Tetszett a cikk?

Sokan érkeztek az A38 hajóra, akik pontosan tudták, mire számíthatnak a Soil & „Pimp” Sessionstől. Nem csendes, kíváncsi pislogás fogadta tehát a hat extravagáns külsejű japán fiatalembert, hanem a bizalom hangos kinyilvánítása. A bulihangulat pedig önmagát gerjesztette az este folyamán.

A banda. Japán exportcikk
© Budapesti Fesztiválközpont Kht.
Shacho hangulatmester, Tabu Zombie trombitás, Motoharu szaxofonos, Josei billentyűs, Akita Goldman bőgős és Midorin dobos csapata után nem véletlenül kapkodtak annak idején a nagy lemeztársaságok szerződési ajánlatokkal. A Soil & „Pimp” Sessions a mai kor elvárásainak minden szempontból megfelel. Groove-os, hangos, energikus, táncolható, mindenféle stíluselemet magába olvasztó zenét játszanak, jelmezük jól kigondolt (ki-ki rappernek, gengszternek, popsztárnak öltözik), és művészneveik is eloldják őket a hétköznapi létezés benyomásaitól. Csapatként is olyan nevet választottak, ami nemhogy a néhány évtizeddel ezelőtti Japánban, de talán még az akkori Európában is némi visszatetszést keltett volna. A soil angolul talajt, termőföldet, átvitt értelemben mocskot, a pimp pedig kerítőt jelent. Mindez ma már aligha probléma – sőt.

A zenekar antréja lehengerlő volt. Sportközvetítéseknél szokták mondani, hogy a versenyző a hatos pályán igencsak bekezdett, félő, hogy nem bírja a tempót a táv végéig. Ekkor úgy éreztem, kellene venni tőlük egy CD-t, mondjuk a legújabbat, a Pimpointot, mert ezt az őrült, ritkán tapasztalható dinamikát jó lenne máskor is érezni. A koncert haladt tovább, s azt még minden további nélkül elfogadtam, hogy japán muzsikusok karibi ritmusokat ütnek, hiszen megállíthatatlan a világfalusodás: a nu-jazz avagy future jazz egyik kedvelt ízét adják az afro-latin, afro-amerikai vagy indiai stíluselemek. Azt sem feltétlenül bántam, hogy néha a punkzene vadsága burjánzott a színpadon.

Azt viszont egyre inkább nehezményeztem, hogy a hangszerszólónak nevezett jelenségek csupán a muzsikusok bátorságáról, de nem hangszerkezelésbeli jártasságukról, stiláris ismereteikről vagy invenciógazdagságukról tanúskodtak. Josei többnyire szekvenciákból építkezik, Motoharu kizárólag azokból. Midorin általában derekasan kísér, de a szólói csak sémahalmozások. Shacho jelenléte értelmezhetetlen: a konferáláson, az időközönként egy megafonba való harsogáson és a színpadon való jövés-menésen túl nem tapasztaltunk tőle többet. Akita Goldman bőgő-soundjának és erőteljes negyedes kíséretének sokat köszönhet a csapat, ahogy Tabu Zombie is kitűnik képzettnek ható, sok esetben izgalmas trombitajátékával. Egyedül az ő esetében látszik jogosnak a jazz kifejezés bárminemű említése.

Az ötlettelenül gomolygó, egyszerű témájú és lapos szerkezetű számok között meglepő, felüdülést hozó színfolt volt Bobby Watson Wheel Within A Wheel című kompozíciójának felbukkanása, amely azért Art Blakey, illetve a Marsalis- és a Eubanks-testvérek előadásában sokkal élvezetesebb. A Soil & „Pimp” Sessions feldolgozása lötyögött, s a leggyengébb pontokat megint a szólók jelentették. A koncert hosszúra nyúlt, s a zenészek nem fáradtak – annak ellenére, hogy bekezdtek a hatos pályán. Energiakészletük kifogyhatatlannak bizonyult. Ám ekkor már határozottan úgy éreztem, hogy nem vennék tőlük CD-t, sem újat, sem régit.

Soil & „Pimp” Sessions, október 19., A38 hajó

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult

A BŐFség zavara

Indul a Budapesti Őszi Fesztivál, de közben másutt sem áll le a programdömping. Csúcsidejéhez közelít a kultszezon! A hvg.hu hétről-hétre megbízható kalauz a kulturális programok dzsungelében!

Kult

Klikk vogymuk?

A világháló rövid idő alatt történelmet írt, nem csoda tehát, ha a története és az alkalmazásai máris kiállítást kaptak, méghozzá nem is akármilyet, hanem - megfelelve az internet lényegének - interaktívat, ismeretközvetítőt és kreatívat.

Gramofon

Budapesti tiszteletadás Zappának

Három és fél órányi zenével és vagy száz zenésszel ünnepelte Frank Zappa (1940-1993) zsenijét a Budapesti Őszi Fesztivál. A demonstráció a zeneszerzőként kevésbé, fenegyerekként annál inkább ismert rockgitárosról elérte célját, csak éppen a közönség egy részét lemorzsolta a közbeiktatott több mint négy órányi szünet.

Kult

Hárommillió egy kattintásért

Mennyit ér egy magyar fotó, és mitől értékes? Miért gyűjtenek, vásárolnak, adnak ki több százezret, ha nem milliókat az emberek fotókra? Mekkora üzlet a fotóbefektetés? Az Ecoline Einspach Gábort, a Kieselbach Galéria fotóárveréseinek társszervezőjét kérdezte a magyar fotóüzletről.

Gramofon

Beethoven és a begipszelt kezű karmester

Vannak olyan hangversenyek, amelyekről már messziről – értsd: a műsorból – látszik a tetszeni vágyás szándéka. Ezek a közönségbarát koncertek, amelyek nem kívánják leküzdendő szellemi akadályokkal traktálni hallgatóságukat, inkább kellemes esti szórakozást nyújtanak. A dolog azonban cseppet sem ilyen egyszerű.

A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség

A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek

Mad Max-autót fogtak a rendőrök Bánkon, amiben két részeg utazott

Mad Max-autót fogtak a rendőrök Bánkon, amiben két részeg utazott