Tetszett a cikk?

Amint tavaly, idén is a serdületlen publikumnak igyekezett a kedvében járni a Magyar Állami Operaház. Jövendő közönségüknek ajánlották az évadot kezdő premiert, az előző évben Ránki György Pomádé király új ruhája, most Benjamin Britten A kis kéményseprő című operáját.

Britten: A kis kéményseprő
Magyar Állami Operaház
Bemutató: szeptember 20.

Érdemes tisztázni: az éppen fél évszázaddal ezelőtt, 1949. június 14-én a suffolki Aldeburghban bemutatott előadás a Játsszunk operát! címet kapta. A zeneszerző munkásságának fontos része az, amelyik kifejezetten a gyermekeknek szól. Britten különös figyelmet szentel nekik, ebben nem szükséges mélylélektani okokat keresnünk – egyszerűen tudta, hogy az egyes gyerek kiszolgáltatott a felnőttek akaratának, ízlésének szinte minden korban és minden kontinensen. Ő a „neked ez lesz jó” parancs helyett az „ez lehet jó” javaslatot tette az Eric Crozier-val közösen alkotott műben is. Szándéka nem a leereszkedés, hanem a fölemelés volt.

Eredetileg három részre tagolódott a mű, a kétrészes, zömében prózai előzmény azt taglalja, hogyan fedeznek föl a gyerekek egy újsághírt, amely egy kis kéményseprő szörnyű megkínzatásáról szól. Majd miként határozzák el, hogy a drámai hírből operát írnak. A gyerekmunka egyébként hosszú ideig nemcsak ebben a szakmában volt rémséges gyakorlat Nagy-Britanniában, amikor a szigetországban már megszűnt, a gyarmatokon még nem.

© Kovács Dániel

Ám nem a gazdaságtörténeti és a szociológiai jelenségeket kell vizsgálnunk, hanem a darabot. Crozier hamar felismerte, hogy a kétrészes bevezető aránytalanná teszi az előadást ezért összevonta és erősen lerövidítette a műnek ezt a felét. Ennek ellenére A kis kéményseprő komponálása óta többnyire csak a zenés résszel hangzik el. (Mint például 2008-ban, a Zene Világnapján, az MTA dísztermében.)

Bata Rita, a bemutató rendezője éppen ellenkezőleg (bár egy részbe sűrítve), jócskán földuzzasztotta az első részt. Lefordította, pontosabban a jelen köznapi nyelvére ültette át a történetet. Szögezzük le: Bata Rita tehetséges koreográfus, ért a színpadon jelenlévők látványos mozgatásához, a tér használatához (az előadás lefedett zenekari árok tetején, a függöny előtt játszódik), de sem fordítóként, sem dramaturgként nem emelkedik saját, magas mozgásművészeti színvonalára. Az első rész zenei szerkesztését a rendkívül képzett Kerek Istvánra bízták, akinek régizenei háttere éppoly jelentős, mint színházi zeneszerzői munkássága. Valószínűleg pontatlan instrukciókat kapott, a rap-részletet természetesen elfogadja a „kis” és „nagy” néző, de a Kislány a zongoránál refrénű, émelyítő sláger idézése teljesen fölösleges. Hiszen az ifjú korosztálynak már nem mond semmit a dal, a felnőtteket meg elborzasztja, ez a fajta „zenei humor” inkább gatyaletoláshoz áll közel.

© Kovács Dániel

Szerencsére a második rész tökéletesen „működik”, a gyerekek nem mórikálják magukat, hanem kitűnően és sallangtalanul játszanak, énekelnek és mozognak. Bata Rita pszichológusként viszont elsőrendű, igaz, olyan nagyszerű zenei segítőket kapott, mint Bartal László karmester és a dalszínház gyermekkarát vezető Gupcsó Gyöngyvér. A felnőtt szereplők közül humorának szikárabb, ezért szerethetőbb oldalával tűnik ki Egri Sándor, és ha túlmozgásából valamicskét lefarag, a Miss Baggott-tot megszemélyesítő Sánta Jolán. Ágh Márton tornaterme tágasnak mutatkozik, és pazarul funkcionál, ahogy Hornyák István jelmezegyüttese is.

A hatás frenetikus: a gyerekek lelkes tapssal köszönik meg az előadást. Valószínűleg nem tudják, hogy jobban jártak volna, ha a terjengős első rész helyett a Noé bárkáját illesztik Sammy története mellé.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Oregon: trubadúrok a nyugati partról

Igazi öröm hazatérni Magyarországra – mondta a koncert elején Paul McCandless, az Oregon fúvósa. Ám nemcsak ezzel a hízelgő gesztussal bűvölte el az A38 Hajó közönségét a kortárs kamarajazz elmúlt évtizedeinek egyik leginkább kimagasló formációja: azt a tiszta zenei spirituszt, amely stílusuknak több mint harmincöt éve védjegye, most újra képesek voltak megidézni.

"Az elnök úr bizalmából esett ki" - nem egy másik pozíció miatt távozhatott Nagy Márton

"Az elnök úr bizalmából esett ki" - nem egy másik pozíció miatt távozhatott Nagy Márton

Orbán Viktor fotója alapján már egész nyugodtan ölelkezhetünk idegenekkel, maszk nélkül is

Orbán Viktor fotója alapján már egész nyugodtan ölelkezhetünk idegenekkel, maszk nélkül is

Meglepődhetünk, ha előítéleteink vannak az előítéletességről

Meglepődhetünk, ha előítéleteink vannak az előítéletességről