Tetszett a cikk?

Átlagosan 20-25 ezer forintot megspórolhatnak az autósok, ha jövőre biztosítót váltanak. Az online alkuszok pedig mindenképpen sokat nyerhetnek, a biztosítók közötti árháború ugyanis annyira bonyolult tarifarendszerhez vezetett, hogy internetes segítség nélkül sziszifuszi küzdelem az ajánlatok összemérése.

Az október utolsó szombatján három egyesület és kilenc biztosító által vaskos napilapmellékletként közzétett 2006. évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) díjakat minden idők legbonyolultabb tarifarendszereként jellemezte a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. "Nem lehet átlagolni, nem lehet megmondani, melyik biztosítóhoz jobb menni a vidékieknek, s melyikhez a fővárosiaknak, eltérnek a bónusz-malusz kategóriáknál alkalmazott szorzók is, ráadásul huszonötfajta kedvezmény befolyásolja az éves díj mértékét" - indokolta a HVG-nek Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője, hogy miért váltak teljes mértékben személyre szabottá a díjak. "Aki nem akar beleőszülni abba, hogy végigszámolja a tucatnyi biztosítói ajánlatot, a legegyszerűbb, ha az online alkuszcégek honlapját használja, ahol néhány perc alatt elvégezheti a tarifálást" - vázolta a megoldást Haraszti. Mindezek alapján biztos benne, hogy saját portáljukon is többen kötik majd meg a jövő évi kötelezőt a tavalyi 23 ezernél.

További lökést adhat az üzletnek, hogy az idén öt biztosító is olcsóbban kínálja az interneten megkötött kötelezőt: a többiek 5-10 százalékához képest a legnagyobb, 30 százalékos kedvezményt a MÁV Általános Biztosító Egyesület adja. Emiatt a MÁV Biztosító sok kategóriában befutó lehet, és tarolhat a piacon, főként azok között, akik évente váltogatják a biztosítókat.

A biztosítók a "legveszélyesebb" ügyfelek közé a viszonylag friss jogsival régi kocsit vezető, fiatal budapesti férfit sorolják, álmuk viszont az új autóval közlekedő, régóta balesetmentesen vezető, biztosítójához hű vagy ahhoz visszatérő, középkorú vidéki nő. Mindez tükröződik a nekik felszámított tarifákban, éves díjuk különbsége a 100-150 ezer forintot is eléri. Az egyéves jogsival és egy régi Suzukival rendelkező, bónusz egyes kategóriába tartozó, 20 éves budapesti férfi éves kötelezőjének díja - negyedéves csekkes fizetéssel - legrosszabb esetben 181 ezer forint lenne az Uniqa Biztosító Rt.-nél, a Groupama Biztosító Rt.-nél évi 175 ezer forintot kellene kipengetnie, s a TIR Biztosító Egyesületnél is 170 ezer forint közelében lenne. Ugyanakkor ez a három biztosító egy 12 éve balesetmentesen autózó, új, de olcsó kocsit vezető, 36 éves egri nőnek - folyószámláról beszedési megbízásos félévenkénti díjfizetéssel - 15-20 ezer forint között határozza meg az éves díjat.

A személyre szabott díjakat és a kedvezmények halmozásával járó további takarékossági lehetőséget jól példázza, hogy az előbbi két ügyfélnek adott legrosszabb és legjobb ajánlat között kétszeres-háromszoros különbség van. A suzukis 60 ezer forint körül is megúszhatja a biztosítást a MÁV-nál, míg az egri asszony, ha visszatérő ügyfél, és számláját egy takarékszövetkezetnél vezeti, biztosítójánál nyugdíjpénztári tag, és másféle biztosítása is van, az Allianz Hungária Biztosító Rt.-nél jár a legjobban, ahol potom évi 12 ezer forinttal elintézheti kötelezőjét. Ugyanezért például a K&H Általános Biztosító Rt.-nél és az Unionnál már több mint 23 ezer forintot kellene leszurkolnia. Természetesen mindenkinek, így az Unionnak is vannak nyerő ajánlatai. Vele például (kedvezmények nélkül számolva) egy régóta vezető és legalább egy esztendeje balesetmentesen, néhány éves középkategóriás autóval közlekedő idős, budapesti férfi jár a legjobban, évi 60 ezer forintból megússza ugyanis a gfb-t, az Allianznál viszont 100 ezret kellene fizetnie.

A tetemes díjkülönbségek miatt valószínűleg az idén is nagy lesz a mozgás, becslések szerint akár a tavalyi 250-300 ezernél is többen lehetnek hűtlenek régi biztosítójukhoz a kötelezővel rendelkező mintegy 3,6 millió autós közül. A társaságok viszont igyekeznek megtartani legjobb ügyfeleiket, s a harcban egyre többen vetik be a bónuszfegyvert. "A piacon szokásos 5 százalék helyett 2006-ra kiemelkedő, 15 százalékos kedvezményt adunk az alapdíjból a legalább egy éve balesetmentesen közlekedőknek" - számolt be egy Union-újdonságról Maják Viktor marketingigazgató. Az Allianz sem adja alább, de mivel ügyfélköre jóval régebbi, inkább a bónuszfokozatok szaporításába fogott, s nem áll meg a többi biztosító ajánlatában található bónusz 10-es fokozatnál, ami a bónusz-malusz rendszer 1992-es bevezetése óta a - tízéves kármentességet honoráló - legmagasabb kategória. "Jutalmazni akarjuk a legjobbakat, ezért a további kármentes évekért is kedvezményt számolunk el. Jövőre a legelőnyösebb besorolásban már 54,3 százalék engedményhez lehet jutni az alapárból" - mondta a HVG-nek Sipos József, az Allianz kommunikációs igazgatója. Az utóbbi két évben károkozás nélkül vezető ügyfeleit bónuszon felül a Generali is további kedvezménnyel becsüli meg.

A kötelezőhöz csábító fogásként az Allianz mellett jövőre már a Generali és az Uniqa is nyújt javíttatási szolgáltatásokat. Más kérdés, hogy ezek közül a legvonzóbb, az aktív kárrendezés (amikor a biztosító magára vállalja a kötelezős ügyfélnek okozott kár elintézését) csak annak jár, akinek cascója is van az adott biztosítónál.

Egyelőre nem egyszerűsödött a kötelezőváltás adminisztrációja: november végéig fel kell mondani a szerződést a régi biztosítónál, december végéig pedig meg kell kötni az újat, ami a legrövidebb úton és a legkevesebb papírmunkával ugyancsak az online alkuszoknál bonyolítható le. Továbbra is személyes utánajárást igényel viszont a kártörténeti igazolás beszerzése a korábbi biztosítótól, ennek hiányában ugyanis automatikusan a legrosszabb díjkategóriába, a malusz-4-be kerül az ügyfél, s ott is marad, ha az igazolást nem tudja bemutatni a szerződés megkötését követő kilencven napon belül. A bürokratikus eljárásban áttörést hozhat a biztosítási törvényhez benyújtott önálló képviselői indítvány, amely javasolja, hogy 2006. július 1-jétől a kártörténeti adatok is kerüljenek be a kötelező biztosítási kötvényeket nyilvántartó adatbankba, ahonnan a biztosítók egyszerűen lekérhetnék azokat.

PAPP EMÍLIA

Üres tűzcsapok, menekülő biztosítók: hogyan lett katasztrófa a Los Angeles-i tűzvész?

Üres tűzcsapok, menekülő biztosítók: hogyan lett katasztrófa a Los Angeles-i tűzvész?

Washington bejelentette „az eddigi legjelentősebb szankciókat” az orosz energiaszektor ellen

Washington bejelentette „az eddigi legjelentősebb szankciókat” az orosz energiaszektor ellen

Nagy pofon Xbox-használóknak: lekapcsolják egy sor játék szerverét

Nagy pofon Xbox-használóknak: lekapcsolják egy sor játék szerverét

Hivatalos: a Tesla leleplezte a megújult Model Y-t

Hivatalos: a Tesla leleplezte a megújult Model Y-t