Tetszett a cikk?

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Kozma Orsi Quartet lemezbemutató
május 16., Millenáris Teátrum


Az elmúlt években leggyakrabban saját elektronikus popzenei produkciójában lehetett hallani, amihez képest nagy – de univerzális adottságait ismerve egyáltalán nem váratlan – stílusváltást jelentett a kvartettjével nemrég felvett Hide and Seek című akusztikus jazz-album. Ennek bemutatóját tartották május 16-án, a Millenáris Teátrumban.

A koncert az elhúzódó hangbeállás miatt több mint félórás késéssel kezdődött, de ha ez volt az ára annak, hogy olyan legyen a hang, mint amilyen végül is lett, akkor simán megérte. A vonósnégyessel és három vendéggel kiegészült zenekar végig olyan tökéletesen szólt, ahogy azt magyar produkció esetében ritkán lehet hallani. A hangszeresek is szinte kötelező jelleggel nyújtottak kifogástalan teljesítményt, hiszen a dobos Mohay András, a bőgős-basszusgitáros Hárs Viktor és a zongorista Cseke Gábor mind nemzetközi kaliberű, összeszokott zenészek. A lemez – és ebből következően a koncertprogram – egyik fő erénye, hogy nagyrészt eredeti szerzemények alkotják, hiszen ha egyszerűen csak annak demonstrálása lett volna a cél, hogy Orsi szólistaként is hibátlanul énekel akusztikus jazzt, akkor nyilván könnyebb út lett volna standardekből összeállítani az anyagot. Ezzel együtt a hangszerelések lehettek volna egy kicsit bátrabbak és kevésbé jólfésültek, valahogy úgy, mint azt a zárószám, a Night in Tunisia erős kontrasztokra épülő feldolgozása demonstrálta.

Talán volt, akit meglepett, hogy Orsi a gitáros Oláh Szabolcs mellett két énekesnőt hívott vendégnek, kis adalékot szolgáltatva ezzel a bevezetőben leírt gondolataimhoz. Az énekesnők legtöbbje ugyanis bárkit hamarabb hívna vendégnek a lemezbemutatójára, mint pont egy másik énekesnőt, nemhogy mindjárt kettőt is. Pedig Szalóki Ági és Harcsa Veronika jelenleg a magyar zenei élet (feltéve persze, hogy létezik még egyáltalán ilyen) legmagasabbra értékelt énekesei közé tartoznak. Az Orsival előadott duettjeik talán még jobban sikerültek, mint a lemezen hallható verziók, Orsi fényesebb hangja tökéletesen működött együtt Ági és (még inkább) Vera sötétebb hangszínével.

Ha hagyott valami hiányérzetet az este, akkor az egy lélektani nüansz volt: nekem úgy tűnt, mintha Orsi kissé feszült lett volna a koncert első felében. Ezt valószínűleg nem sokan vehették észre, mivel az előadás ettől még hibátlan volt, csupán arról volt szó, hogy nem éreztem felhőtlennek Orsi hangulatát. Talán a megkésett kezdés lehetett az oka, vagy egyszerűen csak annyi, hogy még mindig nem hiszi el feltétel nélkül, amit szólistaként bizonyított és elért. Mindezt leginkább a társakkal való kommunikáció hiányából lehetett csak érezni, amit a vendégek érkezése oldott fel. Ági és Vera hozták meg azt a hangulatot, amelyben Orsi is fel tudott oldódni, és ami azután megmaradt a koncert végéig. Remélhetőleg egyszer annyira tartós lesz ez a hatás, hogy a következő nagy koncertje már eleve így kezdődhet.

Huszár Endre
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Magasugrás a móló mellett: jazz Siófokon

Ed Neumeister, az Amerikában élő híres osztrák trombonos volt a Kodolányi Jazzverseny zsűri-zenekarának szólistája a május 11-i gálán, Siófokon. Így magas mércéhez kellett igazodniuk a győztes együtteseknek. Vajon megugrották?

Gramofon

"Szívesebben olvasok Attiláról, mint Napóleonról"

Rockernek indult és a lányok miatt jelenkezett énekkarba. Szeretne végre letelepdni valahol, és inkább Kelet-Európa vonzza, mint a Nyugat. Egy világhírű tenor, Charles Castronovo először lép fel Magyarországon. A Gramofon stábja vele beszélgetett.

Gramofon

Milyen volt az Operaház májusi maratonja?

Befejeződött a Magyar Állami Operaház Májusünnepe; elkészíthető az első mérleg. A startnál nagy lendületet vett a dalszínház: egy igazi világsztárral és egy jól sikerült premierrel indította útjára a sorozatot. Csak így tovább?

Gramofon

Kovalik új rendezése: gondos kidolgozás, elementáris humor

A Májusünnep fesztivál reprezentatív eseményeként végre sor került Händel Xerxes című operájának bemutatójára a Magyar Állami Operaházban. Az öröm teljes: olyan előadásra válthat jegyet a publikum, amely egyszerre szórakoztató, magasrendű és tűpontos – e fogalmak nem zárják ki egymást.

Gramofon

Kameruni "Kis kece lányom"

A korán érő zenészekre különösen élesre fent előadói csapdák leskelődnek: rutin, kiégés, az inspiráció hiánya. Ha jól sejtem, a zseniális Snétberger Ferenc is szembenézett már valamelyikkel eddigi pályája során. Egy kritikus se büszke rá, ha a korábbi kellemetlen élmények miatt eleve rossz szájízzel ül be a következő koncertre – de micsoda megkönnyebbülés, amikor a művész ekkora hátrányból is hanyag eleganciával győz!

A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség

A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség

Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén

Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén

Halálba navigált három embert a Google Térkép, egy félkész hídról zuhantak le az autójukkal

Halálba navigált három embert a Google Térkép, egy félkész hídról zuhantak le az autójukkal

Airbnb-törvény, kiskeradó kiterjesztése, különleges övezetek megszűnése – ezek a legfontosabb változások a jövő évi adózásban

Airbnb-törvény, kiskeradó kiterjesztése, különleges övezetek megszűnése – ezek a legfontosabb változások a jövő évi adózásban