Tetszett a cikk?

Mielőtt művészetét ízekre szedném, le kell szögeznem: nem kis fegyvertény, hogy becslésem szerint mintegy kétszáz ember gyűlt össze a Pesti Vármegyeház díszudvarán Hegedűs Endre csütörtök esti hangversenyére. Jegyvásárlók-e vagy ismerősök, teljesen mindegy – annyi biztos, hogy lelkes hívek, akik minden bizonnyal régóta követik pályáját.

Hegedűs Endre zongoraestje
július 10., Pesti Vármegyeház díszudvara

Hegedűs Endre
Vannak elszánt hívei
© Gramofon
A másik fegyvertény, ami jelzi kapcsolatát közönségével: egyetlen mobiltelefon sem szólalt meg a kétórás koncert alatt. Pedig tekintélyes műsort játszott: két Beethoven-szonátát, Bach Chaconne-ját Busoni átiratában, Chopin Barcarolláját és h-moll szonátáját. Hegedűs Endre jó érzékkel kommunikál a hallgatósággal. Minden műsorszám előtt néhány mondatos felvezetést tart, amolyan kedvcsinálót, amiből még a sok közhely ellenére is sugárzik a művek iránti szeretete. Innen tudtuk meg, hogy őt a Pathétique-szonáta lassú tétele ég felé tartó férfikórusra emlékezteti; hogy egy anekdota szerint honnan kapta nevét a Holdfény-szonáta; hogy milyen csodálatos harmóniamenet szól egy bizonyos trilla fölött a Barcarollában; hogy milyen klasszikus formálású Chopin h-moll szonátája és így tovább. Amikor azonban zongorázásra került sor, a képzeletbeli férfikar éneke nem tört az ég felé, csak sejteni lehetett, Hegedűs melyik trillát és melyik harmóniamenetet harangozta be az előszóban, a Chopin-szonáta állítólagos klasszikus formáltsága pedig az elveszettség érzésével párosult a hallgatóban.

Voltak még hiányosságok az egyébként kellemes hangulatú esten. A Holdfény-szonáta (eredeti nevén: cisz-moll szonáta, op. 27/2) nevezetes első tétele nélkülözte a zeneszerző által a kottában is kért érzékenységet (delicatissimamente), a c-moll „Pathétique” szonáta (op. 13) egy-egy nehezebb passzázsánál pedig érezni lehetett, hogy a hibátlanság érdekében Hegedűs nagyon koncentrál. Furcsa volt, hogy a Pathétique tragikus hangvételű, nyughatatlan fináléja után a közönség felé már mosollyal az arcán pattant fel a művész a hangszertől. Tetszett viszont ennek a műnek az első tétele: megvolt benne a beethoveni erő és akarat, a fojtott feszültség, a robbanékonyság.

Nagy dobása volt Hegedűsnek a híres Bach-chaconne Busoni-féle átirata a d-moll hegedűpartitából. Nem divat játszani, nem is sokan veszik a bátorságot hozzá, én is most hallottam először élőben. Érdekes módon, a Bach-remekhez hozzátett sok-sok ciráda és „pedálszósz” ellenére, ennél a darabnál néhány ütemig sem éreztem, hogy a művész küzdene az anyaggal. Hegedűs Endre kiváló képességekkel megáldott pianista, egyúttal jellegzetes jelensége a rendszerváltás utáni koncertéletnek. Többnyire maga rendezi hangversenyeit, próbál felszínen maradni. Mint ő maga is mondta, ennek előnye, hogy akkor játszik, amikor akar, és azt, amit akar. Talán már van annyira népszerű egy bizonyos közönségréteg körében, hogy rendkívül változatos repertoárjából több kuriózumot is elővehetne. De mindenekelőtt: a művész – ha művész – ne szavakkal, hanem művészetével kommunikáljon. Azzal taglózzon le, azzal lelkesedjen, azzal lelkesítsen. Játékával mutassa meg és mutassa fel, mi a számára csodálatos, azzal bizonyítsa be, miért éppen azt a művet vinné magával a lakatlan szigetre.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

MÁV Szimfonikusok: bőven elégséges szolgáltatás

Tapasztaljuk, hogy a vasúttársaság zenekara néha nem nyújt ideális szolgáltatást, ám ha a közlekedési körülmények valamivel jobbak, akkor képes nagyobb sebességre kapcsolni. Ez történt legutóbb, amikor a MÁV Szimfonikusok Kocsis Zoltán vezényletével, a Művészetek Palotájában léptek fel.

Gramofon

Lusta és gőgös színházi szakma?

A Bartók+szlávok Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon napjaink egyik legjelentősebb rendezője, Peter Konwitschny – Élő vagy halott színház címmel – filmrészletekkel illusztrált, remek előadást tartott. Az eseményt a szakma teljes közönyével tüntette ki – Ugocsa non coronat! Nem koronáz és nem tanul, ám ugyanolyan gőgös, mint a Bourbonok.

Gramofon

Erősségük teljes tudatában

A zenei koreográfia nagymestere csak két évet hagyott ki, így magyarországi jelenléte továbbra is rendszeresnek mondható. Ez jó hír azoknak, akik rajonganak Methenyért. Vagy csak kedvelik. Megint volt belőlünk vagy kétezer a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. S hogy mit is láttunk...?

Gramofon

Sok revü, kevés zene a szegedi Turandotban

Puccini Turandotját tűzte műsorára idén a Szegedi Szabadtéri Játékok. A 150 éve született – a romantikus életrajzok szerint életvidám – zeneszerző, ha feltámadt volna, alighanem jót mulat a Csárdáskirálynőre emlékeztető produkción. Ünnepi gesztusnak azonban semmiképp sem tekinthette volna az előadást. Külsőségekben nem volt hiány, csudás ötletek szikráztak föl, de a katarzis elmaradt.

Gramofon

A talált opera: különös soproni premier

Vashegyi György talált egy operát. Nem is akármilyet, hanem egy Orfeo ed Euridice címűt, amely Ranieri de’ Calzabigi librettójára készült. És amelyben éppúgy kizárólag úgynevezett recitativo accompagnatók vannak, mint Gluck reformoperájában, ami szintén Calzabigi szövegére született. Ki lehet a titokzatos szerző? Milyen a mű, kinek a stílusa ismerhető fel benne? Lehet, hogy az 1700-as évek operatörténetét rövidesen át kell írni? Minden kérdésre még nem adhatott választ a Soproni Régi Zenei Napokon tartott újkori világbemutató.

Kiürítettek az M7-esen egy benzinkutat, mert kamion döntötte ki a gázkutat

Kiürítettek az M7-esen egy benzinkutat, mert kamion döntötte ki a gázkutat

Magánosított kutatóhálózatok: a magyar tudományos élet utolsó fejezete

Magánosított kutatóhálózatok: a magyar tudományos élet utolsó fejezete

44 évesen meghalt a My Chemical Romance volt dobosa

44 évesen meghalt a My Chemical Romance volt dobosa

Marco Rossit összefüggésbe hozták a lengyel fociválogatottal, de a szövetség cáfol

Marco Rossit összefüggésbe hozták a lengyel fociválogatottal, de a szövetség cáfol