Oregon: trubadúrok a nyugati partról
Igazi öröm hazatérni Magyarországra – mondta a koncert elején Paul McCandless, az Oregon fúvósa. Ám nemcsak ezzel a hízelgő gesztussal bűvölte el az A38 Hajó közönségét a kortárs kamarajazz elmúlt évtizedeinek egyik leginkább kimagasló formációja: azt a tiszta zenei spirituszt, amely stílusuknak több mint harmincöt éve védjegye, most újra képesek voltak megidézni.
Oregon
szeptember 21., A38 Hajó
Az A38 Hajótól szokatlan módon, ülőhelyekkel rendezték be a koncerttermet, a döntés azonban bölcsnek bizonyult. Az Oregon zenéjét hallgatva könnyű áhítatba kerülni, közben megfeledkezni a gravitációról és minden egyéb fizikai teherről. A koncerten többségében annak a generációnak a jazzkedvelői jelentek meg, akik már az 1970-es évektől szerethetik ezt a zenét – az Oregon egyike azon kevés amerikai jazzegyütteseknek, amelyek jóval a rendszerváltás előtt rendszeresen felléptek nálunk.
Az Oregon zenekar Fegyelmezett akusztikusok © www. oregonband.com |
Az Oregon kapcsán fontosabbnak érzem, hogy idestova harminc éve alakult ki végleges stílusuk, amely azóta vajmi keveset változott, ám koncerten hallani még mindig óriási élmény. A zene, amely ezeknek az idősödő művészeknek a keze alatt megszólal, olyan, mint az óbor a palackban. Towner kompozíciói olykor poétikus magaslatokban izzanak, ami önmagában akár kissé túldimenzionálttá is tehetné a melódiákat. Paul McCandless szopránszaxofonon, oboán és angolkürtön most is lebilincselő erejű színeket adott a zenekarvezető hangfestményeihez. Ám a témák sokszor igen bonyolult ütemű ritmikában szólalnak meg, és ez megteremti a dallamközpontú zene feszültségét. A mostani koncert erényeit nem halványítja el, hogy jazzveteránoktól szokatlan módon olykor tempóbicsaklásokat is tapasztalhattunk. A dobokon kísérő Mark Walker mindig a fiatalabb muzsikus alázatával rendezte a sorokat. Szólói a dallam ihletéséből bontakoztak ki, és emlékezetes pillanatokkal ajándékoztak meg. Másrészt Walker dobosként kilóg a sorból: úgy érzem, az Oregon megszólalásához egzotikusabb vagy akár historikus ütőhangszeres környezet jobban illene – ebből a szempontból Walcott hiánya még mindig érezhető. Hiányolom az Oregon másik védjegyét is: Towner valaha tizenkét húros gitáron játszott a legszebben, ám ezt a hangszert évekkel ezelőtt elhagyta, ami – a zenekar stílusát tekintve – komoly veszteség.
Mindezt leszámítva a fegyelmezett akusztikus és az elegánsan visszafogott elektromos hangzás, a több évtizede összeszokott együttjáték az esztétikai minőség megőrzésének folyamatos szolgálatában áll, és katartikus zenei élményt szerez – még akkor is, ha jól tudja a hallgató, mi vár rá. Az Oregon nem kíván az újdonság szenzációjával hatást elérni; ennél sokkal többet tudnak: ugyanazzal az eszközkészlettel újra és újra megigézni a hallgatót.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely