rákönyökölt az orgona egyik regiszterére, tövig nyomva a pedált, és később sem nagyon adta alább: hangszereivel, az orgonán kívül hi-tec elektronikával élénken, intenzíven – ahogy a műsorlap találóan fogalmazott – „kommentálta” a filmet. Mitterer az orgona üreges, például a barlangbeli akusztikára emlékeztető hangjaira építette kíséretét, és ez meg is felelt a Nosferatu képi világának; a borzalom szimfóniáját, a félelmetesen magas és hosszú árnyakat főleg kitartott, rezegtetett bővített akkordokkal szólaltatta meg. Egyes jelenetekben precízen kidolgozott zenei megoldásokat hallhattunk, de senki se higgye, hogy a szerző egyszerűen kottából lejátszotta öt évvel ezelőtt született művét. Improvizált is, a régi némafilmek zongorakísérőihez hasonlóan. Persze a beprogramozott operatöredékek, drum ’n’ bass alapok, zajbetétek lejátszása komoly felkészülést igényel, hiszen a filmben oly jelentőségteli például a nappalok és éjszakák váltakozása, a természeti erők és tájak ábrázolása, hogy ezeket a struktúrákat pontosan visszaadva kell „kísérni”. Mitterer tudta, hogy milyen elvonatkoztatási szinten marad: nem zörejbrigádként, hanem közvetítőként határozta meg mozgásterét. Különösen szépen vezette át például a sok köztes felirat alatti időket. Úgy vitte a szót, mint a jó sportkommentátor, hosszabban csak a szünetben beszélt.

Sok kiváncsi fiatal ült be a filmre, akik nyilván csak nagyjából sejtették, hogy milyen idegtépő művet fognak látni. Hogy mégsem hagyták idő előtt ott ezt a választékos, művészivé jegecesedett horrort, az nem kis részben a szerényen és odafigyeléssel közvetítő, modern zenéjével a filmet kicsit le is poroló Mitterernek köszönhető.

Zipernovszky Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Beethoven és a begipszelt kezű karmester

Vannak olyan hangversenyek, amelyekről már messziről – értsd: a műsorból – látszik a tetszeni vágyás szándéka. Ezek a közönségbarát koncertek, amelyek nem kívánják leküzdendő szellemi akadályokkal traktálni hallgatóságukat, inkább kellemes esti szórakozást nyújtanak. A dolog azonban cseppet sem ilyen egyszerű.

Gramofon

Becsületes, vállalható Végzet

Verdi különösen bonyolult cselekményű művével, A végzet hatalmával folytatódott a Művészetek Palotájában a félig szcenírozott operaelőadások sora. Minthogy – az Erkel Színház bezárásával – egy nagy befogadóképességű játszóhellyel kevesebb várja idén a budapesti operabarátokat, ezek a produkciók a jövőben nyilván kétszeresen is fölértékelődnek.

Gramofon

Kelet gyöngyei: magyarok Sanghajban

A sanghaji Buda a „pesti" oldalon van, vagyis a Dunánál többször szélesebb Huangpu keleti oldalán. Tíz évvel ezelőtt a lápos térségen még káposztáskertek sorakoztak, ma a Pudong városrészben Sanghaj legfényűzőbb épületei magasodnak, köztük az Oriental Arts Center, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar – a kínai magyar évad keretében – adott koncertet.

Gramofon

Budapesti tiszteletadás Zappának

Három és fél órányi zenével és vagy száz zenésszel ünnepelte Frank Zappa (1940-1993) zsenijét a Budapesti Őszi Fesztivál. A demonstráció a zeneszerzőként kevésbé, fenegyerekként annál inkább ismert rockgitárosról elérte célját, csak éppen a közönség egy részét lemorzsolta a közbeiktatott több mint négy órányi szünet.

Gramofon

Eufória félház előtt

A vásárlóerő és a túlkínálat sajátos dialektikájáról árulkodott a Kölni Rádió Szimfonikus Zenekarának – félház előtt lezajlott – koncertje. Pedig az együttes és a karmester, Szemjon Bicskov is a nemzetközi szcéna elitjéhez tartozik, ráadásul a Richard Strauss műveiből álló látványos (és hangzatos) program első blikkre közönségcsalogatónak tűnt.

„Nem nézhetjük tétlenül, hogy megrohad a börtönben” – Kanye West Donald Trumphoz fordult Sean „Diddy” Combs miatt

„Nem nézhetjük tétlenül, hogy megrohad a börtönben” – Kanye West Donald Trumphoz fordult Sean „Diddy” Combs miatt

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

Donald Trump jövő heten találkozna Volodimir Zelenszkijjel, és beszélne Vlagyimir Putyinnal is

Lecsapna a kínai mesterséges intelligenciára Amerika, a TikTok sorsára juttatná a DeepSeek R1-et

Lecsapna a kínai mesterséges intelligenciára Amerika, a TikTok sorsára juttatná a DeepSeek R1-et

Ki volt kapcsolva az egyik fontos biztonsági funkciója az utasszállítóval ütköző katonai helikopternek

Ki volt kapcsolva az egyik fontos biztonsági funkciója az utasszállítóval ütköző katonai helikopternek