Tetszett a cikk?

Most jön a neheze a decemberben népszavazáson az önállóság mellett döntött településrészek számára. Meg kell egyezniük anyatelepülésükkel a vagyonmegosztásról, ami sokéves pereskedéshez vezethet.

Tizenkét éve tartó szomszédháborúnak vethet véget Szántód és Zamárdi között január közepén a Legfelsőbb Bíróság az utóbbi település által benyújtott felülvizsgálati kérelem elbírálásával. A somogyi Balaton-parton fekvő két üdülőhely 1997-ben vált külön. A pereskedés nyomán először Szántód volt kénytelen engedni, vagyis 200 hektár területről lemondani, majd egy jogerős – és Zamárdi által felülvizsgálati kérelemmel megtámadott – döntés a közintézmények kiváltása fejében ez utóbbi települést kötelezte 93 millió forint, plusz 10 millió forint perköltség megfizetésére (HVG, 2008. május 3.).

A válóháborúk kirobbanásáért azonban aligha csak a felek kompromisszumképtelensége okolható. Az elszakadni kívánó településrészre a jogszabályok szerint mindössze annyi feladat hárul, hogy előkészítő bizottságot alakítson, amely testület dolga az új falu költségvetési javaslatát elkészíteni és arról, illetve a válás okairól informálni az érintett lakosokat még a helyi népszavazás előtt. Amennyiben ez utóbbi sikeres, az anyatelepülés polgármestere juttatja el az előkészítő anyagokat az önkormányzati miniszterhez, aki – ha az megfelel a törvényi előírásoknak – továbbítja a javaslatot az államfőnek. Az új falvakat ugyanis a köztársasági elnök alapítja, mégpedig úgy, hogy az egybeessen az önkormányzati választások időpontjával.

A vagyon, a terület elosztása ugyanakkor csak ezt követően, a két képviselő-testület megalakulása után kezdődhet meg, és – papíron – hat hónap alatt lezajlik. A számításokhoz azonban a területszervezési eljárásról szóló törvény semmiféle fogódzót nem ad. Ez utóbbin próbált meg önerőből segíteni Lichner András, a Nógrád megyei Somoskőújfalu első embere, amikor néhány polgármestertársával együtt törvénymódosítást készített, a parlament önkormányzati és területfejlesztési bizottsága azonban 2007 májusában elvetette az ötletet, hogy a javaslat bizottsági indítványként kerülhessen az Országgyűlés elé.

Lichner aktivitása nem véletlen. Somoskőújfalu ugyanis 2007 eleji függetlenné válása óta perben áll az anyatelepülés Salgótarjánnal. „Még nagyon az elején vagyunk” – magyarázta a HVG-nek a somoskőújfalui polgármester, utalva egyrészt arra, hogy egy tavaly októberi bírósági döntés újra az elsőfokú ítélőszékhez utalta az ügyet, másrészt hogy a két település között még a közigazgatási határról is vita van. A visszás helyzetet jól jellemzi, hogy a Somoskőújfalu belterületén fekvő iskolaépület (ahol a község önállóvá válása óta ismét van tanítás) egyben a polgármesteri hivatal székhelye is, az ingatlan azonban Salgótarján tulajdona.

Tamási mintegy 60 millió forintot ajánl, Pári 660 milliót követel – nagyjából így fest a 2006-ban szétvált két Tolna megyei település szintén a bíróság előtt zajló vitája. Ráadásul Pári nemrég néhány vitatott hovatartozású ingatlanra perfeljegyzést tétetett a földhivatalban, amely a termálfürdő esetén a város számára különösen fájdalmas, emiatt ugyanis nem pályázhatnak a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 700 millió forintos támogatására, vagyis kútba eshet a fürdőfejlesztés szállodaépítéssel kombinált terve. Tamási azt mindenesetre elérte, hogy a bíróság a fürdő esetében felfüggesztette a földhivatali eljárást, ám az álláspontok nem közelítenek. Gere Zoltán, Pári polgármestere elmondása szerint területükön 1984 óta nem volt fejlesztés, míg a tamási önkormányzatnál ezt cáfolandó arra hivatkoznak, hogy a város által pályázaton nyert pénzből Pári felé építettek ki 8 kilométeres kerékpárutat.

A válóok azonban sokszor nem a kisemmizettség érzése, sokkal inkább a település jólétének ígérete. Alighanem így kalkulált a Veszprém megyei, ma mintegy 5 ezer lakosú Pétfürdő, amikor 1997-ben a Várpalotától való elszakadásról döntött. Területükön működik ugyanis a Nitrogénművek Zrt., aminek iparűzésiadó-befizetéseivel a nagyközség a lakosságarányos bevétel szempontjából a legmódosabb települések közé emelkedett. Pétfürdő azonban minden pénzt igyekszik megfogni: anyatelepülésétől ugyanis – mint ezt kérdésünkre Németh Árpád, Várpalota polgármestere elmondta – körülbelül 600 millió forintot követel, szemben a város valamivel több, mint 150 milliós felajánlásával. E vita eddig még nem jutott a bírósági tárgyalóteremig, de Németh joggal aggódik, mondván, „ezzel a követeléssel tönkre akarnak tenni bennünket”.

Lehet happy end az anyatelepülés és az osztódva gazdagodó távozók vitájában: ezt a 33 ezer fős Kazincbarcika és a belőle 1999-ben kivált ezerfős Berente hét év pereskedés utáni megegyezése bizonyította. Esetükben a BorsodChem Nyrt. volt a válóok, amely területének kétharmada Berentén van, egyharmada pedig Kazincbarcikán, ám a községre jutó hányad (a cég iparűzési adójának kétharmada) is elég volt ahhoz, hogy a települést gazdagsága miatt a helyi köznyelv csak kis Kuvaitként emlegesse (HVG, 2007. március 3.). Ami a bíróságoknak nem sikerült, azt 2007 nyarán kötött együttműködési megállapodásában megtette a két önkormányzat. Egyszerűen kimondták: a közigazgatási határok az 1954. évi községegyesítés előtti helyzethez igazodnak, az ezen belül fekvő vagyon az érintett helyhatóságot illeti. Az újabb beruházásokból pedig fele-fele arányban részesül a két önkormányzat.

A „berentei módszer” akár minta is lehet a jövőben. A december 7-én helyi népszavazással az önállóság mellett döntő ezerfős Bokros immár joggal kalkulálhat azzal, hogy egyedül őket illeti a területükön működő Mars Magyarország Kisállateledel-gyártó Kft. 200 millió forint körüli iparűzésiadó-befizetése. Az anyatelepülés Csongrád város polgármestere, Bedő Tamás szerint nem lesz egyszerű a vagyonmegosztás, és – hivatkozva a várost terhelő 170 milliós hitel visszafizetésére – jelzi: az osztozkodásnál nem kívánnak nagyvonalúak lenni.

Egy másik, ugyanekkor tartott önállósulási népszavazás nyomán máris áll a bál. Ezen a strandot és a barlangfürdőt a területén tudó Miskolctapolca lakóinak többsége – a 2005-ös, sikertelen referendum után második nekifutásra – úgy döntött, hogy leszakadnak a borsodi megyeszékhelyről, mégpedig azért, mert Miskolc szerintük „nem tett meg mindent a városrész fejlődéséért”. Mindezek nyomán a városi Fidesz–KDNP-frakció lemondásra szólította fel Káli Sándor szocialista polgármestert, mondván, ő a felelős azért, hogy Miskolctapolca méltatlan helyzetbe került. Ugyanakkor a városrész internetes blogjában is feltűntek a kétkedő hozzászólások, amelyek hosszasan fejtegették, hogy a leválás végső soron Miskolctapolca tönkretételéhez vezet, s a gondokat a megyeszékhelynek kellene megoldania. Volt ugyanakkor olyan hozzászóló is, aki egyetlen mondatban foglalta össze mondandója lényegét: „Nem akarok falusi lenni!”

TÖMÖRY ÁKOS

Ferenc eltörölte, XIV. Leó most visszaállította a vatikáni dolgozók pápaválasztási prémiumát

Ferenc eltörölte, XIV. Leó most visszaállította a vatikáni dolgozók pápaválasztási prémiumát

Édesanyja depressziójáról és a saját mentális egészségéről beszélt a világhírű komikus

Édesanyja depressziójáról és a saját mentális egészségéről beszélt a világhírű komikus

Trump szerint nagyszabású fogolycseréről született megállapodás az oroszok és az ukránok között

Trump szerint nagyszabású fogolycseréről született megállapodás az oroszok és az ukránok között

Trump 50 százalékos vámmal sújtaná az Európai Uniót

Trump 50 százalékos vámmal sújtaná az Európai Uniót